رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بلاتکلیفی پروازهای خارجی درباره مالیات‌ بر ارزش‌افزوده

با ابهاماتی که در قانون مالیات ارزش‌افزوده درباره پروازهای خارجی بود، قرار شد موضوع بازنگری شود و احتمالا این مالیات برای پروازهای خارجی حذف شود، هرچند هنوز به نتیجه نرسیده است.

21 دی 1400
کد خبر : 41161
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

از هفته گذشته قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مشمول پروازهای داخلی و خارجی شد و همین مسئله افزایش نرخ چهاردرصدی بلیت این پروازها را به دنبال داشت؛ اما درباره پروازهای خارجی ابهاماتی وجود داشت. مقرر شد در این رابطه بازنگری صورت گیرد و احتمالا این مالیات برای پروازهای خارجی حذف شود، هرچند تاکنون خبری از تغییر در این زمینه نیست.

از ۱۳ دی ماه و بر اساس قانون مصوب مجلس عوارض پنج درصدی شهرداری برای بلیت هواپیما حذف اما به جای آن مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی تصویب و اعمال شد که بر این اساس قیمت بلیت هواپیما با افزایش چهار درصدی مواجه شد.

این مسئله باعث شد تا مردم انتقادات بسیاری در این باره مطرح کنند. البته مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- در این باره به ایسنا گفت: ایرلاین‌ها مقصر این افزایش قیمت نیستند و برخی نمایندگانی که همواره نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اعتراض می‌کنند با وضع و تصویب این قانون باعث این افزایش نرخ شده‌اند.

وی با بیان اینکه موافق اجرای مالیات بر ارزش افزوده در حمل‌ونقل هوایی نیستیم، افزود: ایرلاین‌ها بر اساس قانون مذکور موظف هستند که مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کننده نهایی یعنی مسافر دریافت کرده و به حساب سازمان هواپیمایی کشوری برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده واریز کنند و این مسئله سبب می‌شود تا قیمت‌ها در این صنعت بالاتر رفته و بیش از پیش به ایرلاین‌ها فشار وارد شود.

در این رابطه حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که به دلیل وجود برخی ابهامات در این زمینه، احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی وجود دارد.

وی در این باره اظهار کرد: باید در این زمینه قانون شفاف باشد که مالیات بر ارزش افزوده در پروازهای غیر مستقیم و با چند توقف به کدام بخش از ارزش بلیت هواپیما تعلق می‌گیرد و از آنجا که قیمت بلیت هواپیما در پروازهای خارجی غیر مستقیم با چندین کانکشن بالاتر است باید قانون شفاف مشخص باشد که این مالیات شامل کدام قسمت از بهای بلیت هواپیماست.

خوشخو با اشاره به احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی، افزود: یکی دیگر از ابهامات مطرح شده این بود که با برخی از کشورها و شرکت‌های هواپیمایی خارجی توافقاتی برای معافیت‌های مالیاتی دو و چند جانبه امضاء شده است، مشخص نیست در این قانون برای این پروازها چه تصمیم‌گیری شده و چگونه باید عمل کنیم. بنابراین و با توجه به اینکه مردم در مسیرهای خارجی در حال خرید بلیت هواپیما هستند باید هر چه سریعتر جزییات این مسئله روشن شود و به همین دلیل سازمان امور مالیاتی در اسرع وقت قرار است به این ابهامات به صورت مکتوب پاسخ دهد.

این اتفاقات در حالی رخ داده که ایرلاین‌ها همچنان این قانون را اجرا می‌کنند و تا کنون خبری از تغییر در این قانون که البته نیاز به اصلاح از سوی مجلس دارد، نیست. به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها برای اجرای این قانون در پروازهای خارجی با ابهامات بسیاری رو به رو هستند و نمی‌دانند که اگر این قانون را اجرا کنند چه تبعاتی در برخی پروازهای خارجی که مورد توافق طرفین قرار گرفته به وجود بیاید.

در همین رابطه