رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

تراکنش‌های کارت‌‌خوان، مبنای دریافت مالیات نیست

در شرایطی که سازمان مالیاتی، دارندگان کارت‌خوان را تا پایان بهمن ملزم به ثبت دستگاه‌های خود در سامانه امور مالیاتی کرده، مشاغل به دنبال غیرفعال کردن کارت‌خوان‌های خود هستند.

09 بهمن 1400
کد خبر : 41396
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند.

در این راستا با وجود اینکه تا پایان بهمن فرصت برای الصاق این ابزار به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید باقی است، اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی با ابراز نگرانی از دریافت مالیات از تراکنش‌های کارتخوانی درصدد غیرفعال کردن کارتخوان‌های خود برآمدند.

دراین رابطه رئیس سازمان امور مالیاتی با اعلام این خبر که مبنای دریافت مالیات، تراکنش‌های کارتخوان نیست، هدف از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را ساماندهی کارتخوان‌های بانکی در راستای شفاف‌سازی، نظم‌بخشی به اقتصاد و مبارزه با فرار مالیاتی عنوان کرد.

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی به دارندگان کارتخوان‌ها اطمینان خاطر داد که قرار نیست دستگاه‌های کارتخوان یا تراکنش‌های بانکی مبنای دریافت مالیات قرار گیرند و ساماندهی و تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان بانکی (POS ) و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و اتصال آنها به پرونده مالیاتی، در راستای شفاف‌سازی و نظم بخشی به اقتصاد، مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید است.

پیش از این رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی نیز اعلام کرده بود که سازمان مالیاتی با الزام اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیاتی قصد دریافت مالیات ندارد بلکه هدف این عمل، انضباط و ساماندهی مبادلات مالی فعالان اقتصادی و مشاغل است.

بر این اساس کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی، فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.

باید توجه داشت پس از اتمام مهلت تعیین شده( پایان بهمن) تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که متناظر با پرونده مالیاتی نباشند، توسط بانک مرکزی غیرفعال خواهند شد.

در همین رابطه