نشست سالانه کارنهتیر با حضور شرکتهای حملونقل و انجمنها و تشکلهای صنفی این حوزه با ریاست بهنام فرامرزیان، مدیر امور حملونقل بینالمللی و کارنه تیر اتاق ایران برگزار شد.
در ابتدای نشست فرامرزیان درباره هدف اصلی این نشست سراسری گفت: دلیل اصلی برگزارش نشست سالانه بررسی موضوعات تخصصی حملونقل، ضعف و نارساییها و راهکارهایی برای تقویت صنعت حملونقل در چرخه رقابت جهانی است.
فرامرزیان گفت: امور حملونقل بینالمللی کارنه تیر و آ.ت.آ ضامن و صادر کننده کارنه تیر و آ.ت.آ است. امور حملونقل بینالمللی کارنه تیر نماینده اتاق ایران در کمیته کارنهتیر سازمان ملل UNECE، نماینده اتاق ایران در کمیته کارگروه مشورتی بخش خصوصی کشورهای حوزه اسیا –اقیانوسیه سازمان گمرک جهانی و نماینده اتاق ایران در اتحادیه حملونقل بینالمللی کشورهای حوزه دریای سیاه و نماینده اتاق ایران در کمیته حملونقل سازمان شورای همکاری اقتصادی است. ما تمام تلاش خود را میکنیم که با تجربه و مهارت و دانش در خدمات فعالان اقتصادی خود باشیم. در این واحد هر اشتباهی مسیر تجارت را دچار مشکل میکند.
او ادامه داد: اتاق ایران متولی دو کنوانسیون مهم حملونقلی تیر و آ.ت.آ است. ایران از سال 1369 به تیر و 1346 به آ.ت.آ پیوسته است. همچنین از بین 59 کنوانسیون حملونقل بینالمللی ایران عضو 11 کنوانسیون است و بیشترین عضویت را ترکیه دارد که در 26 کنوانسیون حضور دارد. ما هم باید سعی کنیم در ادامه به کنوانسیونهای مهمی بپیوندیدم.
او درباره کنوانسیون آ.ت.آ گفت: کنوانسیون آ.ت.آ کنوانسیون عبور موقت کالا است بدون پرداخت و عوارض گمرکی و عوارض مازاد و یک ضمانت بینالمللی در قبال مراجه گمرکی است. کارنه تیر هم سند گمرکی برای ترانزیت بینالمللی که در طی مسیر و ترانزیت از مرز ورودی و خروجی نیازی به انجام تشریفات گمرکی نیست.
رویه آ.ت.آ باعث روانسازی و تسهیل در امور گمرکی و تسهیل در بازاریابی است و باعث صرفهجویی در هزینه و زمان میشود.
او تصریح کرد: عمده کالای تجاری مثل کالای فاسدشدنی، بروشور کاتالوگ، کالای توزیعی و مصرفی، کالای پستی، سنگ جواهر پرداختنشده و نوشابه الکلی و تنباکو به رویه آ.ت.آ حمل نمیشود. از طرفی اگر افراد کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاقهای بازرگانی را داشته باشند میتوانند از این خدمات استفاده کنند. باید شرکتهای حملونقل به عضویت کارنه تیر دربیایند.
مدیر حملونقل بینالمللی و کارنه تیر اتاق ایران ادامه داد: کنوانسیون تیر یکی از متداولترین رویه جابهجایی کالا تحت نظام یکپارچه صورت گیرد. سرعت جابهجایی بالا، هزینه کم، پروسه گمرکی سریع و تضمین بینالمللی و حوزه امنیت گمرک در این رویه موردتوجه است.
او درباره سند کارنهتیر گفت که این سند گمرکی در حملونقل مرکب بهویژه جادهای است قابلاستفاده است. 77 کشور عضو این کنوانسیون هستند؛ تمام کشورهای منطقه عضو سیستم تیر هستند از عرق، لبنان، ارمنستان، ایران، آفریقا، مراکش، امریکای جنوبی، برزیل، امریکا، کانادا، شیلی، سوریه، هند و پاکستان و...باعث شکل گرفتن کریدور حملونقل شدهاند.
او از نقش حملونقل ترکیبی در توسعه فعالیت تجاری و حملونقلی با متصدی ثالث گفت: باید از راهاندازی کریدورهای مهم حملونقل ترکیبی-تحت رویه تیر حمایت کنیم.
فرامرزیان درباره حملونقل ترکیبی گفت: با این شیوه ایران میتواند با عضویت عضو کنوانسیون از کریدورها به بهترین شکل ممکن بهره گیرد. این شیوه باعث کاهش هزینه و زمان حملونقل و افزایش ایمنی میشود. ایران هم از شیوه حملونقل ترکیبی در کریدورهای بینالمللی استفاده میکند. حملونقل اولین بار از حمل کالا از اسلوونی بهصورت ترکیبی جاده کشتی ریلی و بعد کامیون به بندرعباس شکل گرفت. بهعنوانمثال هند-ایران-افغانستان پتانسیل خوبی دارد. اگر فعالیت در چابهار بیشتر شود، مسیر ماندگاری خواهد بود. حملونقل ترکیبی از بمبی به بندرعباس و گرجستان بود که در پایلوت موفق بود. البته مشکلاتی هم هست که باید درباره آن صحبت کنیم و مشکلات حل شود. ما مجبور به تست زدن مسیرهای مختلف هستیم تا مسیر بهتری را انتخاب کنیم.
