رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

شعبان فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی استان ایلام

تعرفه خدمات صادرات در مرز مهران ساماندهی شود

رئیس اتاق ایلام با تأکید بر اینکه با یکپارچه‌سازی مدیریت در گمرکات بخش بزرگی از مشکلات بازرگانان حل‌وفصل می‌شود، ساماندهی تعرفه خدمات صادرات در مرز مهران متناسب با ارائه خدمات به تجار و بازرگانان را خواستار شد.

03 اسفند 1400
کد خبر : 41685
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با تأکید بر ضرورت ساماندهی تعرفه خدمات صادرات در مرز بین‌المللی مهران گفت: تعرفه خدمات باید متناسب با ارائه خدمات به تجار و بازرگانان برای صادرات باشد و امکانات مناسبی در مرز مهران در حوزه تخلیه و بارگیری، ساماندهی کارگران و بحث نظافت محوطه مرز ایجاد شود.

شعبان فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام افزود: بدون تردید با یکپارچه‌سازی مدیریت واحد در گمرکات بخش عظیمی از مشکلات فراروی بازرگانان حل‌وفصل می‌شود و با نظارت گمرک از هرگونه موازی کاری جلوگیری می‌شود.

رئیس اتاق ایلام اظهار کرد: تعرفه خدمات در بخش تخلیه و بارگیری باید یک‌بار برای همیشه تعدیل و متناسب با وضعیت کار و به‌صورت شفاف باشد تا از هرگونه موازی کاری و بروز مشکلات در این بخش جلوگیری شود.

فروتن ساماندهی کارگران در مرز مهران را خواستار شد و گفت: باید کارگران در بخش‌های مختلف شناسایی شوند و متناسب با هر بخش کارگران برای انجام امور تعریف شده به کار گرفته شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مرز بین‌المللی مهران منحصربه‌فرد است و برای استفاده و بهره‌مندی از آن باید ساماندهی و برنامه‌ریزی منسجمی ارائه شود گفت: با توجه به اینکه مشکلاتی در بخش تخلیه و بارگیری بازارچه مرزی مشاهده شده نیاز است هرچه سریع‌تر این مسائل مرتفع شود.

فروتن یادآور شد: با توجه به امنیت قابل‌توجه مرز مهران، افزایش مبادلات مرزی در دستور کار فعالان بخش خصوصی قرار دارد.

وی اضافه کرد: صادرات زمینه‌ساز تولید، اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار است که باید توسعه یابد.

نماینده تجار در مهران نیز در این نشست گفت: فعالیت همیاری شهرداری در مرز بین‌المللی مهران باعث موازی کاری شده است چراکه امور مرزی باید توسط گمرکات انجام شود و همیاری فقط در حیطه بازارچه می‌تواند فعالیت داشته باشد.

عطااله محمدی بیان کرد: اکنون تجهیزات و ماشین‌آلات به کار گرفته توسط پیمانکار که زیر نظر همیاری فعالیت می‌کند ناکافی و فرسوده است و جوابگوی نیاز واقعی نیست.

وی ادامه داد: اخذ پول اضافی از تجار ایرانی و عراقی توسط رانندگان لیفتراک و جرثقیل نیز از دیگر مشکلات است که این رویه باعث هزینه اضافی بر صادرات می‌شود.

در ادامه این نشست مدیرعامل همیاری شهرداری ایلام گفت: اکنون 10 دستگاه لیفتراک و 6 دستگاه جرثقیل در مرز مهران برای کار تخلیه و بارگیری کالا فعال است.

ساغرچی بیان کرد: اکنون روزانه حجم صادرات کالا به بیش از 600 کامیون افزایش یافته که هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه برای تعلل در کار وجود ندارد.

وی اظهار کرد: افزون بر این، کار پاک‌سازی محوطه نیز توسط کارگران در مرز مهران انجام می‌گیرد و تلاش شده که بتوانیم کارگران را در بخش‌های مختلف ساماندهی کنیم.

مدیرکل بازرسی استان ایلام نیز در این نشست گفت: باید با برنامه‌ریزی مناسب تلاش شود که تجهیزات و امکانات بهتری توسط شرکت‌های پیمانکاری در حوزه تخلیه و بارگیری بکار گرفته شود.

