رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

غلامحسین جمیلی در جلسه شورای گفت‌وگوی استان البرز

بخش خصوصی به یک بازار ارز مستقل از انتظارات دولت نیاز دارد

عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است: باید به واحدهای تولیدی و صنعتی بخش خصوصی اجازه داده شود که در یک بازار ارز جدا از انتظارات ارزی دولت کار کنند و مبادلات را پیش ببرند.

18 دی 1400
کد خبر : 41098
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هشتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز با حضور غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شد. جمیلی در این نشست گفت: یکی از وظایف ذاتی اتاق‌های بازرگانی حفظ حیات واحدهای اقتصادی است، به همین دلیل به‌طور مرتب باید عوامل مؤثر و نتایج حاصل از تصمیمات خرد و کلان و قوانین و مقرراتی که در دولت و مجلس تعیین می‌شود، توسط اتاق‌های بازرگانی پایش شود و آثار آن برای پیشگیری از آسیب‌ها و نتایج مخرب‌تر در آینده به مسئولین و تصمیم‌گیرندگان کشور اطلاع داده شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: طبیعتاً به لحاظ اینکه در کشورمان بسیاری از مزیت‌های حوزه تولید به‌ویژه بهای مناسب دستمزد نیروی انسانی و تسهیل در فرآیند حمل‌ونقل کالاها در حال از بین رفتن است، اضافه کردن هزینه‌های جدید برای تولید همان اندک نفس باقیمانده بری ادامه حیات فعالان این بخش را خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: نیاز است که اتاق‌های سراسر کشور در یک اقدام هماهنگ به‌صورت پیوسته پایشی از وضعیت تصمیمات مختلف ازجمله افزایش بهای گاز مصرفی صنایع داشته باشند و در جلسات مختلف این نتایج به بحث و تصمیم‌گیری گذاشته شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران بیان کرد: باید موضوعات فراگیر در کشور طی جلساتی با حضور مسئولان ملی ازجمله معاون اول رئیس‌جمهور که به‌طورجدی دنبال کننده مباحث اقتصادی کشور است، پیگیری شود.

وی در بخش دیگری گفت: مجموعه‌ای از عوامل مؤثر ازجمله قیمت و کیفیت در حوزه صادرات می‌تواند مزیت‌های موردنظر برای ارسال کالاها را فراهم کند، امروز متأسفانه با عدم به‌روزرسانی تکنولوژی در خط تولید مواجه هستیم که موجب افزایش بهای تمام‌شده کالاست.

جمیلی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از انتقال ارز و قوانین سخت‌گیرانه که در حال حاضر دولت برای بازار آن دارد، گفت: آن بخش از ارزی که دولت برای تأمین اقلام ضروری خود ازجمله حوزه سلامت و معیشت مردم نیاز دارد، می‌تواند از درآمدهای حاصل از فعالیت پتروشیمی‌ها تأمین کند.

وی گفت: باید به واحدهای تولیدی و صنعتی بخش خصوصی اجازه داده شود که مستقیماً در یک بازار ارز جدا از انتظارات ارزی دولت کار کرده و مبادلات تجاری خود را پیش ببرند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: رئیس‌جمهور ترکیه برای چهارمین سال متوالی قانونی را تمدید کرده است که بر اساس آن هر تاجر از این کشور برای مراودات اقتصادی با ایران و عراق نیاز به ارائه اسناد پولی و بانکی ندارد، این بدان معنا است که کشور ترکیه پذیرفته است که ایران و عراق قادر نیستند که در یک نظام شفاف بانکی مبادلات خود را انجام دهند.

جملی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: یکی از وظائف اتاق ایران، ارزیابی عملکرد اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ازلحاظ معیارهای مختلف مانند اجرا، اقدام، همفکری، مشارکت و تقسیم‌کار فراگیر و دنبال کردن مأموریت‌های واگذار شده است، دراین‌بین برگزاری نشست‌های شورای گفت‌وگوی استانی نقش مهمی در ارزیابی‌ها دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به اهمیت توجه به مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان‌ها و پیگیری آن در ابعاد استانی و ملی افزود: بر اساس گزارش‌های اتاق ایران متأسفانه رتبه استان البرز بر اساس ارزیابی شوراهای گفت‌وگوی استانی نزول پیدا کرده است و یکی از علل مؤثر در بروز آن، عدم برگزاری مستمر جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز در ماه‌های اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه استاندار البرز اکنون رویکرد مهم و جدی نسبت به برگزاری مداوم و به‌موقع نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان دارد، گفت: شورای گفت‌وگو محلی برای صحبت‌های رودررو است و استقبال مسئولان استان البرز از برگزاری این جلسات نقش مهمی در حل مسائل اقتصادی استان دارد، با توجه مدیران مربوطه استان البرز خیلی زود می‌تواند به جایگاه قبلی خود در جدول ارزیابی‌های شورای گفت‌وگو بازگردد.

