رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در دیدار با هیات نمایندگان اتاق کرمان

اولویت‌ و ظرفیت‌های استانی باید ملاک سرمایه‌گذاری قرار گیرد

رئیس اتاق ایران ظرفیت‌سنجی در مسیر سرمایه‌گذاری، شناسایی اولویت هر استان و مکان‌یابی مناسب برای ایجاد زیرساخت‌ها را پیش‌نیازهای هر سرمایه‌گذاری دانست.

سارا ترابی

خبرنگار
10 بهمن 1400
کد خبر : 41399
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس و دبیرکل اتاق ایران به صورت مجازی با اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان دیدار و گفت‌وگو کردند. در این نشست بر ضرورت سرمایه‌گذاری استانی به همت اتاق‌های سراسر کشور تاکید شد و در این بین رئیس اتاق ایران به سه پیش‌نیاز برای سرمایه‌گذاری اشاره کردند؛ شناسایی اولویت‌های هر استان، ظرفیت‌سنجی و مکان‌یابی مناسب برای ایجاد زیرساخت‌ها به منظور ارتقای بهره‌وری.   

در ابتدای این نشست سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان دستیابی به اتاق نسل چهارم را جزو اولویت‌ها دانست و ضمن نگاهی به فعالیت‌های این اتاق، تصریح کرد: اتاق کرمان همواره اصول اولیه رسیدن به حکمرانی خوب را در چارچوب اقدمات خود لحاظ کرده و برای ارتقای جایگاه اتاق به عنوان مشاور سه قوه تلاش کرده است.

بر اساس اظهارات او برگزاری شورای گفت‌وگوی استان، حضور مستمر نمایندگان اتاق در مجامع و شوراهای استانی، ارتباط موثر و مستمر با نمایندگان استان در مجلس، تمرکز بر حل مشکلات تجار و تولیدکنندگان استان و ارائه خدمات مختلف در این راستا، تقویت دفاتر اتاق کرمان در شهرستان‌ها برای دسترسی آسان‌تر به خدمات برای فعالان اقتصادی و توجه جدی به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف به ویژه در قالب پروژه «کرمان دانا» از جمله اقداماتی است که از سوی اتاق کرمان دنبال شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه به برنامه‌های اتاق کرمان در مسیر توسعه سرمایه‌گذاری جدید در استان و بهره‌گیری از نخبگان در این عرصه اشاره و تاکید کرد: این اتاق توجه جدی به بحران آب داشته و در این رابطه اقدامات مطالعاتی گسترده‌ای انجام داده و توانسته پیشنهادهای اجرایی قابل توجهی تهیه و در اختیار سیاست‌گذاران قرار دهد.

طبیب زاده تمرکز بر ارتقای رتبه اقتصادی ایران بر اساس مطالعات بین‌المللی را یکی از اولویت‌های اتاق کرمان برشمرد و ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی اتاق، ارائه آموزش‌های کاربردی و ارزیابی چالش‌های پیش روی بنگاه‌های اقتصادی و تلاش برای رفع این مسائل است. برای این منظور سامانه‌ «فرصت» را برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه در دست اقدام داریم. این سامانه می‌تواند زمینه ارتباط موثر بین بنگاه‌های اقتصادی و دانشگاه‌ها را مهیا کند.

در ادامه جلیل کاربخش، نایب‌رئیس اتاق کرمان به چالش‌های ناشی از پیمان‌سپاری ارزی اشاره کرد و از پیگیری‌های اتاق کرمان در راستای حل این مسائل سخن گفت.

او همچنین به احیای ستاد پسته برای امکان حل‌وفصل چالش‌های مترتب بر تولید و صادرات این محصول در چارچوب ستادی یکپارچه با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز اشاره کرد. 

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران رسیدگی به آسیب‌های ناشی از اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و رفع نواقص قانونی در این بخش را از دیگر برنامه‌های اتاق کرمان عنوان کرد.

