رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در نشست کارگروه همکاری اقتصادی با کشور اتریش مطرح شد

تشکیل اتاق ایران و اتریش برای حضور سرمایه گذاران گردشگری

سهم ایران از گردشگری دنیا تنها نیم درصد است. طبق اعلام سازمان جهانی جهانگردی در سال۲۰۱۳، یک میلیون و ۷۷۹ هزار و۸ ۶۳ گردشگر از اروپا به ایران سفر کردند.

31 شهریور 1395
کد خبر : 4114
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کارگروه همکاری اقتصادی با کشور اتریش، باحضور کوده‌یی مدیر کل توسعه تجارت اروپا و آمریکا در سازمان تجارت وتوسعه ایران، اصغری رئیس کمیسیون گردشگری،اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران ، خلدی‌نسب مدیر کل برنامه ریزی و توسعه گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران و نمایندگان هلدینگ هگتا در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

کوده یی اهداف این نشست را چنین توضیح داد:«هدف اصلی این نشست در چارچوب اجرای قراردادهای اقتصادی، تجاری، صنعتی، فناوری، گردشگری با کشور اتریش است که با امضای وزیرصنعت، معدن و  تجارت  ایران و همتایش از اتریش بسته شده است. برای ایجاد همکاری با اتریش کارگروه‌های مختلفی ایجاد شده است و برای اجرای مفاد این سند در بخش گردشگری از کمک مسئولین گردشگری بهره می‌بریم.»

کوده‌یی با تاکید بر عملیاتی بودن نقشه راه گفت:«نقشه راه در زمینه گردشگری باید با حضور این عزیزان در کشور سریعا تدوین و در سطح کلان به مرحله اجرا در آید. در فضای پسا برجام گردشگری  نتوانسته است به خوبی از این فضا بهره بگیرد واکنون باید همه باهم این مهم را در دستور کار خود قراردهیم و روند تدوین نقشه راه را تسریع کنیم.»

در ادامه این نشست اصغری رئیس کمیسیون گردشگری،اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران وضعیت اقتصاد گردشگری را چنین تشریح کرد:«سهم ایران از گردشگری دنیا تنها نیم درصد است.  طبق اعلام سازمان جهانی جهانگردی در سال۲۰۱۳، یک میلیون و ۷۷۹ هزار و۸ ۶۳ گردشگر از اروپا به ایران سفر کردند.»

او ادامه داد:«در گذشته کشورهای اروپایی و غربی بیش‌ترین سهم ورود گردشگر را به ایران اختصاص داده بودند ولی با وجود تحریم‌ها و تغییرات اوضاع سیاسی ایران با جهان، متاسفانه شاهد کم شدن ورود گردشگران به ایران بوده‌ایم. در فاصله زمانی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ ما شاهد ورود گردشگران به ایران با نوسانات و تحولات سیاسی زیادی بودیم. اما در دو سال اخیر رشد آمار ورود گردشگران به ایران باعث امیدواری است.»

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر ایران، پیشنهادات بخش خصوصی را برای بهره‌وری از فضای گردشگری چنین مطرح کرد:«باید سایت جامع اطلاع رسانی و گردشگری الکترونیک قدرتمند به خصوص در زمینه رزرو هتل‌ها و مراکز اقامتی، از جمله بوم گردی ایجاد شود. اطلاعات کامل راجع به کشور مقصد،گرفتن ویزا وپاسپورت،رزرو بلیط،رزرو هتل،برنامه‌ریزی کامل سفر، در اختیار گذاشتن راهنماو... باید در اختیار گردشگران قرار گیرد. هم‌چنین باید پکیج‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری به هیئت‌های تجاری وفعالان اقتصادی که به ایران وارد می‌شوند، ارائه شود. هم‌چنین با توجه به نقش اتاق‌های مشترک بازرگانی در توسعه روابط ایران با کشورهای خارجی لزوم تشکیل کمیته گردشگری در اتاق شورای بازرگانی ایران و اتریش مشهود است که پیگیری‌های لازم آن از سوی اتاق ایران به عمل خواهد آمد.»