اصلانی بیان کرد: ضرورت دارد که در بخش‌های مختلف در حوزه تعرفه‌ها، شفاف‌سازی شود تا از هرگونه دریافت وجه اضافی جلوگیری شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی ایلام نیز در این نشست گفت: این سازمان از ساماندهی کارگران برای جلوگیری از پیامدها و مشکلات ناشی از عدم بیمه و درمان استقبال می‌کند.

سهیلا ملکشاهی افزود: این سازمان با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصمم است که در راستای سوق دادن شرکت‌های پیمانکاری برای کارگران در مرز مهران اقدام کنند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی ایلام در این نشست بر ضرورت مدیریت یکپارچه گمرکات در مرز مهران تأکید کرد.

قدرت فیض الهی گفت: فعالیت بازارچه در مرز بین‌المللی مهران غیرقانونی است و باید مدیریت گمرکات در مرز می‌تواند از هرگونه بروز مشکلات در بخش تخلیه و بارگیری، ساماندهی کارگران و دیگر مشکلات جلوگیری کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام نیز در این نشست گفت: ایجاد تعاونی‌های کارگری می‌تواند در مرز مهران مشکلات کارگران را برطرف کند.

نورالدین الیاسی از آمادگی این اداره برای ایجاد واحدهای تعاونی به‌منظور ساماندهی کارگران در مرز مهران خبر داد.

مدیرکل گمرکات استان ایلام نیز به‌کارگیری مدیریت واحد در مرز مهران را خواستار شد.

روح اله غلامی افزود: گمرکات استان ایلام آمادگی کامل دارد که کلیه امور را در صورت واگذاری مدیریت یکپارچه در مرز اعمال کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام نیز در این نشست به موضوع ساماندهی کارگران در مرز و بازارچه مهران اشاره و تأکید کرد نیاز است ساماندهی طبق قانون انجام و حقوق کارگر و دولت لحاظ شود.

شهریار عباسی گفت: اگر قرار است سازمان همیاری ارائه خدمت کند، باید همه خدمات را خودش انجام دهد نه آن را به پیمانکار دیگر واگذار کند.

وی ادامه داد: این واگذاری‌ها موجب ایجاد فساد می‌شود و نیاز است برای ساماندهی آن کمیته‌ای تشکیل و پیگیری صورت گیرد.

وی یادآور شد: بر اساس اعلام مقامات همیاری شهرداری تعرفه خدمات در بازارچه‌ها بر اساس مصوبه سال ۹۴ است که باید به‌روزرسانی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام اظهار کرد: ابتدا در کارگروه توسعه صادرات باید یک اقدام کارشناسی در خصوص تعیین تعرفه انجام و مکاتبات برای تغییر قیمت در هیات دولت انجام شود.

عباسی با تأکید بر ساماندهی وضعیت کارگران و خدمات در بازارچه مرزی مهران گفت: کارگران باید لباس متحدالشکل داشته باشند و حقوق آنها به‌درستی رعایت شود.

وی از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اداره کل تأمین اجتماعی استان خواست برای بیمه کارگران و رسیدن کارگران به حقوق خودشان پای‌کار بیایند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: نگاه دولت به بخش خصوصی نگاه رفع موانع و مشکلات این بخش است.

عباسی افزود: حوزه تجارت و صادرات یکی از زیرمجموعه‌های حوزه اقتصادی است که شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این زمینه را برای بررسی مشکلات و موانع فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: وظیفه شورا احصا موانع و رفع آنها برای بهبود فضای کسب‌وکار در بخش خصوصی است.

رئیس اتاق اصناف ایلام در این نشست گفت: خیابان‌های 24 متری اشرفی اصفهانی و ولیعصر در شهر ایلام محل اصلی مشاوران خودرو است که زمینی در میدان قرآن برای ساماندهی این قشر با عنوان شهرک خودرو در نظر گرفته شده است.

