رادیو مجازی اتاق ایران - 30 اردیبهشت 1403

مانع خرید 17 ایرباس برداشته شد

خزانه‌داری آمریکا مجوز خرید هواپیما از ایرباس را صادر کرد

طبق اعلام رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز صادرات تعدادی جت مسافربری ایرباس فرانسوی را به تهران صادر کرده است و انتظار می‌رود پروسه فروش آن‌ها در طول چند روز اجرایی شود.

31 شهریور 1395
کد خبر : 4120
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

خبرگزاری رویترز از صدور مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا خبر داد.

طبق گزارش رویترز، منابع خبری در صنعت حمل‌ونقل هوایی ایالات‌متحده خبر دادند که آمریکا صدور مجوز برای رفع ممانعت از فروش جت‌های مسافربری اروپایی به ایران را آغاز کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز صادرات تعدادی جت مسافربری ایرباس فرانسوی را به تهران صادر کرده است و انتظار می‌رود پروسه فروش آن‌ها در طول چند روز اجرایی شود.

سخنگوی ایرباس نیز دریافت مجوز آمریکا برای فروش ۱۷ هواپیمای مسافربری برای فروش سریع به ایران را صادر کرده است. باوجوداینکه ایرباس در اروپا مستقر است اما نیازمند دریافت مجوز و تأیید وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش تعدادی از تجهیزات و قطعات هواپیمایی به ایران است که در آمریکا تولید می‌شود. ایرباس و بوئینگ بر اساس توافق هسته‌ای صورت گرفته با ایران، هر دو با فروش بیش از ۱۰۰ هواپیما به هواپیمایی هما با پرچم ایران موافقت کرده‌اند تا این کشور نوسازی سیستم حمل‌ونقل هوایی خود را انجام دهد.

ایران بلافاصله پس از اجرای برجام، توافق با ایرباس برای خرید 118 فروند هواپیما را به طور رسمی اعلام کرد و در سفر رئیس جمهور به این فرانسه، تفاهم‌نامه آن به امضا رسید. چند ماه بعد غول دیگر هواپیماساز در جهان موفق شد موافقت وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش هواپیما به ایران را جلب کند. بر این اساس خرید و اجرای یکصد بوئینگ از سوی ایران خبرساز شد و روسای بوئینگ اعلام کردند که برای این تفاهم مجوز دولت را دریافت کرده اند. در مسیر اجرای این قراردادها اما موانع زیادی ایجاد شد تا این خریدها عملیاتی نشود. مجلس نمایندگان آمریکا در اعتراض به این تفاهم منع فروش بوئینگ به ایران را تصویب کرد و ایرباس نیز برای فروش هواپیما به ایران دچار مشکل شد. ابتدا مشکلات بانکی به عنوان موانع این توافق اعلام شد اما در ادامه ایرباس اعلام کرد که ساخت برخی قطعات در آمریکا موجب شده تا نیاز به مجوز آمریکا برای این انتقال وجود داشته باشد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز سه روز پیش اعلام کرد که مانع نهایی شدن توافق برای خرید هواپیما، وزارت خزانه‌داری امریکا است که باید مجوز آن را بدهد. پس از آن بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که احتمالا طی دو هفته آینده یعنی تا پایان ماه جاری میلادی این مجوز از سوی اوفک صادر خواهد شد. امروز اما رویترز اعلام کرد که رومند مجوز دهی وزارت خزانه داری آمریکا برای خرید هواپیما از سوی ایران آغاز شده است. با این حساب احتمالا در هر نوبت برای وارد کردن هواپیما نیاز به مجوز جدید از وزارت خزانه داری آمریکا دارد.

در همین رابطه