رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

دست‌انداز جدید پاکستان برای تردد کامیون‌های ایرانی

صف طولانی کامیون پشت مرز ایران و پاکستان تشکیل شده. پاکستانی‌ها آبان سال گذشته تعرفه‌های سنگینی برای کامیون‌داران ایرانی وضع کردند و حالا بهانه آنها برای عدم صدور ویزا برای کامیون‌دارن، نبود هولوگرام عنوان شده است.

08 خرداد 1401
کد خبر : 42603
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفته است: صدور ویزا برای کامیون داران ایرانی در سفارت و کنسولگری‌های مشهد و زاهدان دچار مشکل شده و آن دسته از رانندگانی که تاریخ ویزای آن‌ها به اتمام رسیده نمی‌توانند ویزای خود را تمدید کنند.

هدایتی به خبرگزاری «ایسنا» گفته است: پس از پیگیری‌های متعدد از طریق وزارت امور خارجه و سازمان راهداری، مسئولان کنسولگری‌های مشهد و زاهدان اعلام کردند که هولوگرام صدور ویزا تمام‌شده و از پاکستان هنوز ارسال نشده است. البته راننده‌هایی که ویزای آن‌ها اعتبار دارد، می‌توانند به پاکستان بروند.

هفت ماه پیش از نشست حل اختلاف ترانزیتی بین دو کشور نمی‌گذرد و این بار گرفتاری طولانی‌تر شده و حدود یک ماه است رانندگان برای تردد به کشور جنوب شرقی ایران دچار مشکلات عدیده شده‌اند. 

پاکستانی‌ها آبان سال گذشته تعرفه‌های سنگینی برای کامیون داران ایرانی وضع کردند و روزها رانندگان ایرانی را معطل نگه داشتند. حالا دوباره مرز روی کامیون‌های ایرانی بسته‌شده و بنا بر گفته محمدجواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری، حدود یک ماه است که رانندگان ایرانی گرفتار سخت‌گیری‌های پاکستان شده و عبور و مرور بار به این کشور تقریباً متوقف است. این در حالی است که رانندگان پاکستانی مطابق روال گذشته به ایران رفت‌وآمد دارند.

هدایتی گفته است: پاکستان به رانندگان ایرانی ویزا نمی‌دهد و آن‌ها را مجبور می‌کند که بار خود را در مرز تخلیه کرده و تحویل کامیون داران پاکستانی دهند. این موضوع موجب شده فرایند تخلیه و بارگیری مجدد بسیار طولانی شود و صفی از کامیون در مرز ایران و پاکستان شکل بگیرد.

هدایتی تأکید می‌کند تخلیه و بارگیری مجدد کالاها خسارات زیادی به‌جا گذاشته و پاکستان حاضر نیست به رانندگان ایرانی برای ورود به خاک این کشور ویزا دهد.

در کنار مشکلاتی که برای کامیون داران ایران در مرزهای پاکستان ایجادشده برخی از دیوارکشی مرزی پاکستان در مرز ایران می‌گویند که هدایتی دراین‌باره گفته است: دیوارکشیدن در مرزهای مشترک مانند همان کاری که ایران با افغانستان انجام داد و برای جلوگیری از تردد از مبادی غیررسمی و ترددهای غیرمجاز شیوه مناسبی است. دیوارکشی پاکستان از نظر امنیتی برای هر دو کشور خوب است و مشکلی در ترددهای رسمی ایجاد نخواهد کرد و می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات مرزی مانند قاچاق مواد مخدر و تحرک گروه‌های تروریستی در منطقه را بگیرد.

ایران و پاکستان ۹۰۹ کیلومتر مرز مشترک دارد؛ اولین مرز رسمی میان ایران و پاکستان مرز «میرجاوه-تفتان» است. آذرماه ۱۳۹۹ بود که گذرگاه مرزی «ریمدان-گبد» افتتاح شد و اول اردیبهشت‌ماه 1400 «پیشین»، سومین مرز رسمی ایران و پاکستان افتتاح شد.

در همین رابطه