یونس حواسیان بیان کرد: این در حالی است که شهرک خودرو ایلام تاکنون ایجاد نشده و پروسه واگذاری زمین طولانی شده و کل زمین این شهرک به بازار میوه و تره‌بار واگذار شده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل مشاوران خودرو شهر ایلام این است که شورای ترافیک استان علاوه بر مخالفت با تمدید پروانه کسب، اجازه هیچ‌گونه پروانه جدیدی نیز برای فعالان این بخش صادر نمی‌کند.

رئیس اتحادیه مشاوران خودرو ایلام نیز در این نشست گفت: ما هم معتقدیم که بخش عمده‌ای از ترافیک شهر در مناطق 24 متری ولیعصر و اشرفی اصفهانی ناشی از وجود بنگاه‌داران خودرو است اما نباید از فعالیت قانونی این قشر ممانعت به وجود آورد.

رحیم عبدی افزود: چنانچه شهرک خودرو در شهر ایلام راه‌اندازی شود بخشی از این بنگاه‌داران قطعاً فعالیت خود را در آنجا انجام خواهند داد اما در شرایط کنونی که هیچ جایی مشخص نشده نباید شورای ترافیک از تمدید و صدور پروانه جدید جلوگیری کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: 8 هکتار زمین در گذشته برای ایجاد بازار میوه و تره‌بار و ایجاد شهرک خودرو در شهر ایلام در نظر گرفته شده بود.

رضا محمدرحیمی افزود: اکنون کارهای مربوط به بازار میوه و تره‌بار انجام شده و قرار شده که زمین دیگری برای مشاوران خودرو در نظر گرفته شود.

نماینده پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام نیز در این نشست گفت: حقوق شهروندان توسط مشاوران خودرو رعایت نمی‌شود و این قشر خودروهای خود را در پیاده‌رو نیز مستقر می‌کنند.

ولی محمدی فر افزود: شورای ترافیک و پلیس راهنمایی و رانندگی با فعالیت قانونی مشاوران خودرو مشکل ندارد اما نباید آنها با ایجاد گره‌های ترافیکی و بروز مشکلات برای مردم مزاحمت ایجاد کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر ایلام نیز در این نشست خواستار ساماندهی مشاوران خودرو شد.

سعید انوری گفت: باید تلاش شود که هم ترافیک کاهش یابد و هم اینکه مشاوران خودرو که فعالیت قانونی می‌کنند پروانه آنها تمدید شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز گفت: با ساماندهی صنوف مزاحم هم حقوق عابرین پیاده و هم حقوق صنوف رعایت می‌شود.

عباسی با انتقاد از روند کند اجرای طرح نمایشگاه خودرو و میدان میوه و تره‌بار استان اظهار کرد: با توجه به عدم وجود زمین مناسب هشت هکتار به میدان میوه و تره‌بار اختصاص یافته و برای ایجاد شهرک خودرو به فکر زمین از منابع ملی باید باشیم.

وی خواستار تشکیل جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط برای تعیین تکلیف میدان میوه و تره‌بار و نمایشگاه خودرو مرکز استان شد.

در این نشست مصوب شد که کمیته‌ای در فرمانداری مهران با هدف ساماندهی کارگران تشکیل و اقدام‌های لازم را در این زمینه داشته باشد.

مصوب شد که کمیته‌ای برای نظارت بر فعالیت‌های حوزه تخلیه و بارگیری و ساماندهی کارگران با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام تشکیل شود.

همچنین تصویب شد با سازوکارهای لازم، مدیریت واحد در مرز مهران به‌منظور جلوگیری از موازی کاری به گمرکات واگذار شود و گمرکات نیز صفر تا صد کار مرزی را نظارت کند.

مقرر شد که کمیته‌ای به‌منظور تعرفه گذاری جدید نرخ خدمات در مرز متشکل از دستگاه‌های متولی شامل استانداری، اتاق بازرگانی، گمرکات، فرمانداری مهران و دیگر دستگاه‌های مرتبط تشکیل شود.

همچنین تصویب شد که شورای ترافیک نسبت به تمدید پروانه فعالیت مشاوران خودرو که دارای پارکینگ و با حفظ مسائل مربوط به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به مدت یک سال اقدام کند تا در این مدت نسبت به وضعیت تأمین زمین برای ساخت شهرک خودرو پرداخته شود.

موضوعات :
در همین رابطه