رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در مراسمی با حضور مسئولان استانی و ملی

از صادرکنندگان برتر استان همدان تقدیر شد

در آیینی با حضور جمعی از مسئولان استان همدان و معاون سازمان توسعه تجارت، از هفت صادرکننده برتر استان همدان در گروه کالایی صنایع معدنی، تبدیلی کشاورزی، شیمیایی و سیمان تجلیل شد.

03 بهمن 1400
کد خبر : 41301
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق همدان با بیان اینکه کار تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان در شرایط نامناسب اقتصادی کشور بسیار ستودنی است، گفت: تحریم و کرونا اثرات مخربی بر وضعیت بخش بزرگی از صنعت وارد کرده و تعدادی از صنایع برای اجرای طرح توسعه ماشین‌آلات خود را وارد کرده‌اند اما به دلیل شرایط کرونا راه‌اندازی آنها به تعویق افتاده است.

علی‌اصغر زبردست در مراسم تقدیر از هفت صادرکننده برتر استان همدان افزود: تیم اقتصادی استان همدان برای حل‌وفصل مشکلات و موانع موجود در کنار تولیدکنندگان قرار دارد اما بخشی از این مسائل متأثر از شرایط جهانی است که بر بخش تولید و صادرات ما مستولی شده و باید با صبوری از آن گذر کنیم.

زبردست همچنین به راه‌اندازی پایانه صادراتی استان همدان اشاره کرد و افزود: این پایانه فاقد زیرساخت و امکانات لازم است که برای توسعه امر صادرات نیازمند تأمین ملزومات بسیاری است.

رئیس اتاق همدان با برشمردن مزایا و پتانسیل‌های صادراتی استان، گفت: در زمینه خدمات فنی و مهندسی دارای ظرفیت خوبی هستیم که باید زمینه صادرات این خدمات فراهم شود.

به گفته او، ۴۰۰ شرکت پیمانکاری در سطح استان همدان مشغول فعالیت هستند که می‌توانند به کشورهای مختلف خدمات ارائه کنند به شرطی که مورد حمایت قرار بگیرند.

رئیس اتاق همدان افزود: ۴۰۰ صادرکننده در استان همدان دارای کارت بازرگانی هستند که در زمینه صادرات انواع محصولات تولیدی استان فعالیت دارند.

زبردست اظهار کرد: طبق آمارهای موجود ۱۱۰ قلم کالا از استان همدان به ۲۹ کشور جهان صادر می‌شود که مهم‌ترین آن سیمان، سیم آلومینیومی، سفال و سرامیک و کشمش است.

در ادامه فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت کشور نیز اظهار کرد: کشورهای همسایه در اولویت بازارهای صادراتی ایران طی هستند که شاخص‌هایی مانند هم‌جواری، شبکه حمل‌ونقل، بازگشت ارزهای صادراتی و مناسبت‌هایی که در این سال‌ها شکل گرفته را می‌توان از دلایل این اولویت‌گذاری برشمرد.

وی اضافه کرد: باوجوداین، کالاهای تولیدی ایران به اقصی نقاط جهان مانند آلمان، بلژیک، افریقای جنوبی، چین، تایوان و اندونزی صادر شده که مایه افتخار است.

معاون سازمان توسعه تجارت افزود: در کنار این موفقیت‌ها در بازارهای نوظهور رشد خوبی داشتیم که امیدواریم پیشتازی صادرکنندگان کشور در این عرصه نیز تداوم داشته باشد.

نوری از بهبود عایدی صادرات در سال جاری خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد قیمت هر تُن کالای صادراتی ما بهبود پیدا کرده است، هرچند افزایش قیمت‌های جهانی تا حدودی در این موضوع اثرگذار بود.

وی همچنین به مصوبه اخیر بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: باقیمانده مشکلات ارزی صادرکنندگان با این بخشنامه برطرف می‌شود و دغدغه برگشت ارز که از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ گریبان گیر صادرکنندگان شده بود از بین خواهد رفت.

به گفته او، با همت بخش خصوصی در حوزه فنی مهندسی شرکت‌های ایرانی قراردادهای خوبی منعقد کرده‌اند به‌طوری‌که صادرات خدمات فنی مهندسی در دی‌ماه امسال به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال قبل جهش خوبی داشته است.

معاون سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه اشتغال، ارزآوری و صادرات در سایه حمایت از بخش تولید روی می‌دهد، خاطرنشان کرد: با افزایش فارغ‌التحصیلان جوان باید به بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری بهای بیشتری بدهیم.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز گفت: بسیاری از داروها و کالاهای خاص که از خارج وارد می‌شد با تلاش جوانان مستعد و دانش‌آموخته با کیفیت عالی در داخل ساخته می‌شود که موجب صرفه‌جویی ارزی شده است.

نوری تصریح کرد: در سازمان توسعه تجارت پروژه‌هایی را با هدف افزایش صادرات و تسهیل قوانین آغاز کردیم که استفاده بیشتر از ظرفیت مناطق ویژه و اقتصادی کشور از مهم‌ترین این طرح‌ها است.

معاون سازمان توسعه تجارت، کشتی‌رانی و حمل دریایی را از دیگر برنامه‌های این سازمان در توسعه صادرات ذکر کرد و گفت: در حوزه کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج‌فارس به دنبال دایر کردن ناوگان چابک با حرکت منظم هستیم تا در رسیدن زودتر کالاهای فسادپذیر به مقصد کمک کنند.

استاندار همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه دولت برای فراهم کردن زمینه و زیرساخت‌های رونق و توسعه صادرات غیرنفتی تلاش می‌کند، گفت: این موضوع در استان همدان به‌صورت ویژه در اولویت مدیران قرار دارد.

علیرضا قاسمی فرزاد اظهار کرد: طی ۹ ماه گذشته حدود ۷۳۰ میلیون دلار کالای تولید شده این استان از گمرکات کشور صادر شده که سهم گمرک همدان از این مقدار ۴۷ میلیون دلار بوده است.

وی رونق صادرات از گمرک همدان را ضروری دانست و از صادرکنندگان و تولیدکنندگان خواست مراودات تجاری خود را از گمرک استان انجام دهند تا در کارنامه تجاری استان درج شود.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: جلوگیری از خام فروشی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است و ازاین‌رو ایجاد ارزش افزوده و فرآوری منابع معدنی و کشاورزی در استان همدان مورد توجه قرار گرفته است.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه دولت برای فراهم کردن زمینه و زیرساخت‌های رونق و توسعه صادرات غیرنفتی تلاش می‌کند، گفت: این موضوع در استان همدان به‌صورت جدی در اولویت مدیران قرار دارد.

وی از صادرکنندگان استان برای تاب‌آوری در شرایط سخت تحریم قدردانی کرد که با صادرات و ورود ارز به کشور حل‌کننده بخشی از مشکلات هستند.

در این مراسم که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد از صنایع و واحدهای تولیدی سیمان هگمتان، معدن سرمک، آهن و سیلیس آذرخش، یاقوت ناب پارس، صنایع غذایی سحر، فروسیلیس غرب پارس و فراپل جم به‌عنوان صادرکنندگان برتر استان معرفی و از مدیران این واحدها تقدیر شد.

موضوعات :
در همین رابطه