رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کارخانه‌ها با کمبود نیروی کار مواجه‌اند

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید پایین بودن میزان حقوق و دستمزد، باعث شده کارگران دستفروشی را ترجیح دهند.

29 دی 1400
کد خبر : 41266
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید پایین بودن میزان حقوق و دستمزد، باعث شده کارگران دستفروشی را ترجیح دهند.

کارخانه تراکتور سازی تبریز. عکس: تسنیم، رضا عبدل‌پور

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران کمبود نیروی کار در کارخانه‌ها را از اصلی‌ترین دغدغه‌های امروز خطوط تولید دانست و خواستار رسیدگی به این مسئله از سوی متولیان شد.

هرویک یاریجانیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که امروز خطوط تولید در کارخانه‌ها با آن مواجه است را کمبود نیروی کار عنوان کرد و گفت: با حقوق پایه‌ای که وزارت کار تعیین کرده و حتی با رقمی بالاتر از آن نیز بسیاری از کارگران علاقه‌ای به حضور در کارخانه‌ها ندارند.

به گفته او امروز کار کردن در حوزه‌هایی مانند تاکسی‌های اینترنتی، پیک موتوری، رستوران‌ها و حتی دستفروشی درآمد بیشتری از کار در کارخانه‌ها دارد و اگر فکری به حال این حوزه نشود، مدیران واحدهای تولیدی برای جذب نیروی کار مورد نیاز خود با مشکل مواجه می‌شوند.

عضو اتاق تهران با بیان اینکه حتی اگر ۳۰ درصد به حقوق سال آینده نیز اضافه شود، مشکل واحدهای تولیدی حل نخواهد شد، بیان کرد: امروز درآمد کارهای غیر رسمی خیلی از کارهای رسمی بیشتر شده و با این حقوق‌ها هیچ کارگری حاضر نمی‌شود، کارهای جانبی خود را رها کرده و پای دستگاه بایستد.

یاریجانیان با اشاره به ظرفیت کارگران خارجی برای حضور در خطوط تولید ایرانی، توضیح داد: با توجه به شرایطی که در کشور افغانستان به وجود آمده، بخشی از نیروی کار این کشور خارج شده و به ایران آمده است اما با توجه به قوانین فعلی، استخدام آنها بسیار سخت یا حتی غیرممکن است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم تغییراتی در قوانین به وجود آوریم، امکان استفاده از این ظرفیت وجود خواهد داشت و واحدهای تولیدی نیز از دغدغه و نگرانی برای جذب نیروی کار مورد نیاز خود خلاص می‌شوند. این روزها بیش از موضوع مالیات و تامین اجتماعی، کمبود نیروی کار، تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده است. عدم تولید و عرضه ناکافی محصولات در نهایت موجب گرانی خواهد شد.

در همین رابطه