رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

خوانساری خبر داد

دولت به خواسته‌های بخش خصوصی پاسخ داد

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران می‌گوید: بخش خصوصی 10 مطالبه از رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح کرد که به این مطالبات پاسخ داده شد.

31 شهریور 1395
کد خبر : 4116
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران می‌گوید: بخش خصوصی 10 مطالبه از رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح کرد که به این مطالبات پاسخ داده شد.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران

بخش خصوصی چه مطالبه‌ای از دولت دارد؟ از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، فعالان بخش خصوصی، اتاق ایران و اتاق‌های تهران و شهرستان‌ها درباره مسایل و مشکلات اقتصاد بخش خصوصی با دولت مذاکره می‌کنند، این گفت‌وگوها از جلسات ماهانه شورای گفت‌وگو تا دیدارهای جمعی و خصوصی ادامه دارد.

تااینکه مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران خبر داد: «دولت گام‌های اولیه برای تک‌نرخی شدن ارز را برداشته است.» او گفت: «چندی پیش بخش خصوصی 10 مطالبه از رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح کرد که این مطالبات ده‌گانه برای حل بخشی از مشکلات بخش خصوصی در حوزه مالیات، بیمه تامین اجتماعی، صنعت سیمان، قیمت حامل‌های انرژی، قیمت ارز، بهبود فضای کسب‌وکار و نظام بانکی بود.»

کدام‌یک از این مطالبات محقق شد؟ خوانساری می‌گوید: «با تعامل مناسبی که میان دولت و بخش خصوصی برای حل مشکلات فضای کسب‌وکار شکل گرفته است، سعی کردیم قدم به قدم این مسایل را به سمتی پیش ببریم که در مسیر قانونی و منطقی بیفتد.»

اواخر خردادماه امسال اولین نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی با معاون اول رییس‌جمهوری در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. موضوع جلسه گفت‌وگوی فعالان بخش خصوصی با اسحاق جهانگیری بررسی موانع و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی بود؛ این جلسه با حضور 30 نفر از فعالان بخش خصوصی تهران، شهرستان‌ها، روسای تشکل‌های اقتصادی و اتاق‌های مشترک تشکیل شد.

در این نشست گفته شد که دولت برای حل مشکلات اقتصادی، باید استراتژی واحدی داشته باشد؛ درباره مالیات و قوانین مالیات برای حمایت از تولید تجدیدنظر کنند؛ قوانین لازم برای بهبود فضای کسب و کار اجرایی شود. خیلی از فعالان بخش خصوصی مسایل و مشکلات عینی حوزه فعالیت خود را با معاون اول رئیس‌جمهوری در میالن گذاشتند و از او قول گرفتند که این مشکلات برطرف شود. حالا خوانساری خبر از حل مشکلات مالیات بر تسعیر نرخ ارز که مانع بزرگی پیش روی فعالیت صادرکنندگان و به نوعی بازدارنده توسعه صادرات بود، می‌دهد که با مساعدت دولت و سازمان امور مالیاتی حذف شد.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران می‌گوید: «اتاق تهران در گام دوم پیشنهادی برای مالیات 1394 بنگاه‌های صنعتی داشت که با اعمال تغییراتی ارائه دادیم و از دولت خواستیم که براساس اظهارنامه مالیاتی از این بنگاه‌ها مالیات دریافت کند.» خوانساری متذکر شد: «در بحث بیمه تامین اجتماعی ما به شدت مخالف بازرسی دفاتر تا 10 سال قبل بودیم؛ کما اینکه قانون هم این اجازه را به سازمان تامین اجتماعی نمی‌دهد.»

رییس اتاق تهران عنوان کرد: «در مورد مشکلات موجود در صنعت سیمان هم کارگروهی شکل گرفته و در حال بررسی استفاده از سیمان داخلی در پروژه‌های مانند راه‌سازی است.» او گفت: «امیدواریم نتایج خوبی از این کارگروه بیرون بیاید. در مورد تک‌نرخی شدن قیمت ارز دولت در حال برداشتن گام‌های اولیه است و فکر می‌کنیم در چند ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد.»

خواسته‌های بخش خصوصی از دولت به ارامی به پیش می‌رود و  اقتصاد ایران در انتظار گشایش در فضای اقتصادی کشور هستند؛ انتظاری از رفع موانع بروکراتیک تا اصلاح نظامی بانکی، مالیاتی و در نهایت رقابت‌پذیر کردن فضا برای اقتصاد بخش خصوصی.

در همین رابطه