رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بجنورد اعلام کرد

نقشه راه همکاری‌های اقتصادی خراسان شمالی با استان آخال ترکمنستان تدوین شد

سعید پورآبادیمی‌گوید: نقشه راه همکاری تجاری، فرهنگی و امنیتی مشتمل بر ۴۴ پیشنهاد بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان تدوین شده که برای تصویب و اجرا به وزارت کشور ارسال می‌شود.

30 بهمن 1400
کد خبر : 41640
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد گفت: گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه اولویت دولت سیزدهم است و رئیس‌جمهور در این زمینه به استانداران مناطق مرزی اختیارات لازم را داده است که بر این اساس اتاق بجنورد نشستی را با حضور وبیناری اتاق‌های مشهد، بیرجند و گلستان به‌منظور بررسی فرصت‌های همکاری با کشورهای همسایه برگزار کرد.

سعید پورآبادی اظهار کرد: نقشه راه همکاری‌های تجاری بین استان‌های هم‌مرز با کشور ترکمنستان و توسط کارشناسان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بررسی و درنهایت ۴۴ پیشنهاد برای همکاری بیشتر تدوین شد.

پورآبادی افزود: این نقشه راه با محوریت اتاق بجنورد تدوین شده و به استانداری و سپس به وزارت کشور ارسال می‌شود تا در کمیسیون‌های اقتصادی دولت‌های ایران و ترکمنستان مطرح و به‌عنوان طرحی برای تسهیلگری سرمایه‌گذاری تجار اجرایی شود.

وی ادامه داد: ارائه راهکار برای تسهیلگری مبادلات ارزی، ایجاد تعرفه‌های ترجیحی بین ۲ کشور، احداث بازارچه مرزی، مبادلات دانشجویی، برنامه‌ریزی برای پذیرش هیات‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه و مراودات تجاری تهاتری از مهم‌ترین این پیشنهادهای است که در نقشه راه بین ۲ کشور مدنظر است.

ترکمنستان دروازه ورود به آسیای مرکزی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد در ادامه کشور ترکمنستان را دروازه ورود به آسیای مرکزی دانست و گفت: هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز با کشور ترکمنستان داریم که نتوانسته‌ایم به‌خوبی از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: میزان صادرات ایران به کشور ترکمنستان در سال ۱۳۹۵ بیش از ۵۸۰ میلیون دلار بود که به دلیل کرونا این رقم در پایان سال ۱۳۹۹ به ۱۳۵ میلیون دلار کاهش یافت.

پورآبادی ادامه داد: متأسفانه در حوزه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و ترانزیت با کشور ترکمنستان در ادوار گذشته مشکلاتی وجود داشته که باید برطرف شود.

راه‌اندازی بازارچه مرزی اولویت خراسان شمالی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد در ادامه تصریح کرد: راه‌اندازی بازارچه مرزی از مصوبات مهم شورای گفت‌وگوی استان خراسان شمالی است و در این نقشه راه در اولویت قرار دارد ضمن اینکه این موضوع باید در سطح ملی پیگیری شود.

وی اظهار کرد: این استان ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری دارد که با جمع‌بندی درخواست‌ها و اعلام آن‌ها می‌توان گام‌به‌گام به سمت ایجاد کانالی برای ارتقا و افزایش مبادلات بین این استان و ترکمنستان ایجاد کرد.

پورآبادی تصریح کرد: رایزنی‌های لازم در گذشته بین استانداری خراسان شمالی و معاون استاندار آخال ترکمنستان برای گشایش مرز پرسه سو انجام شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: راه‌اندازی بازارچه پرسه سو علاوه بر تسهیل تجارت خراسان شمالی با ترکمنستان، گذرگاهی برای مبادلات تجاری استان‌های هم‌جوار از قبیل گلستان، خراسان رضوی و مازندران با جمهوری قزاقستان نیز گشوده می‌شود و علیرغم اینکه پیش‌ترها ۲ کشور موافقت ضمنی خود را با گشایش این گذرگاه مرزی مطرح کرده بودند اما تاکنون این امر جنبه اجرایی به خود نگرفته و عمده دلیل آن بی‌میلی طرف ترکمنستانی است.

وی عنوان کرد: تولید ثروت و خدمات در استان خراسان شمالی به نسبت سایر استان‌ها کمتر است و باید این بازارچه راه‌اندازی شود تا اقتصاد منطقه تا حدی رونق گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه