رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سعید پورآبادی در دیدار با نماینده مردم بجنورد در مجلس

احیای واحدهای تولیدی نیازمند تسهیل و تقویت سرمایه‌گذاری است

رئیس اتاق بجنورد با اشاره به اینکه واحدهای راکد و تعطیل ازجمله مشکلات فعلی اقتصاد است، بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری با تسهیل نظام پرداخت تسهیلات بانکی و بخشودگی جرائم بیمه‌ای مالیاتی تأکید کرد.

17 خرداد 1401
کد خبر : 42690
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد یکی از مشکلات مهم اقتصادی کشور را واحدهای تولیدی راکد و تعطیل عنوان کرد و گفت: رسیدگی به مشکل این واحدها و احیای آنها، حمایت بیش‌ازپیش دولت و بخش خصوصی را می‌طلبد.

سعید پورآبادی در دیدار با محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس افزود: ازجمله دغدغه‌های مهم واحدهای تولیدی راکد، مشکلات بانکی است که این مهم از طریق جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطح استانی و ملی در حال پیگیری است.

پورآبادی ادامه داد: در این خصوص اتاق بازرگانی استان بارها طی جلساتی ازجمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و حتی اقتصاد مقاومتی در سطح استانی و ملی پیگیری کرده است.

وی با بیان اینکه برای احیای واحدهای تولیدی راکد باید سرمایه‌گذاری را تقویت کنیم، اظهار کرد: بانک‌های عامل نیز باید اخذ وثیقه را برای پرداخت تسهیلات به شکل سهل و آسان مدنظر قرار دهند و دولت نیز بخشودگی جرائم بیمه‌ای مالیاتی را به‌عنوان اقدام حمایتی در دستور کار قرار دهند؛ زیرا بازگشت واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید فعالیت‌های اقتصادی را قوت و قدرت بیشتری می‌دهد و توسعه و اشتغال را به همراه دارد.

رئیس اتاق بجنورد در ادامه سخنانش به حمایت دولت و مجلس از استان‌های هم‌مرز با همسایگان اشاره کرد و گفت: در همایش اخیر توسعه روابط اقتصادی و تجار ایران و سوریه که در محل اتاق ایران برگزار شد طی دیداری که با اکبری مشاور معاون اول رئیس‌جمهور داشت به ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین خراسان شمالی و کشور ترکمنستان اشاره کرد و بازگشایی مرز پرسه سو را عاملی مهمی در رونق اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد.

به گفته وی، یکی از مصوبات مهم شورای گفت‌وگو راه‌اندازی بازارچه مرزی است که ضرورت پیگیری آن را در سطح ملی می‌طلبد.

رئیس اتاق بجنورد همچنین با اشاره به سفر هیات تجاری اتاق بجنورد به قزاقستان در سال گذشته، گفت: یکی از دستاوردهای این سفر را اهدای ۱۰ هکتار زمین برای احداث نمایشگاه به خراسان شمالی بود که ضرورت دارد در سطح استانی و ملی حمایت شود.

پورآبادی در رابطه با اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه توجه و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: در این خصوص اتاق بازرگانی پیگیر تشکیل کمیته اقتصاد دانش‌بنیان با هدف پویایی و برطرف کردن مطالبات کارآفرینان است.

وی افزود: در این کمیته بخش‌های دولتی و خصوصی به‌صورت منظم با رویکرد تسهیل گری و شتاب بخشی به رشد کسب‌وکارهای دانش‌محور و موضوعات تخصصی مربوط به اقتصاد دانش‌بنیان پیگیری می‌شود و این مهم نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها از فرآیند تبدیل ایده و طرح‌های کارآفرینان دانش‌بنیان به مرحله تولید است.

وی همچنین در رابطه با چالش‌های متقاضیان دریافت مجوزهای بی‌نام گفت: علی‌رغم اینکه متقاضی دریافت این مجوزها برای اجرای طرح مشکلی در دریافت تسهیلات نخواهد داشت ولی متأسفانه شاهد هستیم اکثر دریافت‌کنندگان مجوزهای بی‌نام در ادارات در فرآیند پیچیده بروکراسی اداری قرار گرفته‌اند.

الزام پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی استان

در ادامه محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس نیز گفت: بخش کشاورزی در استان حدود ۴۰ درصد ظرفیت اشتغال را به دنبال دارد که الزام به پرداخت تسهیلات نیز برای بخش کشاورزی است.

وی افزود: سند توسعه استان نیز بر محور کشاورزی نوشته شده است اما فقط ۱۵ درصد مصوبات بانک‌ها در ستاد تسهیل استان مربوط به این بخش است.

وحیدی با تأکید بر اینکه عملکرد بانک در موضوع مذکور نیز ۸ درصد است، افزود: در حوزه فعال‌سازی صنایع کوچک و کارگاه‌های نیمه فعال و غیرفعال استان ضعیف عمل شده است که یکی از اولویت‌های سفر رئیس‌جمهور به استان پرداختن به همین موضوع خواهد بود.

وحیدی تصریح کرد: شرایط اخذ مجوز برای افزایش ظرفیت کارگاه‌های نیمه تعطیل و غیرفعال استان راحت‌تر از کسب مجوزهای جدید است.

موضوعات :
در همین رابطه