رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پرهام رضایی در نشست شورای گفت‌وگوی استان البرز

برای مهار حوادث در شهرک‌های صنعتی باید تجهیزات و امکانات مناسب فراهم شود

رئیس اتاق کرج با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در یکی از شهرک‌های صنعتی البرز، گفت: برای مقابله با بروز احتمالی چنین حوادثی باید تجهیزات و امکانات مناسب فراهم شود.

02 بهمن 1400
کد خبر : 41293
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرج با اشاره به برگزاری اخیر مراسم اختتامیه و آئین تجلیل از برگزیدگان دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر به میزبانی این اتاق، گفت: این مراسم به‌صورت مشترک توسط اتاق کرج و با همراهی جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان استان البرز برگزار شد.

پرهام رضایی در هشتاد و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز با بیان اینکه امسال بیش از ۲۶۰ پایان‌نامه و رساله دانشجویی مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد به دبیرخانه جشنواره ملی امیرکبیر واصل شد، افزود: آثار بررسی شده توسط هیات داوران این جشنواره کارفرما محور بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج با اشاره به صنعتی بودن استان البرز، اظهار کرد: استان البرز پایلوت خوبی برای دانشجویان مقاطع تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد است که بتوانند پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را عملیاتی کنند.

او ادامه داد: در آئین اختتامیه دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر از ۵ پایان‌نامه و رساله مقطع دکتری و ۵ مورد از آثار ارسالی در مقطع کارشناسی ارشد تجلیل شد، در ادامه نیز برگزیدگان جشنواره را به شرکت‌ها و فعالان اقتصادی استان معرفی خواهیم کرد.

رضایی با بیان اینکه در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌تری به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شده است، بیان کرد: در هفته‌های اخیر نامه‌های متعددی با طرح موضوعات مختلف از سوی رئیس اتاق ایران به سران سه قوه ارسال شد.

او در ادامه عنوان کرد: سرانه قوای سه‌گانه نیز به سازمان‌ها و ادارات زیرمجموعه خود اعلام کرده‌اند که در تصمیمات اتخاذی، نظر بخش خصوصی را اعمال کنند تا مسائل مطروحه در جلسات دستگاه‌های مختلف اجرایی به‌صورت کارشناسی‌تر بررسی و رسیدگی شده و به نتیجه برسد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج با اشاره به یکی از مشکلات اخیر در بحث حریق گسترده در یک کارخانه تصفیه روغن در مجتمع چرم‌سازی بوئین‌زهرا و در نزدیکی شهرستان اشتهارد بیان کرد: به دنبال بروز این حادثه صنعتگران و فعالان اقتصادی بابت احتمال بروز مخاطراتی مشابه و میزان آمادگی تجهیزات و امکانات امدادی برای مهار آن نگران هستند.

او تصریح کرد: نیاز است که با اتخاذ تصمیمات سازنده و مصوب برای مقابله با بروز احتمالی چنین حوادثی در شهرک‌های صنعتی استان آماده‌سازی لازم از لحاظ تجهیزات و امکانات اطفای حریق فراهم شود.

در ادامه این نشست مجتبی عبدالهی، استاندار البرز نیز با اشاره به طرح موضوع حادثه حریق یک واحد تولیدی در شهرک چرم‌سازی استان قزوین که برای کمک به اطفای آن نیروهای امدادی و آتش‌نشان از البرز نیز به محل حادثه اعزام شدند، گفت: درخواستی از سوی صنعتگران اشتهارد برای واردات چند دستگاه خودروی آتش‌نشان خارجی کارکرده شده است که البته باید مدل، سال تولید و میزان کارکرد این خودروها مشخص باشد و در ادامه برنامه ترخیص آن از گمرک را دنبال کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نوسازی و خرید خودروهای جدید آتش‌نشان با امکانات ویژه برای تجهیز نیروهای امدادی استان گفت: در نقاط مختلف استان از جمله شهرک‌های صنعتی شهرستان اشتهارد به امکانات ویژه در این زمینه مانند خودروهای آتش‌نشان مجهز به بالابر و نردبان آتش‌نشان نیاز است.

استاندار البرز در مورد راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز (CHP) در سطح شهرک‌های صنعتی استان تصریح کرد: در این مورد انتظار ما این است که با جدیت احداث این نیروگاه‌ها در نقاط مختلف صنعتی استان پیش برده شود و شرکت توزیع نیروی برق البرز نیز موظف است که در اسرع وقت با صدور مجوزها به تسهیل فرآیند این کار کمک کند.

