رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان نسبت به بهار بهبود یافت

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در کشور نشان می‌دهد این شاخص در تابستان امسال 6.21 از 10 (10 بدترین حالت) بوده که نسبت به عدد 6.26 این شاخص در بهار بهبود یافته است.

25 اسفند 1400
کد خبر : 41941
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پانزدهمین گزارش سنجش فصلی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران نشان می‌دهد این شاخص در تابستان امسال کمیت 6.21 از 10 ( 10 بدترین حالت است) بوده که نسبت به عدد 6.26 در بهار امسال بهبود یافته و نشان می‌دهد امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان امسال مناسب‌تر شده است.

آن‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده، بر اساس ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در پیمایش فصلی تابستان سال 1400 و مقایسه آن‌ها با بهار سال 1400، نامناسب‌ترین و مناسب‌ترین مؤلفه‌های ارزیابی شده از امنیت سرمایه‌گذاری به این ترتیب مشخص و رتبه‌بندی شده‌اند:

 

به این ترتیب نامناسب‌ترین مؤلفه امنیت سرمایه‌گذاری که فعالان اقتصادی را بیش از همه آزار می‌دهد در این مطالعه برخلاف چند پایش قبلی مؤلفه «اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات» بوده است و مؤلفه «عمل مسئولان به وعده‌های داده شده» که در اصل به معنای عمل نکردن مسئولان به وعده‌هایشان است در جایگاه دومین مؤلفه نامناسب قرار گرفته است.

ایلام و تهران ناامن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری

بر اساس یافته‌های داده‌های پیمایشی این گزارش (بدون احتساب داده‌های آماری)، در تابستان 1400، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پیمایش از استان‌های کرمانشاه، تهران و کهگیلویه و بویراحمد نامناسب‌ترین ارزیابی و استان‌های خراسان جنوبی، گلستان و سمنان مناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت مؤلفه‌های پیمایشی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌اند. اما پس از تلفیق داده‌های آماری و یافته‌های پیمایشی در این پژوهش به ترتیب استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و تهران نامناسب‌ترین و استان‌های خراسان جنوبی، سمنان و گلستان مناسب‌ترین وضعیت را از نظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان 1400 کسب کرده‌اند. بر اساس نتایج این مطالعه، در تابستان 1400، از بین 9 حوزه فعالیت اقتصادی مورد سنجش در این پایش، فعالان اقتصادی در حوزه معدن (به جز نفت و گاز) همانند پایش گذشته مناسب‌ترین ارزیابی را نسبت به سایر حوزه‌ها و فعالان اقتصادی در حوزه ارتباطات، توزیع و... (حمل‌ونقل، انبارداری، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی) نیز مجدداً همانند پایش بهار 1400 نامناسب‌ترین ارزیابی را در میان همه حوزه‌ها از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس این گزارش را بر اساس ارزیابی هشت هزار و 602 فعال اقتصادی و با استفاده از آمارهای رسمی منتشر شده و در دسترس و نیز ارزیابی نمونه از میان فعالان اقتصادی همه استان‌های کشور تهیه کرده است که وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان سال 1400 را با 38 مؤلفه، 7 نماگر به تفکیک 31 استان و 9 حوزه کسب‌وکار نشان می‌دهد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

 

در همین رابطه