رئیس‌جمهور به استان البرز سفر می‌کند

در بخشی از این نشست، رئیس اتاق کرج گفت: در آینده‌ای نزدیک قرار است که استان البرز میزبان حضور رئیس‌جمهور باشد و طرح موضوعات و چالش‌های پیش روی صنعت و تولید استان در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور فرصت خوبی برای پیگیری مسائلی است که نیاز به رسیدگی در سطح ملی دارد.

پرهام رضایی در هشتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز اظهار کرد: اعتقاد ما فعالان اقتصادی بر این است که در اتاق‌های بازرگانی برای توسعه صادرات نباید تنها منتظر فعالیت رایزن‌های اقتصادی معرفی شده از سوی وزارت امور خارجه و یا سازمان توسعه تجارت نباشیم و در این زمینه استفاده از تجربه تجار موفق ایرانی در بازارهای هدف برای توسعه تجارت بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اتاق کرج در خصوص اقدامی که صنعتگران انتظار دارند در زمینه اصلاح مصوبه مجلس در بحث تعرفه گاز واحدهای صنعتی و کاهش آن انجام شود، گفت: در این مورد باید مصوبه‌ای در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان داشته باشیم تا در ادامه در نشست کشوری این شورا مطرح شود و اگر نیاز به رسیدگی بیشتر داشت، در حضور وزیر اقتصاد و دارایی به شور گذاشته شود.

وی در بخش دیگری در مورد بررسی مشکلات و موانع پیش روی توسعه صادرات استان البرز گفت: یکی از پروژه‌های تأثیرگذار در افزایش رقم تولید ناخالص داخلی بالا بردن حجم صادرات غیرنفتی است، برای توسعه صادرات این بخش نیاز به اجرای مواردی مانند ارزش‌گذاری تکلیفی و دستوری کالاهای صادراتی است.

رضایی با بیان اینکه برخی مسائل سد راه توسعه صادرات است، افزود: به‌عنوان نمونه سیاست‌های بانک مرکزی خاص بوده و در دوره کنونی نیز همچنان این رویه تغییر نکرده است و موجب شده که نتوانیم با کشورهای همسایه تراز تجاری قابل قبولی را پیش ببریم، در مقابل کشور ترکیه به‌صورت مویرگی در بازار کشورهای همسایه ایران ورود کرده و با راه‌اندازی دفاتر تجاری صادرات خود به این کشورها را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه عدم ایجاد مشوق و انگیزه‌های صادراتی ازجمله تقدیر شایسته از صادرکنندگان نمونه کشور و ضعف در روابط بانکی از موانع سد راه صادرات ایران است، افزود: مراودات بانکی به دلیل تحریم‌ها قطع شده است، از طرفی حتی صادرات نفت به کشورهای مقصد ازجمله هند کاهش یافت، باید بانک‌های ایرانی در مقاصد هدف صادرات برای تبادلات بانکی صادرکنندگان و واردکنندگان راه‌اندازی کنیم.

رئیس اتاق کرج ادامه داد: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد خلق بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و موازی کاری دستگاه‌های اجرایی بوده‌ایم، از طرفی هرکدام از وزارتخانه‌ها، ادارات و سازمان‌ها نیز در برخی موارد جزیره‌ای عمل کرده‌اند و این رخدادها بر صادرات کشورمان اثر گذاشته است.

وی مشکل بازگشت ارز صادراتی و همچنین هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل بین‌المللی و تأثیر آن بر قیمت تمام‌شده کالاها را از دیگر چالش‌های پیش روی صادرکنندگان برشمرد و گفت: یکی از رخدادهای ایجاد شده تحت تأثیر تحریم‌ها و شرایط کرونایی، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل لجستیک و بین‌المللی است به‌نحوی‌که طی ۶ ماه گذشته با افزایش چند برابری قیمت کانتینرهای حمل محصولات صادراتی مواجه بوده‌ایم.

رضایی ادامه داد: تحت تأثیر تحریم‌ها در حال حاضر کشتیرانی‌های محدودی با ایران کار می‌کنند و به‌عنوان نمونه کشتیرانی مرسک که از بزرگ‌ترین کشتیرانی‌ها دنیا است دیگر با ایران کار نمی‌کند.

