رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سومین جشنواره بهره‌وری و رقابت‌پذیری استان کرمان برگزار شد

جشنواره بهره‌وری و رقابت‌پذیری استان کرمان با هدف تقویت نهضت بهره‌وری در استان با حضور مدیران و فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاه برگزار شد.

30 بهمن 1400
کد خبر : 41648
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سومین جشنواره بهره‌وری و رقابت‌پذیری استان کرمان با حضور رئیس اتاق کرمان، مدیران و فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاه برگزار شد. در این جشنواره مطالب مختلفی با موضوع رسالت اتاق در ترویج مفاهیم توسعه، اکوسیستم بهره‌ور پیش‌نیاز رقابت‌پذیری، توانایی رقابت با صنایع دنیا در انقلاب صنعتی چهارم، تأثیر مدیریت خوردگی در افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها، گردشگری به‌عنوان فرصت توسعه رقابت‌پذیری اقتصادی و بهره‌وری منابع استان و افزایش بهره‌وری کشاورزی و آب توسط اساتید، کارشناسان و مدیران مطرح شد.

 رئیس اتاق کرمان در این جشنواره گفت: برای تقویت نهضت بهره‌وری در استان به مشارکت فعالان و مدیران اقتصادی نیاز داریم تا بتوان از منابع غیرنفتی بهترین استفاده را داشته باشیم.

سیدمهدی طبیب زاده، با تأکید بر اینکه اقتصاد استان بهره‌ور نیست و بین ورودی و خروجی اقتصاد استان رابطه خوبی وجود ندارد، تصریح کرد: در حال مصرف منابع بین نسلی هستیم و اگر این شیوه تغییر نکند منابع طبیعی برای آیندگان نمی‌ماند.

وی ادامه داد: کشاورزی مهم‌ترین بخش استان در سال‌های اخیر بوده که به ازای مصرف زیاد آب گران‌قیمت و نایاب نتوانسته بهره‌وری لازم را داشته باشد و به افزایش درآمد ناخالص استان کمک کند.

طبیب زاده خاطرنشان کرد: همچنین گردشگری استان نیز باوجود آثار بسیاری در ثبت ملی و جهانی، نتوانسته بهره‌وری لازم را داشته باشد و در جذب توریست موفق نبوده است.

در ادامه این نشست عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: استان کرمان در مطالعات و شاخص‌های موجود در میانه شاخص بهره‌وری در همه حوزه‌ها قرار دارد که البته در شاخص توان تولید نسبت سهم استان از درآمد ناخالص ملی 0.32 درصد است درحالی‌که این موضوع در کشور متوسط 4 درصد است و همچنین بهره‌وری سرانه شهروندان در کرمان 0.8 و کمتر از یک به‌عنوان میانگین کشور در این زمینه است.

حجت‌الله میرزایی، با بیان اینکه بهره‌وری و رقابت‌پذیری دو مؤلفه جداناپذیر هستند، افزود: به هراندازه که سرمایه انسانی و مالی در استان‌ها بالاتر باشد جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت و مناطقی که نتوانند در حفظ، انباشت و نگهداری از سرمایه‌های خود درست عمل کنند، نمی‌توانند در جذب سرمایه موفق باشند.

وی اظهار کرد: اگر نسبت پرداخت تسهیلات به میزان سپرده‌های بانکی در منطقه‌ای کمتر باشد نشان می‌دهد که آن استان جذب‌کننده سرمایه از سایر استان‌ها نیست.

میرزایی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که استان کرمان در شاخص مهاجرت رتبه خوبی ندارد و افراد با بازدهی بالاتر و سرمایه مالی بیشتر از این استان مهاجرت می‌کنند و کرمان ممکن است در بلندمدت از نظر سرمایه انسانی با مشکل روبرو شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در یک روندیابی کلی، استان کرمان از رتبه‌های آخر به میانه کشور ارتقا یافته که نشانه جذب سرمایه‌گذاری‌های عمومی مانند صندوق‌های بازنشستگی و رشد متکی بر منابع طبیعی بوده که این منابع پایدار نیستند.

وی با بیان اینکه کشورها به دلیل سیاست‌های فقیرانه خود فقیر هستند، گفت: کشور با بهبود حکمرانی به کشوری جذاب برای سرمایه‌های انسانی و مالی تبدیل می‌شود و اگر بهره‌وری ارتقا نیابد در چرخه‌های شوم فقر دست‌وپا خواهیم زد.

میرزایی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر 200 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده که جز با بهبود حکمرانی، افزایش امنیت سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار نمی‌توان از خروج این سرمایه‌ها جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: استان کرمان در شاخص‌های سرمایه انسانی، مالی، اقتصادی و برخورداری از منابع جایگاه خوبی دارد اما در شاخص‌های ارتباطی، شبکه‌سازی و ایجاد ظرفیت‌های نوآوری رتبه‌های پایینی دارد.

در ادامه این نشست راضیه اکبری، ارزیاب صنعت چهارم گفت: چالش‌های اقتصادی ناشی از تحولات فناورانه و اجتماعی باعث شده شرکت‌های صنعتی، چابکی و پاسخ‌گویی خود را به‌منظور توانایی مدیریت کل زنجیره ارزش افزایش دهند و به همین دلیل شرکت‌ها نیازمند کمک فناوری‌های مجازی و فیزیکی هستند که همکاری و سازگاری سریع برای کسب‌وکار و عملیات خود را فراهم کنند.

وی افزود: آشنایی با راهبردهای انقلاب صنعتی چهارم و چگونگی بهره‌گیری از آن، ابزاری برای پیشرفت صنایع مختلف خواهد بود و پیاده‌سازی این انقلاب نیازمند برنامه‌های گسترده‌ای در شرکت‌هاست که جز با حمایت مدیران ارشد شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری تحقق نخواهد یافت.

اکبری، بیان کرد: انقلاب صنعتی چهارم در حال حاضر به یک شعار جهانی تبدیل شده که ایده‌های آن می‌تواند در توسعه صنعت و سیاست‌های دیجیتال‌سازی موردتوجه قرار گیرد و در اولویت قرار دادن آن منجر به بهبود قدرت رقابت کشور خواهد شد.

وی اصلاح مدل‌های موجود در صنایع تولیدی در شرایط رقابتی امروز به دلیل کاهش مداوم مواد خام، افزایش هزینه انرژی و تغییرات جمعیتی را به‌شدت ضروری دانست.

گفتنی است در این جشنواره پنل انتقال تجربه با حضور مشاور مدیریت خوردگی صنایع اروپا، آمریکا و خاورمیانه، مدیر طرح سند جامع گردشگری استان کرمان و رئیس کمیته آب انجمن پسته ایران و کشاورز نمونه کشور و پنل پرسش و پاسخ با حضور روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، سازمان صمت استان، سازمان جهاد کشاورزی و پژوهشکده فناوری و تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

همچنین در این جشنواره از واحدهای داوطلب و پیشرو در پروژه ارزیابی و عارضه‌یابی بنگاه‌های اقتصادی تقدیر شد.

موضوعات :
در همین رابطه