رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در جلسه شورای گفت‌وگوی اصفهان مطرح شد

از ظرفیت‌های اتاق اصفهان برای شناسایی ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری استان استفاده شود

استاندار اصفهان، استفاده از ظرفیت‌های اتاق اصفهان برای شناسایی ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری را یاری رسان دولت در برخی ابرپروژه‌های حوزه گردشگری این استان عنوان کرد.

09 بهمن 1400
کد خبر : 41383
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صد و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان به بررسی پیشنهاد‌های کارگروه کارشناسی در خصوص مسائل و مشکلات ناشی از اجرای دستورالعمل قائم‌مقام وزیر امور بازرگانی به رؤسای سازمان‌های صمت سراسر کشور در خصوص تأیید خریدار در سامانه جامع تجارت برای محصولات پتروشیمی و بررسی مسائل و مشکلات اتحادیه گلخانه‌داران استان ناشی از ممنوعیت صادرات فلفل گلخانه‌ای به روسیه اختصاص یافت.

سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان در این جلسه گفت: باید رویکرد حاکم بر استان اصفهان، نگاه مبتنی بر ظرفیت‌های لازم و ضروری جدید باشد و لازم است فعالیت‌های اقتصادی استان را ذیل برنامه‌ریزی‌های آمایشی استان پیش ببریم.

مرتضوی ادامه برخی نگاه‌ها در حوزه فعالیت‌های صنعتی استان را با توجه به محدودیت‌های حادث شده غیرممکن و نیازمند بازنگری دانست و خواستار حضور مؤثرتر فعالان اقتصادی در صنایع دانش‌بنیان و هایتک و صنایعی که ظرفیت‌های جدید اقتصادی ایجاد می‌کند، شد.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان همچنین خواستار توجه ویژه به حوزه گردشگری و استفاده کامل از ظرفیت‌های اصفهان در این زمینه مانند تعریف رویدادهای فرهنگی مشترک، توجه به طبیعت‌گردی و گردشگری سلامت شد و تصریح کرد: از این طریق می‌توان به برنامه‌ریزی بهتری برای برقراری تعامل با تجار کشورهای هدف صادراتی پرداخت.

استاندار اصفهان در ادامه گفت: داشتن نگاه هم‌افزا در حوزه گردشگری زمینه‌ساز اتفاقات فرخنده‌ای در آینده خواهد بود و می‌توان از ظرفیت بدنه کارشناسی اتاق بازرگانی برای شناسایی ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری استان به‌ویژه در صنایع هایتک استفاده کرد و این امر می‌تواند در برخی ابرپروژه‌های زیرساختی حوزه گردشگری استان یاری‌رسان دولت باشد.

مرتضوی تمرین کار مشترک را ضامن موفقیت در بخش‌های مختلف دانست و تأکید کرد: به دلایل درون‌سازمانی کار مشترک در برخی دستگاه‌ها جریان نداشته که می‌توان در اتاق اصفهان در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و به‌عنوان پشتیبان دفتر سرمایه‌گذاری استان، وارد عمل شد.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان در این جلسه پیگیری قصور احتمالی پیش‌آمده در ایجاد خسارات کلان به تولیدکنندگان فلفل دلمه‌ای صادراتی را ضروری دانست و افزود: استانداری از طریق مکاتبه با سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را در سطح ملی دنبال خواهد کرد.

وی همچنین در این جلسه تأکید کرد بر اساس مقررات بانک مرکزی، استانداری و دستگاه قضای استان با سخت‌گیری‌های فراقانونی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی برخورد جدی خواهند کرد و در صورت ارائه گزارش هرگونه تخلفی در این زمینه، هیچ مسامحه‌ای نخواهد شد.

تأثیر اخذ نظرات بخش خصوصی در کاهش صدمات بخش مولد کشور

همچنین مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از ابلاغ دستورالعملی در زمینه یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد تأکید و پیگیری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان در خصوص نحوه رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات کالا در سال 97 گفت: در این راستا پیشنهاد‌هایی از سوی اتاق اصفهان و شورای گفت‌وگوی استان مطرح شد و با پیگیری مجدانه نماینده مردم اصفهان در مجلس به سرانجام رسید.

وی دقت نظر بیشتر در خصوص پیشنهاد‌های بخش خصوصی به دولت در کوتاه‌ترین زمان و رفع تعارض دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌ها را موجب کاهش صدمه به پیکره اقتصادی کشور دانست و افزود: در صورت توجه به پیشنهاد‌های بخش خصوصی در زمینه رفع تعهدات ارزی و ابلاغ دستورالعمل در کوتاه‌ترین زمان، با افت صادرات محصولات دارای اشتغال‌زایی بالا مانند حوزه فرش مواجه نمی‌شدیم.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان همچنین از برگزاری نخستین جلسه شورای بین‌الملل اصفهان به همت استاندار، معاون اقتصادی ایشان و دفتر نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان به‌منظور تدوین نقشه راه استان در حوزه بین‌الملل استان خبر داد.

گلشیرازی افزود: در سال‌های گذشته مقدمات لازم برای بهره‌برداری لازم از هیئت‌های تجاری اعزامی به کشورمان با همکاری سازمان صمت، اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری و اتاق اصفهان فراهم شده است.

وی تهیه بیش از 200 کلیپ از داستان‌های ناگفته اصفهان به زبان‌های مختلف، تشکیل میزهای تجاری با کشورهای مختلف هدف صادراتی به همت کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات و راه‌اندازی 11 میز ملی در حوزه صادرات با مبدأ اصفهان را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه توسعه روابط تجاری کشورمان معرفی کرد.