وی در بخش دیگری در بحث تأمین نیروی کار موردنیاز صنایع استان گفت: بیش از 2 هزار واحد صنعتی در شهرستان اشتهارد مشغول به فعالیت هستند که احتیاج به نیروی کار دارند.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه باید حمل‌ونقل عمومی به‌منظور جابجایی نیروی‌های کارگری بخش صنعت میان کلان‌شهر کرج و اشتهارد تقویت شود، با این کار حجم بالایی از مشکلات پیرامون جذب نیروهای بیکار کرج هم با اشتغال آنها در صنایع اشتهارد رفع می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست، مجتبی عبدالهی استاندار البرز نیز با تأکید بر اهمیت تشکیل یک اتاق فکر و اندیشه با حضور مدیران اثرگذار در حوزه اقتصاد استان ازجمله اتاق بازرگانی و سازمان صمت به‌منظور تسریع در روند حل مشکلات فعالان اقتصادی استان اظهار داشت: در گام بعدی مسائل طرح شده در این نشست طی جلساتی مانند شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: برای حل مسائلی که در سطح ملی نیاز به پیگیری دارد باید با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، موضوعات مهمی ازجمله مشکلات حوزه صادرات استان را منعکس کنیم، نیاز است که این نامه توسط معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان با کمک اتاق کرج تهیه و تنظیم شود و رونوشت آن نیز در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی و در صورت لزوم رئیس‌کل بانک مرکزی قرار گیرد.

استاندار البرز با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی استان در صورت نیاز می‌توانند یک شرکت سهامی ایجاد کرده و مواردی مانند تأمین گاز و برق موردنیاز صنایع را از طریق آن پیگیری کنند، افزود: باید در شهرک‌های صنعتی تصفیه‌خانه برای بازچرخانی و استفاده مجدد از آب در چرخه تولید و صنعت راه‌اندازی شود.

وی گفت: از مدیران شهرک‌های صنعتی درخواست می‌شود که محل اسکان برای کارگران ایجاد شود، در این راستا با ساخت سوله‌های سبک می‌توان خوابگاه‌های کارگری ایجاد کرد.

عبدالهی با اشاره به اینکه باید اطلاعات واحدهای صنعتی استان در بحث کمبود نیروهای کارگری احصاء و بروز رسانی شود، افزود: بدین منظور نیاز است که شبکه‌ای راه‌اندازی شود تا افراد جویای کار بتوانند از آن طریق ثبت‌نام کنند و مدیران واحدهای صنعتی نیز نیاز خود برای درخواست نیروی کار را مطرح کنند.

وی در مورد امکان استفاده از اتباع بیگانه جویای کار در کشورمان ازجمله نیروهای افغان ساکن در البرز برای تأمین نیروهای کارگری موردنیاز بخش صنایع استان گفت: با نماینده ویژه ایران در افغانستان طی نشستی این موضوع را مطرح کرده‌ایم و مقرر شد که پیگیری لازم بدین منظور انجام شود.

استاندار البرز با اشاره به اینکه باید بر روی بازارهای کشورهای همسایه ازجمله سوریه، عراق و افغانستان و مراودات تجاری با این کشورها بیشتر متمرکز شویم، افزود: در حال حاضر 40 تا 50 درصد کالاهای سوریه از ترکیه تأمین می‌شود و ما متأسفانه سهم زیادی از بازار این کشور نداریم.

استاندار البرز با بیان اینکه اکنون در این استان بستر و شرایط برای سرمایه‌گذاران و تجار فراهم است و به‌واقع فرش قرمز برای حضورشان پهن کرده‌ایم، گفت: مصمم هستیم مجموعه نمایشگاهی استان را با دیدگاه توسعه صادرات راه‌اندازی کنیم.

وی با این توضیح که از حداکثر ظرفیت کارگو فرودگاه پیام برای توسعه صادرات البرز بهره‌برداری می‌شود، گفت: درصدد هستیم که تمام ظرفیت این فرودگاه را برای صادرات فعال کنیم.

وی تصریح کرد: برای درآمدزایی و ایجاد ارزآوری و افزایش اشتغال در کشور به‌صورت ویژه‌ای برنامه‌ریزی داریم.

عبدالهی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته در خصوص توسعه صادرات استان، افزود: با مسئولان اقتصادی کشور نشست‌هایی داشتم و برای حل مشکلات و تقویت صادرات چاره‌اندیشی کردیم.

موضوعات :
در همین رابطه