خلدی نسب مدیر کل برنامه ریزی و توسعه سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران نیز در خصوص نقش بخش خصوصی در فضای گردشگری ایران گفت:«برای شناساندن ایران به کشورهای اروپایی بهتر است امور اجرایی به بخش خصوصی سپرده شود. بخش سیاست‌گذاری را هم دولت عهده‌دار است ومی‌تواند تسهیلاتی را مصوب کند. باید برای پیشبرد کارگروه گردشگری اتریش جلسات ادواری برگزار کرد و برای انجام تعاملات و سند برنامه مشترک همکاری ایجاد شود.»

او ادامه داد:«نام  ایران و عراق در زبان انگلیسی شباهت لفظی نزدیکی دارند وباعث تخریب فرهنگ ایران و ایران هراسی است. میراث فرهنگی به منظور حل این معضل با توجه به شناخته شده بودن اسم پرشین در بین الملل تصمیم به ایجاد کمپینی  با نام  pesian gulf "خلیج فارس" گرفته است که اخیرا برای تبلیغ ایران از این مورد بهره می گیرد.»

خلدی‌نسب در خصوص سرمایه گذاران اتریشی گفت:«اتریش از لحاظ آموزش بسیار قوی است. آن‌ها می‌توانند برای ایجاد هتل اسکول در ایران سرمایه‌گذاری کنند. طرح‌ها و بسته‌‌های آماده‌ای برای سرمایه گذاران دراین زمینه و هتل‌های دیگر داریم. برگزاری سمینارها و همایش‌هایی برای معرفی ایران در کشورهای اروپایی نیز ضروری ‌است و باید به سرعت در دستور کار قرار بگیرد.»

مسعود شیرین کلام دبیر کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز گفت:«زیرساخت‌های گردشگری در ایران بسیار ضعیف است و برای این مهم باید برنامه‌ریزی مشخصی صورت بگیرد. اگر در ارایه گردشگری مدرن مشکل داریم، پس در گردشگری بومی یا بوم‌گردی می‌توانیم تمرکز کنیم. مسائل روادیدی بسیار مهم است. برای ورود گردشگران اروپایی به خصوص اتریش باید تسهیلاتی برای گردشگران و سرمایه گذاران گردشگری در نظر گرفته شود.»

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های خارج از ایران ادامه داد:«کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی ایران اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های خوبی در خارج از کشور کرده و در معرفی ایران موفق هم بوده است. با مشارکت سه جانبه اتاق ایران، سازمان توسعه تجارت و میراث فرهنگی با این کانون جهانگردی امکان معرفی ایران و جلوگیری از ایران هراسی وجود دارد. این مسئله در جذب گردشگر موثر خواهد بود.»

در نهایت، در این نشست مقرر شد  کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی وتدوین برنامه ایجاد شود. در کمیته ها ترکیب هیئت‌ها برای تعامل با اتریش و دیگر کشورهای غربی سازماندهی، با تمرکز بر ظرفیت‌ها و نیازها وبا توجه به اهمیت گردشگری در اقتصاد مقاومتی تدوین درست این برنامه‌ها در کمیته انجام شود.

هم‌چنین سمینارهای آشنا‌سازی برای طرف‌های اروپایی در اروپا و دعوت از آنان برای حضور در ایران وآشنایی با ظرفیت‌های کشور و بخش خصوصی برگزار شود. برای بهبود وضعیت زیر ساختی گردشگری وهمکاری مستمر و مشارکت سازمان توسعه تجارت ایران به خصوص در زمینه توریسم سلامت و معرفی به بخش‌های اقتصادی اروپا، اقدام شود. از طرف دیگر، اتاق مشترک ایران و اتریش برای حضور سرمایه گذاران اتریشی تشکیل شود.

در همین رابطه