رئیس اتاق اصفهان همچنین تلاش برای افتتاح دفتر اتاق اصفهان در دمشق تا پایان سال و افتتاح دفتری مستقل، ویژه شتاب‌دهنده‌های ذیل اتاق اصفهان به‌عنوان نهادی زاینده در تربیت نیروی جوان مستعد در حوزه تجارت خارجی را از فعالیت‌های در دست اقدام اتاق اصفهان در این حوزه بیان کرد.

گلشیرازی همچنین از تقدیر رئیس مرکز ملی فرش ایران به‌واسطه پیگیری‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان به‌منظور تصویب روز ملی فرش در تقویم کشور در حاشیه افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان خبر داد و تصریح کرد: دقت نظر و پیگیری امور مربوط به فرش دستباف در استان به‌عنوان یکی از موتورهای محرک ایجاد اشتغال در کشور توسط دولت و بخش خصوصی ضروری است.

تأسیس دفتر نمایندگی شرکت‌های بازرسی کننده محصولات کشاورزی در کشورهای هدف صادراتی

 محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان شناسایی شرکت‌های بازرسی کننده محصولات کشاورزی در کشورهای مقصد توسط اتاق بازرگانی و اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی و الزام به تأسیس دفتر نمایندگی این شرکت‌ها در ایران با هدف بازرسی محصول صادراتی در مبدأ را، راهکار رفع مشکل برگشت محصولات کشاورزی صادراتی کشورمان دانست.

توسعه کشت فلفل دلمه‌ای بر اساس اعلام نیاز کشور روسیه بوده است

مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز شائبه ناسالم بودن محصولات کشاورزی و وجود باقی‌مانده سموم در آنها را اشتباه دانست و گفت: متأسفانه مشکل پیش‌آمده در خصوص فلفل دلمه‌ای در سطح ملی بوده است.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات روسیه خواستار در نظر گرفتن پروتکل‌های جدید در محصولات صادراتی کشاورزی و عدم استفاده از 4 نوع سم در این محصولات شده بودند. این در حالی است که باوجوداینکه سموم استفاده شده در محصولات ایران دارای کمترین دوره ماندگاری بوده و دارای مجوز اتحادیه اروپا نیز هست این سموم در روسیه ثبت نشده است.

مرادمند با تأکید بر اینکه توسعه کشت فلفل دلمه‌ای بر اساس اعلام نیاز کشور روسیه بوده است، تصریح کرد: پس از ایجاد این مشکل و برگزاری جلسات وزیر جهادکشاورزی با مسئولین روسیه مقرر شد بازدیدهایی از سوی این کشور از گلخانه‌های تولیدکننده این محصول انجام شود.

مرادمند در ادامه خواستار امهال اقساط تسهیلات بانکی واحدهای تازه تأسیس تولیدکننده فلفل دلمه‌ای رنگی صادراتی شد.

پیگیری مشکلات ناشی از اجرای دستورالعمل تأیید خریدار در سامانه جامع تجارت

در ادامه این جلسه عنوان شد بر اساس‌نامه قائم‌مقام وزیر امور بازرگانی، همه خریداران محصولات پتروشیمی تنها در صورت ثبت فاکتورهای فروش در سامانه جامع تجارت همچنین تأیید فاکتورهای ثبت شده توسط حداقل 70 درصد خریداران امکان تداوم خرید و اختصاص سهمیه از بورس کالا خواهند داشت. همچنین فعالان اقتصادی بخش خصوصی با تأکید بر اینکه این ابلاغیه در راستای شفاف‌سازی امور صادر شده است، پیشنهاد‌های خود را مبنی بر ارسال پیامک برای خریدار پس از ثبت‌اسناد توسط فروشنده و تعلیق ثبت خریدار در صورت عدم ثبت پس از 48 ساعت از سوی فروشنده، فراهم کردن سازوکاری برای فراخوانی اطلاعات سامانه‌ها با یکدیگر با هدف نیل به پنجره واحد کسب‌وکار، افزایش دوره ثبت و محاسبه تراز 70 درصد از یک ماه به سه ماه، الزام سازمان صمت به احصاء لیست دستگاه‌های دولتی خریدار محصولات مرتبط حوزه پتروشیمی و امکان ثبت این دستگاه‌ها در سامانه به‌عنوان خریدار و تعلیق اجرای ابلاغیه مذکور تا زمان تعیین تکلیف نهایی بیان کردند که به تصویب اعضاء رسید.

وضعیت تخصیص سهمیه گندم صنایع آردی استان نامناسب است

در ادامه این جلسه یوسف قاضی عسگر، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده بیسکوئیت، وضعیت تخصیص سهمیه گندم صنایع آردی استان اصفهان را نامناسب دانست و تأکید کرد این امر موجب پایین آمدن قدرت رقابت این صنایع در سطح کشور شده است.

وی عدم قبول املاک صنایع به‌عنوان وثیقه دریافت تسهیلات بانکی و تغییر قیمت‌گذاری کالاها از قیمت‌گذاری مصرف‌کننده به قیمت‌گذاری درب کارخانه در سطح وسیع را موجب ایجاد اختلال در چرخه تولید و توزیع کالاها دانست و خواستار اجرای این طرح به‌صورت محدود و پس از رفع اشکالات آن در سطحی وسیع شد. که بر اساس دستور رئیس شورا مقرر شد مشکل تخصیص و جذب آرد سهمیه‌ای استان توسط اتاق بازرگانی تنظیم و برای پیگیری از وزیر جهادکشاورزی به استانداری ارائه شود.

موضوعات :
در همین رابطه