رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

رئیس اتاق بیرجند خبر داد

شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی رتبه ۹ کشور را کسب کرد

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند می‌گوید: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در شش‌ماهه امسال، رتبه 9 کشور را کسب کرده و این رتبه نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 رتبه ارتقا داشته است.

23 اسفند 1400
کد خبر : 41899
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به تعامل مسئولان با بخش خصوصی خراسان جنوبی گفت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ از بین ۳۱ استان کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری رتبه ۹ را کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ رتبه و نسبت به رتبه سال ۹۹ معادل ۱۵ رتبه ارتقاء داشته است.

محسن احتشام، در سی و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته رتبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی ارتقای چشم‌گیری داشته است.

وی بیان کرد: شوراهای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با توجه به ماهیت عملکردی و جایگاه قانونی خود ازجمله ماده ۷۵ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مواد ۱۱ و ۱۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و ماده ۱۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور یکی از مکانیسم‌هایی هستند که می‌توانند به هم‌افزایی و فهم مشترک دولت و بخش خصوصی در زمینه اصلاح فرایندها و رفع موانع حوزه تولید و سرمایه‌گذاری به‌منظور نیل به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: وزارت کشور مطابق با وظایف حاکمیتی خود و برای نظارت عالیه و رصد فعالیت استان‌ها، با همکاری اتاق بازرگانی و بر اساس شاخص‌های ارزیابی موردتوافق، نسبت به تهیه عملکرد شوراهای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در ۶ ماه نخست سال جاری اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: تشکیل جلسات، وظایف شورای استان اعم از طرح موضوعات و دستور جلسات شورا، دستاوردهای استانی و موضوعات پیشنهادی با ابعاد ملی و فراگیر ازجمله این شاخص‌های ارزیابی است.

احتشام عنوان کرد: در ۶ ماه نخست امسال چهار جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حوزه‌های اصناف، صنایع لبنی، معدن، حمل‌ونقل، بازرگانی و کشاورزی با ۳۶ مصوبه در استان برگزار شد که بیش از ۷۰ درصد آن اجرایی شده و مابقی در حال پیگیری است.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: قرار بود جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور نمایندگان مجلس برگزار شود اما تاکنون هیچ‌کدام از نمایندگان در این نشست‌ها حاضر نشده‌اند.

غلامحسین حسینی افزود: چند ماه است مدیریت اقتصادی استان متولی ندارد و دستگاه‌های پیشران اقتصادی در این خصوص با مشکل مواجه‌اند که درخواست داریم هرچه سریع‌تر این مهم محقق شود.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار واحد صنفی در مرکز استان و درمجموع ۳۵ هزار واحد در استان فعال است که برخی صنوف با مشکلاتی مواجه‌اند.

رضا علیزاده افزود: درخواست داریم استاندار خراسان جنوبی نشستی با حضور اصناف مختلف برگزار و مشکلات واحدها را بشنود.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی افزود: یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم تعامل بسیار نزدیک کمیسیون‌های مرتبط شورای گفت‌وگوی دولت با دستگاه‌های مربوطه است.

وی با بیان اینکه نباید بخش خصوصی، بخش دولتی را رقیب، مانع و مزاحم خود بیند، افزود: بخش دولتی نیز بخش خصوصی را غریبه، دشمن، فرصت‌طلب و پول‌خوار و .... نداند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی استان سال قبل در حوزه کشاورزی رتبه ۲۸ و در صنعت رتبه ۳۱ اعلام شد، تأکید کرد: در این رتبه‌ها ما جمع به‌ویژه دولتی‌ها مقصر هستیم.

وی افزود: با ایجاد و تقویت تعامل بین بخش خصوصی و دولتی در استان سه‌چهارم مشکلات استان حل خواهد شد پس پا را فراتر گذاشته و نگاه ملی و فراملی داشته باشید.

قناعت تصریح کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بالاترین مرجع تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه مسائل کلان استان می‌دانم و این تعارف نیست.

وی افزود: اگر نگاه‌ها فقط به دولت باشد، بدون شک بخش صنعت، کشاورزی و سایر حوزه‌های اقتصادی استان پیشرفت نمی‌کند بنابراین این شورا بالاترین مرجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی استان است.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این شورا با تزریق ایده و خرد جمعی می‌تواند فضای کسب‌وکار را در استان تسهیل کرده و مشکلات و معضلات فرا روی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بخش‌های خصوصی با بخش‌های دولتی را حل کند.

وی عنوان کرد: دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی باید با دقت کامل و وقتی‌که می‌گذارد، موضوعات اقتصادی استان را احصاء و به صحن شورا بیاورد.

قناعت با بیان اینکه نقش شورای گفت‌وگو از حیث حل مشکلات در بخش‌های صنعت، معدن و اقتصاد استان بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد: در سال جدید جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با توان، انگیزه، نشاط و جدیت بیشتر و بهتر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در جلسات بعدی کارها باید تخصصی‌تر شود، ادامه داد: اکنون برخی از مشکلات توسط بخش خصوصی مطرح شد که به نظر می‌رسد می‌توان در قالب جلسات کارشناسی و کمیسیون‌های مختلف با حضور معاونت اقتصادی آنها را رفع کرد و اگر مشکل حل شد، برای ارائه گزارش به جلسه شورا آورده شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نقش شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حل مشکلات جدی است افزود: دولت و بخش خصوصی دو بال هستند که اگر یکی از آنها کار نکند موضوع اقتصاد و معیشت استان حل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: انتظار نداشته باشید استاندار ریزبه‌ریز مشکلات را حل کند، مدیران دستگاه‌های اجرایی مشکلات را احصاء، پیگیری و رفع کنند و استاندار باید در خصوص اخذ مجوزها و دریافت اعتبار بکوشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: رتبه‌های استان در اتاق بازرگانی کشور نشان می‌دهد اعضای اتاق تاکنون موفق عمل کرده‌اند و بخش خصوصی سرپا، موفق و آماده بکار است اما از این به بعد انتظار بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه فرمایشات و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص بخش خصوصی تکلیف همه ما را روشن کرده است، عنوان کرد: یکی از ضعف‌های استان معرفی نشدن درست آن در سطح ملی است که باید استان را معرفی و در این زمینه گام برداریم.

موضوعات :
در همین رابطه