او تصریح کرد: در این راستا نیاز به تنظیم دستورالعملی از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان است که بر اساس آن شرکتی شکل گیرد و با توجه به حضور کارخانه‌های متعدد در استان هر صنعتگر بر طبق آورده خود در این شرکت سهامدار شود، با این اقدام به‌خوبی بحث احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز (CHP) پیش برده می‌شود.

عبدالهی در مورد دیگر درخواست صنعتگران مرتبط به صدور مجوز واردات دیزل ژنراتور مستعمل برای واحدهای تولیدی و صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان افزود: در این رابطه اگر وزارت صمت تشخیص دهد که برخی واحدهای تولیدی داخل کشور توانایی ساخت این ژنراتورها را دارند، به‌یقین حمایت از تولید داخل است و صنعتگران نیز این تولیدات را خریداری خواهند کرد.

او ادامه داد: اگر توانایی ساخت چنین ژنراتورهایی در داخل کشور فراهم شود، واحدهای تولیدی هستند که قطعات دستگاه مورد نظر را جداگانه وارد کرده و نمونه خارجی را مونتاژ کنند که البته موجب افزایش دو برابری قیمت این ژنراتورها است، درنتیجه واردات نمونه مستعمل آن برای صنعتگران به‌صرفه‌تر است.

استاندار البرز با اشاره به اینکه از طرح‌های خلاقانه فعالان اقتصادی استان در راستای ارتقاء زیرساخت‌های شهرک‌ها و واحدهای صنعتی حمایت می‌کنیم، افزود: تولیدکنندگان و صنعتگران استان می‌توانند با ایجاد نیروگاه‌های CHP و تصفیه‌خانه‌های محلی، علاوه بر تأمین نیازهای خود، صرفه اقتصادی نیز داشته باشند.

او با اشاره به اهمیت توسعه کشت گلخانه‌ای در استان، گفت: گسترش این نوع کشت در استان تولید را افزایش می‌دهد و به لحاظ اقتصادی دارای میزان بهره قابل‌توجهی است ازاین‌رو باید توجه فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی و کشاورزان سنتی به این سو جلب شود.

عبدالهی با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای افزایش تولید، بهره‌وری و اشتغال را همراه دارد، افزود: همچنین برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای و اطلاع‌رسانی برای تغییر رویکرد فعالان حوزه کشاورزی، کارگروه تخصصی تشکیل شده است.

 او گفت: سلسله نشست‌های گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و بازدیدهای میدانی برای حل مشکلات و موانع به‌صورت منظم برگزار می‌شود؛ چراکه بر این باور هستیم که بسیاری از موضوعات را می‌توان با همفکری و تعامل به نتیجه مطلوب رساند.

در بخش دیگری از این نشست، جهانگیر شاهمرادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز نیز در مورد راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز (CHP) در سطح شهرک‌های صنعتی استان بیان کرد: این موضوع از چند هفته قبل با محوریت پیگیری اتاق کرج دنبال شده و جلسات متعدد و اخذ مصوبات از جمله دستاوردها در این زمینه بوده است.

وی با بیان اینکه جلساتی با حضور دستگاه‌های اجرایی اثرگذار استان در زمینه اخذ مجوزها و روند تسهیل احداث این نیروگاه‌ها از جمله شرکت توزیع برق، شرکت شهرک‌های صنعتی، شرکت گاز برگزار شده است، گفت: در این راستا مقرر شد مکان‌هایی که به خطوط انتقال گاز نزدیک است به‌عنوان جانمایی محل احداث این نیروگاه‌ها شناسایی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز افزود: اخذ مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه‌های CHP در آن نقاط نیز دنبال شده است و بخش خصوصی از جمله فعالان اقتصادی عضو اتاق کرج نیز سرمایه‌گذاری در رابطه با احداث آن‌ها را در سطح شهرک‌های صنعتی استان اجرایی خواهند کرد.

او توضیح داد: به شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز اعلام شده است که مکان‌های مورد نظر برای احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز (CHP) در سطح شهرک‌های دولتی و خصوصی را شناسایی کرده و پیشنهاد دهد.

شاهمرادی در ادامه عنوان کرد: بخشی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این مورد توسط صنعتگران شهرک‌های صنعتی بعد از راه‌اندازی و آغاز به کار نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز به‌مرور جبران می‌شود، بخشی هم توسط سرمایه‌گذارانی تأمین می‌شود که برای تولید برق در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

او با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه تولید 200 مگاوات برق مورد نیاز صنایع استان از طریق احداث این نیروگاه‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: در صورت تقاضا برای مشارکت در افزایش توان تولیدی در این راستا می‌توانیم ظرفیت احداث نیروگاه‌های CHP را تا 300 مگاوات هم توسعه دهیم.

موضوعات :
در همین رابطه