رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی همدان و سلیمانیه عراق مطرح شد

منطقه آزاد تجاری مشترک میان ایران و اقلیم کردستان عراق ایجاد می‌شود

سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق در نشست رئیس اتاق همدان با رئیس اتاق سلیمانیه اعلام کرد: به‌زودی با سفر مدیرعامل مناطق آزاد تجاری ایران به کردستان عراق، بحث ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک ایران با اقلیم پیگیری می‌شود.

09 اسفند 1400
کد خبر : 41756
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترک رئیس و هیات تجاری اتاق همدان با رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این شهر برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در این نشست با تشریح ظرفیت‌های استان همدان در بخش‌های مختلف گفت: استان همدان این آمادگی را دارد در زمینه‌های مختلف کشاورزی، آموزش‌های تخصصی و فنی‌وحرفه‌ای، شرکت‌های دانش‌بنیان، فنی‌ومهندسی و گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت با سلیمانیه همکاری‌های مستمری داشته باشد.

علی‌اصغر زبردست با اشاره به اینکه همدان به لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است و اولین پایتخت ایران بوده است، افزود: در بحث گردشگری، آثار تاریخی کم‌نظیر استان همدان زبانزد خاص و عام است که این ظرفیت می‌تواند برای بسیاری از مردم سلیمانیه جذاب باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر گردشگری تاریخی و فرهنگی، استان همدان ظرفیت بالایی در گردشگری سلامت دارد و با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب این موضوع در بیمارستان دولتی و کلینیک‌های خصوصی و بهره‌مندی از پزشکان متخصص می‌تواند خدمات خوبی را به گردشگران ارائه دهد.

رئیس اتاق همدان با بیان اینکه عمده فعالیت اقتصادی استان همدان در بخش کشاورزی است اظهار کرد: محصولات کشاورزی چون سیب‌زمینی، سیر، گردو، کشمش در استان همدان وضعیت بسیار خوبی داشته و رتبه نخست تولید برخی از این محصولات را در ایران دارد.

زبردست گفت: در تولید گوشت قرمز و سفید نیز استان همدان توانایی بالایی دارد و در ۱۰ سال اخیر در حوزه پرورش ماهی نیز ورود جدی پیدا کرده است.

وی افزود: در بحث معادن، استان همدان رتبه سوم در ایران را دارد و همدان در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است.

وی خواستار انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه روابط همدان و سلیمانیه و نیز ایجاد دفتر مشترک هر دو اتاق در همدان و سلیمانیه شد.

رئیس اتاق همدان با اشاره به اینکه مجموعه این اتاق آمادگی دارد تا در بحث آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و تربیت نیروی انسانی متخصص در سلیمانیه ورود پیدا کند، گفت: استان همدان ۶۰ شرکت دانش‌بنیان دارد که در کنار تولیدکنندگان، صادرکنندگان و شرکت‌های خدماتی می‌توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند.

زبردست هم‌چنین به توانایی‌های استان همدان در بخش فنی‌ومهندسی اشاره کرد و گفت: ما این آمادگی را داریم که در حوزه پروژه‌های عمرانی به‌ویژه ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و تجاری ورود پیدا کنیم.

زمینه سرمایه‌گذاری در سلیمانیه فراهم است

رئیس اتاق سلیمانیه اقلیم کردستان نیز در این نشست گفت: ما خواستار توسعه روابط اقتصادی با ایران هستیم و باید تلاش کرد تا روابط ما تنها محدود به بازرگانی نشود و زمینه سرمایه‌گذاری در سلیمانیه کاملاً فراهم شده است.

سیروان محمد محمود افزود: امروز سلیمانیه گام‌های خوبی برای صنعتی شدن برداشته و امیدواریم استان همدان سهم قابل‌توجهی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان همدان در مسائل اقتصادی اظهار کرد: ما به دنبال توسعه روابط سلیمانیه و همدان در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، ساخت‌وساز و گردشگری هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه با تشکر از اقدامات خوب ایران در سلیمانیه از تلاش‌های سرکنسول کشورمان در سلیمانیه تقدیر و تشکر کرد.

سیروان محمد محمود ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و اقلیم کردستان را یکی از اتفاقات مهم برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا این شهرک صنعتی هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نیز در این نشست گفت: علاوه بر ایجاد شهرک صنعتی مشترک ما به دنبال راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری مشترک بین ایران و اقلیم کردستان عراق هستیم.

مهدی شوشتری با اشاره به اینکه در آینده نزدیک ۸ منطقه آزاد جدید در ایران راه‌اندازی خواهد شد، افزود: از این تعداد ۲ منطقه آزاد قصر شیرین و بانه و مریوان در مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق قرار دارند و مدیرعامل مناطق آزاد تجاری ایران به‌زودی سفری به کردستان عراق خواهد داشت تا بحث ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک با کردستان را پیگیری کنند.

وی بیان کرد: استان همدان یکی از استان‌های مهم صنعتی، کشاورزی و گردشگری است و می‌تواند روابط خوبی با سلیمانیه داشته باشد.

وی اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عراق، تفاهم‌نامه حل‌وفصل اختلافات تجاری بازرگانان ایران و عراق امضا شد که اتفاق بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دستگاه قضایی سلیمانیه یک شعبه برای حل‌وفصل اختلافات تجاری بازرگانان ایران و عراق دایر شده و در ایران هم شعبه ویژه‌ای برای اختلافات تجاری ایجاد شده است.

در این نشست علاوه بر رئیس اتاق همدان، عبدالحمید ایزدی، عضو هیات رئیسه اتاق همدان، طاهره ایزدی دبیر اتاق بازرگانی همدان، خسرو طالبی رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی، جعفر خلیلی مدیرعامل شرکت شیر پگاه همدان، حمید بهرامی مسئول اتاق بازرگانی ملایر، یداله کریمی رئیس هیات‌ مدیره بازار مبل و منبت ملایر، حسن موحد رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان گردو استان همدان، مجتبی فرهانچی معاون پارک علم و فناوری استان، مهرداد حمزه دبیر کمیسیون گردشگری اتاق همدان و تنی چند از فعالان اقتصادی استان حضور داشتند و صحبت‌هایی پیرامون توسعه روابط همدان و سلیمانیه در بخش‌های مختلف ارائه دادند.

گفتنی است در پایان سفر ۳ روزه هیات تجاری اتاق همدان و فعالان تجاری و اقتصادی این استان به سلیمانیه، تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق‌های همدان و سلیمانیه با حضور مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در محل اتاق بازرگانی سلیمانیه به امضا رسید.

زبردست و سیروان احمد، روسای اتاق‌های بازرگانی همدان و سلیمانیه بعد از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک ابراز امیدواری کردند: با امضای این تفاهم‌نامه و پیگیری اجرایی شدن مفاد آن، زمینه‌های بسط و گسترش همکاری‌های دو طرف به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری بیش‌ازپیش فراهم شود.

یادداشت تفاهم همکاری امضا شده بین اتاق‌های همدان و سلیمانیه، شامل ۱۲ بند همکاری در ابعاد مختلف تجاری، کشاورزی، صنعتی، معدنی، گردشگری و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

موضوعات :
در همین رابطه