رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

گزارش اتاق ایران آنلاین از آخرین جلسه معاملاتی بورس تهران

شاخص کل بورس تهران، سال ۱۴۰۰ را با رشد ۴.۶ درصدی به پایان رساند

آخرین جلسه معاملاتی بورس تهران، گرچه با رشد ۱.۶۵ درصدی شاخص کل به پایان رسید؛ اما در مجموع، این شاخص نسبت به ابتدای سال فقط ۴.۶ درصد رشد کرده که کمتر از یک سوم سود بدون ریسک سپرده‌های یک‌ساله بانکی است.

28 اسفند 1400
کد خبر : 41961
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بورس تهران پس از فراز و نشیب بسیار، سال ۱۴۰۰ را با رشد ۴.۶ درصدی به پایان رساند. این رقم کمتر از یک سوم سود بدون ریسک سپرده‌های یک‌ساله بانکی است.

به گزارش اتاق ایران آنلاین، شاخص کل بورس تهران در حالی با رقم یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۲۴۶ واحد در پایان معاملات امروز بسته شد، که سال جاری را با رقم یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۸۸۷ واحدی آغاز کرده بود.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس تهران ۲۲هزار و ۲۲۹ واحد معادل ۱.۶۵ درصد رشد کرد و بخش عمده تاثیر مثبت بر رشد شاخص کل، به معاملات در نمادهای فولاد، فملی، شستا، وپاسار ، وبملت، شپنا و خودرو اختصاص داشت.

در بازار فرابورس ایران نیز، بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مربوط به معاملات در نمادهای صبا، بپاس، آریا، شاوان، دماوند، فرابورس و خدیزل بود.

طبق اطلاعات شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، ارزش معاملات بورس تهران در جلسه معاملاتی امروز به پنج هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات در بازار فرابورس نیز با احتساب معاملات مربوط به اوراق دولتی، بالغ‌بر ۶ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات ۱۲ هزار و ۱۸۷ میلیارد تومانی بازار سرمایه در آخرین جلسه معاملاتی سال ۱۴۰۰، گرچه نسبت به میانگین ارزش معاملات در ماه‌های جاری رقم نسبتا مساعدی محسوب می‌شود؛ اما این رقم همچنان معادل یک سوم ارزش معاملات بازار در روزهای اوج شاخص در تابستان ۱۳۹۹ است.

به عقیده تحلیلگران، بازار سرمایه در ماه‌های گذشته و به خصوص در دو هفته اخیر، به شدت نگران نتیجه مذاکرات احیای برجام بوده و این نگرانی، بخش قابل توجهی از پول‌های بزرگ را به تماشاگرانی خنثی در بازار تبدیل کرده است؛ به‌گونه‌ای که ضعف تقاضا، به عاملی برای ناپایداری موج‌های مثبت تبدیل شده و بازار را به شدت نوسانی کرده است.

کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه معتقدند: در صورت موفقیت مذاکرات هسته‌ای، هرچند احتمال کاهش نسبی شاخص کل به دلیل فروکش کردن انتظارات تورمی و کاهش نرخ ارز وجود دارد؛ اما در مجموع، با رفع بلاتکلیفی‌های بورس، راه برای باثبات شدن این بازار هموار می‌شود.

گروه دیگری از تحلیلگران معتقدند: به واسطه ریزش شدید قیمت سهام از مرداد ۱۳۹۹ تاکنون، نسبت سود به قیمت سهام (P/E) در اغلب نمادهای بازار سرمایه تعدیل شده و در صورت حصول توافق برای احیای برجام، موقعیت خوبی برای رشد آرام و پیوسته آنها ایجاد خواهد شد.

به عقیده این دسته از تحلیلگران، احیای برجام با رفع مشکلات شرکتهای بورسی در صادرات و کاهش هزینه انتقال درآمدهای آن، می‌تواند کاهش سود از محل افت نرخ ارز را جبران کند. از سوی دیگر، پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد در صورت رفع تحریم‌ها، به بهبود دسترسی شرکت‌ها به مواد اولیه و رشد تولید آنها منجر خواهد شد که این مساله‌ نیز به رشد قیمت آنها در بورس کمک می‌کند.

البته تحلیلگران این نکته را نیز گوشزد می‌کنند که در صورت شکست مذاکرات احیای برجام، به فرض تداوم وضعیت موجود، قیمت سهام شرکت‌های بورسی می‌تواند تحت تاثیر رشد دوباره قیمت ارز رشد کند اما این رشد، فقط متاثر از تورم عمومی و انتظاری است و ضمن اینکه وضعیت پایداری ندارد، با کوچک‌ترین تغییر در فضای سیاسی و احتمالا با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، از بین خواهد رفت.

فارع از آتیه بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ که به شدت به نتیجه مذاکرات هسته‌ای گره خورده، آنچه فعالان بازار سرمایه را در اخرین روزهای سال جاری آزار می‌دهد این است که میانگین سود اکتسابی آنها در این سال حتی به یک سوم سود بی‌دردسر و بی‌ریسک سپرده‌های کوتاه مدت بانکی نیز نرسیده است.

در همین رابطه