رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پورفلاح در نشست تخصصی نقد و بررسی حضور ایران در اکسپو 2020 دوبی

بخش خصوصی می‌تواند برای تأمین هزینه‌های اکسپو با دولت همکاری کند

احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران، یکی از دلایل مشارکت ضعیف ایران در عرصه امیدآفرین اکسپو را فقدان بودجه کافی عنوان کرد و از آمادگی بخش خصوصی برای همکاری با دولت به منظور تامین هزینه‌های این رویداد خبر داد.

17 بهمن 1400
کد خبر : 41509
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران در نشست تخصصی نقد و بررسی حضور ایران در اکسپو 2020 دوبی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: بسیاری تصور می‌کنند اکسپو یک نمایشگاه تجاری شبیه سایر نمایشگاه‌ها است، اما در واقع این رویداد متشکل از مجموعه نمایشگاه‌هایی است که هر پنج سال یک بار در یکی از کشورهای واجد شرایط در جهان برگزار می‌شود. اکسپو دریچه‌ای برای نمایش گذشته، اکنون و آینده ملت‌ها است تا از این طریق دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه‌‌ایی خود را به نمایش بگذارند.

پورفلاح گفت: در اکسپو فرهنگ کشورهای مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و تصویر واضح‌تری از جامعه جهانی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

او ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های اکسپو از سال ۱۸۵۱ شروع و اولین دوره آن در انگلستان (لندن) برگزار شد که مقارن با صدارت امیرکبیر در ایران بوده و به دستور وی، ایران نیز در این اکسپو شرکت کرد. پس از آن ایران به ترتیب، در اکسپوی ۱۸۶۷ پاریس (برج ایفل بعنوان نماد از بقایای این اکسپو است) و اکسپوهای 1873 وین، 1900 پاریس، 1958 بروکسل، و 1967 مونترال حضور پیدا کرد.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران تصریح کرد: از تعداد کل 34 اکسپو برگزار شده، ایران در 10 دوره آن شرکت کرده است که این مشارکت تا قبل از سال 2000 بصورت ناپیوسته انجام شده است و پس از آن از سال 2000 و برگزاری اکسپو در شهر هانوفر، ایران به صورت منظم در سه اکسپو، آیچی، شانگهای و میلان شرکت نموده و متعاقب آن ستاد ملی اکسپو در کشور شکل گرفته است.

او گفت: اکسپو 2020 دوبی، اولین اکسپویی است که پس از برگزاری 35 اکسپو اصلی در آسیا برگزار می‌شود که با موضوع «خلق آینده و پیوند ذهن‌ها» برگزار شده و  پنجمین اکسپویی است که ایران از سال 2000 به صورت منظم در آن شرکت کرده است. از مزایای حضور در این اکسپو، نزدیک بودن فاصله دو کشور است.

او ادامه داد: برای طراحی پاویون ایران، مسابقه‌ای در میان معماران و طراحان ایرانی برگزار شد که در ابتدا 10 شرکت برتر و سپس سه شرکت انتخاب شدند و در نهایت گروه طراحی «شیفت» به‌عنوان طراح پاویون ایران برگزیده شد.

پورفلاح گفت: از ویژگی‌های هنرمندانه غرفه ایران، این است که طراحی پاویون ایران با نگاهی به داستان‌های شهرزاد و نمایش مینیاتور ایران انجام شده است.

او معتقد است: بهره گرفتن از فرصت اکسپوها که پس از جام‌جهانی و المپیک مطرح‌ترین رویداد جهانی است و از نظر مدت برگزاری، بلندترین آن‌ها (به مدت شش ماه) است، برای نزدیک شدن به جامعه بین‌المللی چه در بعد فرهنگی و اجتماعی و چه در زمینه‌های اقتصادی، فرصت ارزنده‌ای است. به منظور حضور قوی، مفید و کسب دستاوردهای ارزشمند، باید در جهت برگزاری آن با تخصیص بودجه مناسب، برنامه‌ریزی زودهنگام و بدون فوت وقت، استفاده از متخصصان زبده و توانمند و مدیران کارآمد با آمادگی کامل وارد این عرصه در کنار کشورهای قدرتمند جهانی شد.

او توصیه کرد: با توجه به این موضوع که مقرر است اکسپوی بعدی در 4 سال آینده در شهر اُزاکای ژاپن برگزار شود و همانند اکسپو 2020 ، مصادف با انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تغییرات احتمالی خواهد بود که بر روی کیفیت و سرعت عمل اکسپو اُزاکا نیز تأثیر خواهد گذاشت، بهتر است در اسرع وقت ستاد اکسپو Osaka تشکیل و نقشه راه با CPM لازم شروع شود.

پورفلاح تاکید کرد: یکی از دلایل عدم حضور به موقع و مشارکت ضعیف ایران در عرصه جذاب و امیدآفرین اکسپو، فقدان بودجه کافی و صد البته تخصیص به موقع است.

او پیشنهاد کرد: علیرغم اینکه اکسپوها ماهیتاً رویدادی دولتی هستند، باید مانند کشورهای پیشرفته و موفق در عرصه اکسپو، پس از برگزاری مسابقه، طراحی، انتخاب طرح برتر و توافق بر روی محتوای مورد نیاز برای بخش‌های مختلف را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند. این خواسته می‌تواند با حضور مدیران مرتبط دولتی و دست‌اندرکاران متخصص بخش خصوصی در حوزه ساخت، اجرا، تجهیز، دکور و اداره آن عملیاتی شود.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران ادامه داد: بسیاری از علاقمندان در بخش خصوصی آماده‌اند به صورت اسپانسر در تأمین هزینه‌های سنگین این برنامه با دولت همراهی و مشارکت داشته باشند؛ امروز باید شروع کنیم، فردا خیلی دیر است.

موضوعات :
در همین رابطه