رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیداحسان خاندوزی در نشست شورای گفت‌وگوی استان اردبیل

تلاش دولت این است که به سمت ممنوعیت صادرات نرود

وزیر اقتصاد در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی استان اردبیل، اعلام کرد: دولت در تلاش است مشکلات مربوط به تنظیم بازار را نه از طریق ممنوعیت صادرات، بلکه با استفاده از مکانیسم‌های بازاری حل‌وفصل کند.

22 خرداد 1401
کد خبر : 42745
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تلاش ما در دولت این است که به سمت ممنوعیت صادرات نرویم و اگر می‌خواهیم تولیدکنندگان بیشتر تولیدات خود را به‌جای بازار خارجی، در داخل عرضه کنند، باید با استفاده از مکانیسم‌های بازاری این کار را انجام دهیم.

سیداحسان خاندوزی در صد و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل با اشاره به مؤثر بودن جلسات شورای گفت‌وگو افزود: اگرچه انباشتی از مسائل و مشکلات وجود دارد و اصلاً هم جای انکار ندارد، اما امروز بخش خصوصی مطمئن است که دولت به جهت‌گیری خود برای تسهیل محیط کسب‌وکار و روان کردن فعالیت‌های تولیدی و صادراتی همراه و همسو است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما در تمام بخش‌های اقتصادی بر حرکت به سمت دولت الکترونیک بر اقتصاد مبتنی بر نظامات دانش‌بنیان متمرکز می‌شویم، به این خاطر است که بتوانیم در مجوزها به‌جای اینکه بخش خصوصی گرفتار باشد، از طریق درگاه ملی مجوزها آن مسائل را حل‌وفصل کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در حوزه مالیات که گاهی اوقات نارضایتی‌های وجود دارد، یکی از خواسته‌های جدی من از رئیس سازمان مالیاتی این است که در دوره ما حتماً باید به سمت الکترونیکی شدن نظامات مالیات‌ستانی حرکت کنیم. هرچقدر مواجهه مستقیم ممیز- مؤدی به حداقل برسد، امکان اعمال سلیقه و امکان بروز فساد مالی به حداقل می‌رسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص منابع اختصاص یافته به استان اردبیل گفت: به‌جز حدود هزار میلیارد تومان که از محل سفرهای استانی و به شکل نقدی به استان اردبیل اختصاص یافته، ۲۵۰ میلیارد تومان ذیل تبصره ۱۸ تا دیروز اختصاص پیدا کرده که این رقم هم وارد فعالیت اقتصادی شده است.

وی افزود: البته دو برابر این میزان هنوز باقی مانده که من دیروز از مدیران کل دارایی و بانکی استان خواستم تمام همت خود را به کار بگیرند در ۴۰ روز باقیمانده تا پایان تیرماه استان باید بتواند تمام ظرفیت مصوب خود را استفاده کنند.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد سقف تسهیلات استان‌ها گفت: در اولین جلسه بعد از تعطیلات نوروز با مدیران عامل بانک‌ها، از مدیرعامل بانک ملی که مسئولیت شورای هماهنگی بانک‌های دولتی را دارد، خواستم حتماً افزایش سقف اختیارات استانی را در دستور کار قرار دهد و تا امروز یک مرحله از این کار را انجام دادند یعنی همین امروز شرکت‌هایی که در استان‌ها فعالیت می‌کنند حداقل ۷ میلیارد تومان و با وثیقه تا ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات می‌دهند.

وی با اشاره به اهتمام دولت برای تمرکززدایی از اختیارات مرکز و اعطای این اختیارات به استان‌ها گفت: جهت‌گیری و رویکرد ما این بوده است که ۳۵ اختیاری که لازم بود به استان‌ها واگذار شود و ما این اختیارات را واگذار کردیم. در حوزه بانک مرکزی هم مدافع همین ایده هستیم.

خاندوزی همچنین درباره مسئله مالیات بر عملکرد اظهار کرد: یک ریال فراتر از چیزی که در قانون اعلام شده، نه سازمان مالیاتی، نه وزارت اقتصاد و نه هیچ دستگاه دیگر حق ندارد به تولیدکننده و صادرکننده تحمیل کند و هر آنچه صورت مالی نهایی باشد باید در مورد آن مالیات اخذ شود و در آن زمینه ما حداکثر همکاری را هم با تولیدکنندگان و هم اصناف داریم.

وی همچنین با اشاره به اقدامات لازم درباره مسئله تأمین مالی ایکس ری گمرک بیله‌سوار گفت: امیدواریم ماه‌های آینده بخشی از این مسائل و مشکلات از روی دوش استان اردبیل برداشته شود.

اردبیل با احداث بارانداز ریلی از بن‌بست خارج می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل، با تأکید بر نقش توسعه خطوط ریلی در افزایش صادرات و رشد اقتصادی منطقه، گفت: در پروژه اتصال ریلی استان اردبیل به جمهوری آذربایجان که از چند سال گذشته مطرح شده، فقط موافقت طرف ایرانی نیاز بود که مورد تأیید قرار گرفت.

حسین پیرموذن در جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل، افزود: مسئولان استانی باید اجرای پروژه اتصال استان اردبیل به خط ریلی جمهوری آذربایجان را پیگیری کرده و موجبات توسعه استان اردبیل را بیش‌ازپیش فراهم کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: ارزش‌افزوده، سرمایه‌گذاری، صادرات و بخش اشتغال چهار شاخصه مهمی هستند که باید برای تحقق آن در ابتدای کار هدف‌گذاری اساسی شوند.

وی اظهار کرد: یکی از راه‌های توسعه صادرات و رشد اقتصادی استان توجه ویژه به تولیدات صادرات‌محور بوده و باید با ایجاد صنایع تبدیلی مجهز به فناوری‌های نوین اقدامات اساسی در این حوزه صورت بگیرد تا توان رقابت در بازار جهانی ارتقا یابد.

پیرموذن با اشاره به خرید دستگاه ایکس ری در گمرک بیله سوار مغان گفت: چندین سال است خرید این دستگاه پیگیری شده ولی نتیجه‌ای حاصل نشده و ضروری است برای خرید دستگاه ایکس‌ری اعتبار لازم تخصیص یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر بخش خصوصی با کمبود نقدینگی مواجه شده است، افزود: پرداخت تسهیلات در استان‌های محروم بر اساس منابع و مصارف است که نوعی تبعیض در استان‌ها محسوب می‌شود.

پیرموذن رتبه استان اردبیل در وصول پرداخت تسهیلات را رتبه ۲۸ اعلام کرد و گفت: بانک‌های استان اردبیل در پرداخت تسهیلات رتبه ۲۸ کشوری و در وصول آنها رتبه اول را دارند.

موضوعات :
در همین رابطه