اعزام دو هیات به اکسپوی دوبی از کرمان طی دو ماه آینده

برنامه‌ریزی برای اعزام دو هیات به اکسپو دوبی از سوی اتاق کرمان با توجه به ظرفیت‌های این استان در دو ماه پیش رو موضوع دیگری بود که از سوی کاربخش مطرح شد.

در این بین انعقاد چندین تفاهم‌نامه همکاری با اتاق‌ ولایات مختلف افغانستان، بخش ایرانی اتاق اندونزی و اتاق بوداپست، تهیه گزارش و دستورالعملی درباره چگونگی توسعه بازارهای هدف صادراتی، راه‌اندازی مرکز مشاوره به کسب‌وکارها در چارچوبی نظام‌مند توسط اتاق کرمان برای پیگیری موضوعات مختلف مالیاتی، بیمه‌ای، بانکی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، حقوقی، کار و مشکلات بین دستگاهی و تمرکز بر مهارت‌آموزی در راستای کاهش نرخ بیکاری با افتتاح یک مدرسه با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای، تربیت مدیران میانه و مدیران کارآفرین، مهم‌ترین اقداماتی بودند که از سوی اعضای اتاق کرمان اشاره شد.

در این جلسه لزوم واگذاری امور اجرایی دولت به تشکل‌های مربوط نیز مورد توجه قرار گرفت.

در نهایت طبیب‌زاده با بیان این مطلب که اتاق کرمان در استان، جریان‌ساز است، یکپارچگی و انسجام بین اعضای اتاق را عامل موفقیت این مجموعه برشمرد و به ظرفیت‌های گسترده این اتاق اشاره کرد.

تاکید بر ارتباط موثر بین اتاق‌ها و مجمع نمایندگان هر استان در مجلس

محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران توجه به دغدغه‌های فعالان اقتصادی و گام‌هایی که از سوی اتاق کرمان برداشته شده است را موثر دانست و در ادامه به ظرفیت‌های کشاورزی و معدنی این استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این سطح از ظرفیت در کنار برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی اتاق کرمان صورت گرفته بسیار اثرگذار است.

او از تشکیل کمیته مشترکی بین قوه قضائیه و اتاق ایران خبر داد و گفت: به زودی در چارچوب این کمیته، شاهد شکل‌گیری کمیته‌های متناظر در استان‌ها هستیم.

او همچنین بر تداوم رایزنی‌های اتاق با مجمع نمایندگان استان در مجلس تاکید کرد.

تمرکز بر تقویت آموزش‌های مهارتی در سطح شهرها و روستاها

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از مجموعه اقداماتی که از سوی اتاق کرمان دنبال می‌شود، به مسئولیت اجتماعی اتاق‌ها و آنچه در قالب مدرسه‌سازی از سوی اتاق کرمان دنبال می‌شود، اشاره و پیشنهاد داد: مجموعه این فعالیت‌ها را روی مهارت‌آموزی و توسعه مراکز فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها متمرکز کنیم. طبق تجربه به دلیل اوج گرفتن روند مهاجرت‌ها از روستا به شهر، تعداد زیادی از مدارسی که در گذشته ساخته شده‌اند امروز تعطیل شدند.

او درباره اولویت سرمایه‌گذاری نیز به چهار نیاز ریشه‌ای اشاره کرد؛ شناسایی اولویت هر استان، مکان‌یابی مناسب برای ایجاد زیرساخت‌ها، ارتقای سطح بهره‌وری و در نهایت ظرفیت‌سنجی در مسیر سرمایه‌گذاری.

به اعتقاد شافعی ضرورت دارد پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری این چهار موضوع رعایت شود تا با چشم‌های بسته در چارچوب برنامه‌های سرمایه‌گذاری، منابع کشور را از دست ندهیم.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به روند اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ اشاره کرد. به اعتقا‌د او سیاست‌های اصل ۴۴ ذبح شده و نتوانسته به اهداف اصلی خود برسد.

او ا‌دامه داد: متاسفانه خصوصی‌سازی در این چارچوب تا حد انتقال مالکیت نزول یافته است، در صورتی که بخش خصوصی همواره بر واگذاری مدیریت تاکید داشته است.

در همین رابطه