مثلاً کریدور کتای برای ایران خیلی مهم است یا همکاری پاکستان –ایران-روسیه هم پروژهای بود که با موفقیت انجام شد. حملونقل بینالمللی در کارنه تیر میتواند بهصورت مرتب و نظاماند اجرا شود. آنچه برنامهریزی میکنیم حمل کالا ترکیبی است و مسیر را با کشورهای مختلف بررسی میکنیم تا زمینه حملونقل پایلوت بررسی شود.
او تشریح کرد: توسعه فعالیت تجاری بهصورت حملونقل مرکب از امکاناتی است که میتوان استفاده کرد. ما باید با مذاکره و به سمتی برویم تا در سیستم حملونقل ترکیبی در بازار منطقه حضور داشته باشیم.
فرامرزیان در ادامه به سند تیر پلاس اشاره کرد: سند ضمانت مضاعفی است برای حمل کالایی به سند 100 هزار یورو امیدواریم از 1401 با همکاری گمرک ایران بحث را پیش ببریم.
به گفته فرامرزیان اتاق ایران در 2021 در صدور کارنه تیر بالاترین رتبه را داشت. کشورهای حوزه خلیجفارس درصدد استفاده از سند کارنه تیر هستند. و آموزش آکادمی در این حوزه دیدهاند و ما هم باید این پیشرفتها را رصد کنیم تا ببینیم چگونه با این کشورها همکاری حملونقل ترکیبی یا شکل دیگر همکاری را داشته باشیم.
او به آمار صدور کارنه تیر ایران اشاره کرد که 221 کارنه تیر صادر کرده است و در اتاق تبریز 37 تا اتاق ارومیه 13 تا و اتاق مشهد 25 تا. رویه کارنه تیر صادر کردهاند.
او لیست شرکتهای پرمصرف کارنه تیر را بررسی کرد و ادامه داد: در سال 2020 با 47 کشور عملیات کارنه تیر انجام دادیم. اگر تحریم نبود حتماً اتفاق بهتری بود. المان، روسیه، بلغارستان، ارمنستان، پاکستان، ارمنستان، ترکیه و ترکمنستان کارنه تیر داشتیم.
فرامرزیان در ادامه نشست از شرکتهای نمونه سال 2021 گفت و از روند کار آنها قدردانی کرد که در توسعه و فعال کردن کریدورهای تجاری تلاش کردند.
در ادامه این نشست از چالشهای کارنه تیر گفتند: با توجه به تعدد و تغییر در قوانین سالانه 55 کشور کار میکنیم این تعدد قوانین و مقررات مشکلات را بیشتر میکند.
همچنین در ادامه این نشست از سامانه جدید ارسال اطلاعات موقعیت ناوگان کارنه تیر گفتند این سامانه بر اساس اپلیکیشن مبتنی بر موبایل طراحیشده است.
بعد از آن جواد سمساریلر رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران گفت: اگر به تغییر و تحولات در عرصه جهانی توجه نشود، اقتصاد با مشکلاتی روبرو میشود. از نگاه درون صنفی باید توجه شود تا چه باید بکنیم تا مشکلات کمتر شود و چه باید بکنیم سیستمها بهتر و با عملکرد بالا در عرصه بینالمللی حضورداشته باشیم. برای همین باید به چند پرسش پاسخ داد.
او ادامه داد: آیا مدیران شرکتهای حملونقل بینالمللی با تغییرات سریع حملونقل بینالمللی همراه و واقف هستند و آنها را اعمال میکنند؟ آیا آموزشهای لازم به رانندگان ترانزیت کشور به نام شرکت متبوع خود در خطوط ترانزیت پرمخاطره ارائه میشود؟ آیا مدیران شرکت حملونقل از تعهدات خود در قبال اجرا تعهدات و مقررات بینالمللی ترانزیتی حقوق صاحبان کالا مطلع هستند؟ اجرای این پارامترها میتواند راهگشای حل مشکلات بسیار از مشکلات صنعت حملونقل کشور باشد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران ادامه داد: از طرفی تلاش کنیم جلوی دخالتهای نابه جا را در امور حملونقل بینالمللی گرفته شود. گاهی قوانین وضعشده در کشور باعث مشکلاتی در حوزه میشود. باید در قوانین این حوزه پایشهای صورت گیرد تا درنهایت به تقویت بخش خصوصی در حوزه حملونقل بینالمللی بیانجامد.
او از کریدورهایی که بهصورت پایلوت اجرا میشوند انتقاد کرد و آنها را کریدورهای کاغذی انتقاد کرد که اینها فعال نیستند؛ البته ما هم به اینها کمک کردیم و درنهایت هم ضرر کردیم. باید موانع و مشکلات به دولت ابلاغ شود.