نایبرئیس اتاق کرمان گفت: هیات تجاری اتاق کرمان با هدف شناسایی نیاز بازارهای هدف و معرفی محصولات صادراتی استان کرمان به نمایشگاه گلفود و اکسپو دوبی اعزام شد.
جلیل کاربخش که ریاست هیات اعزامی 62 نفره اتاق کرمان به امارات را بر عهده داشت، افزود: حضور پررنگ هیات فعالان اقتصادی استان کرمان در نمایشگاه مواد غذایی گلفود ۲۰۲۲ که یکی از مهمترین نمایشگاههای مواد غذایی، خشکبار، سوغات محلی و گیاهان دارویی است و هر ساله در امارات برگزار میشود دستاوردهای مهمی داشت.
وی با اشاره به اینکه برنامهریزی برای اعزام این هیات، با انجام تمامی مقدمات سفر با زمانبندی دقیق برای بازدیدها، بررسی و تحقیق بازار انجام شد، ادامه داد: اعزام این هیات بهمنظور توسعه صادرات و بازاریابی، دعوت مستقیم از تجار کشور میزبان به ایران برای بازدید از امکانات صادراتی و تولیدات شرکتهای حاضر در هیات تجاری، آشنایی با تجار کشور امارات و سایر کشورها و همچنین بهروزرسانی اطلاعات تجاری از قبیل بررسی تنوع بستهبندیهای جدید بازار، آخرین گرایشهای بازار با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین تحکیم آتی مناسبات تجاری بین دو کشور انجام شد.
کاربخش اظهار کرد: هیاتهای تجاری میتوانند بهعنوان مؤثرترین ابزار توسعه صادرات مورد استفاده قرار گیرند مشروط بر اینکه به نمایشگاههای مهم در زمان مناسب اعزام شوند که در این زمینه بیشتر کشورها برنامههای مدونی را برای اعزام هیاتها به سراسر جهان طراحی کردهاند و ابزارهای لازم تحقیق بازار و اهداف اعزام را بهطور مداوم در دستور کار سالیانه قرا میدهند.
نایبرئیس اتاق کرمان تصریح کرد: اتاق کرمان درصدد است با تحقیقات در این زمینه، نیازهای بازار هدف را شناسایی و در پی آن به این بازارها وارد شود که بهمنظور تقویت این امر و حمایت از صادرکنندگان مشوقهایی برای تجار در نظر گرفته و پرداخت شد.
وی گفت: بعضی از اعضای هیات در نمایشگاه گلفود غرفه داشتند که تبلیغات خوبی برای محصولات صادراتی استان انجام شد.
همچنین رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان که سرپرستی این هیات را بر عهده داشت، گفت: امسال بسیاری از صادرکنندگان استان کرمان به دلیل مشکلات ناشی از تعهدات ارزی نتوانسته در نمایشگاه گلفود دوبی شرکت کنند و غرفه داشته باشند.
محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: در بازدید هیات تجاری کرمان از نمایشگاه گلفود مذاکرات اولیه برای برقراری ارتباط تجاری با غرفههای محصولات هند، چین و روسیه انجام و رضایت نسبی از این نمایشگاه حاصل شد.
وی ادامه داد: برداشت بنده پس از بازدید از این نمایشگاه برای محصول پسته این است که پسته ایران به دلیل قیمت بالای خود در بازارهای جهانی توانایی رقابت با پسته آمریکا را ندارد و اگر همین روند ادامه داشته باشد در سال زراعی آینده نیز نمیتوانیم با حجم بالا و قیمت پایین پسته حریف رقابت کنیم.
محمدمیرزائیان اظهار کرد: به دلیل نبودن مدیریت واحد در صادرات و وجود خردهمالکان بسیار در پسته ایران، رقیب ما از این فرصت به نفع خود استفاده خواهد کرد.
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان، همچنین به بازدید این هیات از نمایشگاه اکسپو اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه وضعیت بازارها و نیازهای مختلف کشورهای جهان در 10 سال آینده پیشبینی شده بود.