رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در همایش مشترک تجاری قطر و ایران مطرح کرد

کمیته ویژه سرمایه‌گذاری میان اتاق‌های مشترک ایران و قطر تشکیل شود

رئیس اتاق ایران با پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه سرمایه‌گذاری میان اتاق‌های مشترک ایران و قطر جهت شناسایی و پیگیری موارد سرمایه‌گذاری، بر توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور تأکید کرد.

16 خرداد 1401
کد خبر : 42688
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران، اعضاء هیات مدیره و اتاق مشترک ایران و قطر، نمایندگانی از کمیسیون‌های تخصصی، مدیران شرکت‌های صادراتی و تولیدی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در قالب هیاتی تجاری به قطر به سر می‌برند در همایش مشترک تجاری قطر و ایران در دوحه شرکت کردند. غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این همایش ضمن ارائه پیشنهاد‌هایی برای توسعه روابط دو کشور، تشکیل کمیته ویژه سرمایه‌گذاری میان اتاق‌های مشترک ایران و قطر و همچنین تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی برای افزایش تعاملات تجاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری بیش از 2 میلیارد دلار در کوتاه‌مدت را از اقدامات مؤثر برای توسعه همکاری‌های دو کشور دانست.

غلامحسین شافعی حضور هیات تجاری ایرانی در قطر را بیانگر عزم و اراده واقعی دولت و بخش خصوصی ایران جهت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با قطر دانست و گفت: مهم‌ترین هدف هیات ایرانی از شرکت در این همایش آشنایی تجار دو کشور از قابلیت‌های یکدیگر و گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و قطر است.

او با تأکید بر اینکه حجم روابط تجاری بین ایران و قطر به هیچ وجه با ظرفیت‌ها و امکانات دو کشور متناسب نیست گفت: این در حالی است که دو کشور با استفاده از موقعیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود مانند نزدیکی فاصله جغرافیایی و موقعیت استراتژیکی در منطقه، توان بالایی در توسعه تعاملات اقتصادی دوجانبه با یکدیگر دارند.

 رئیس اتاق ایران افزود: معتقدم اقتصاد دو کشور می‌تواند نقش مکمل با یکدیگر داشته باشد. در این راستا شناسایی مزیت‌های نسبی هر یک در تأمین نیازهای بازار مقابل یکی از راه‌های مناسب توسعه تجارت ایران و قطر بوده و این مساله در حال حاضر و با توجه به شرایط ایجاد شده، ضرورت بیشتری دارد.

 شافعی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از منابع غنی طبیعی، موقعیت جغرافیایی و امکانات ترانزیتی، جمعیت جوان تحصیل‌کرده، رشد علمی قابل توجه، پیشرفت وسیع در عرصه‌های صنعتی و فناوری و همچنین قابلیت بالا در مدیریت بحران‌های اقتصادی، شریک قابل اعتمادی برای قطر در همکاری اقتصادی به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید مشترک برای بازارهای داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در ایران نه تنها می‌تواند بازار 83 میلیون نفری ایران را تحت پوشش قرار دهد، بلکه با احتساب جمعیت کشورهای همجوار ایران، جمعیت بازار این منطقه به بیش از 400 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران قطری می‌توانند برای بازاری به این وسعت برنامه‌ریزی کنند. او ادامه داد: ایران نیز از سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف، نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر و نو، گردشگری، پروژه‌های آب‌رسانی، صنعت نیروگاهی، حمل‌ونقل و صنعت ریلی استقبال می‌کند. همچنین ایران در بخش‌هایی چون پتروشیمی، محصولات کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع‌دستی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی به کشورهای مختلف صادرات دارد و می‌تواند مسیر این صادرات را به بازار داخلی قطر و نیز جهت صادرات مجدد آن از طریق قطر به کشورهای ثالث هدایت کند.

رئیس اتاق ایران، استمرار و توسعه همکاری میان اتاق‌های دو کشور در زمینه تبادل هیات‌های تخصصی، برگزاری نشست‌های تجاری و سرمایه‌گذاری و شرکت در نمایشگاه‌ها را زمینه‌ساز گسترش روابط دو کشور دانست و افزود: در این راستا پیشنهاد می‌کنم اتاق‌های مشترک ایران و قطر نسبت به تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی برای افزایش تعاملات تجاری فی‌مابین بخش‌های خصوصی دو کشور تا رسیدن به بیش از 2 میلیارد دلار در کوتاه‌مدت را برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنند.

او با ارائه پیشنهاد‌هایی برای توسعه روابط تجاری ایران و قطر خواستار توسعه زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای تجارت روان میان فعالین اقتصادی دو کشور از دولت‌های ایران و قطر شده و گفت: عدم وجود روابط بانکی و مبادلات بین‌بانکی و مشکلات مربوط به حمل‌ونقل دریایی از جمله مشکلات عمده‌ای است که موجب کندی در مراودات میان تجار دو کشور شده است.

شافعی با توجه به برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» کشور قطر، از اعلام آمادگی بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و مشارکت در پروژه‌های مشترک صنعتی، نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت برق، گردشگری و استفاده از توان بالای فنی - مهندسی ایران در طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی و مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت‌وساز قطر خبر داده و بیان کرد: برگزاری بیست و دومین دوره بازی‌های جام جهانی 2022 قطر، رویداد مهم منطقه است و بخش خصوصی ایران با توانمندی و تجارب بالا آمادگی کامل خود را جهت همکاری و مشارکت در همه زمینه‌های مورد نظر همتایان قطری اعلام می‌کند.

رئیس اتاق ایران با طرح پیشنهاد تشکیل «کمیته ویژه سرمایه‌گذاری» میان اتاق‌های مشترک ایران و قطر بیان کرد: با توجه به وجود زمینه‌های مساعد جهت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های «سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو کشور» و «سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای ثالث» تشکیل کمیته ویژه سرمایه‌گذاری)) بین اتاق‌های مشترک دو کشور جهت شناسایی، معرفی و پیگیری موارد سرمایه‌گذاری می‌تواند به توسعه همکاری‌ها منجر شود.

شافعی همچنین لزوم تشکیل و فعال‌سازی اتاق مشترک متناظر در قطر را گام دیگری در مسیر توسعه روابط دانسته و ادامه داد: نگاه به ایران به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه (CIS) و استفاده از مسیر ترانزیتی ایران برای دسترسی به این بازار بزرگ مخصوصاً با توجه به وجود امنیت و کوتاهی مسیر می‌تواند امکانات خوبی در جهت همکاری‌های گسترده ترانزیتی بین دو کشور به وجود آورد.

او گردشگری سلامت را موضوع دیگری برای همکاری‌های عملی میان دو کشور دانسته و افزود: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از کادر پزشکی مجرب، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مدرن و فوق تخصصی می‌تواند خدمات ارزنده‌ای را به گردشگران سلامت قطری ارائه کند.

شافعی در پایان از شیخ خلیفه بن جاسم بن محمد آل ثانی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر دعوت کرد تا در رأس یک هیات تجاری از فعالین اقتصادی این کشور در نزدیک‌ترین فرصت ممکن به ایران سفر کنند.

در همین رابطه