رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

خورشید گزدرازی در نشست با هیات آفریقای جنوبی در اتاق بوشهر

توسعه صادرات به آفریقای جنوبی جزو اولویت‌های استان بوشهر است

رئیس اتاق بوشهر با تأکید بر لزوم توسعه بازارهای هدف کالاهای صادراتی این استان، گفت: افزایش صادرات به آفریقای جنوبی در اولویت صادرکنندگان بوشهری قرار دارد و برای تحقق آن شناخت نیازمندی‌های این کشور حائز اهمیت است.

24 خرداد 1401
کد خبر : 42793
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به اینکه از ۶۰ هزار تن میگوی پرورشی ایران، حدود ۵۰ درصد آن در استان بوشهر تولید می‌شود، گفت: بوشهر از استان‌هایی است که در موضوع فرآوری خرما و بسته‌بندی این محصول رتبه بالایی داشته و رتبه سوم تولید خرمای ایران را به خود اختصاص داده است.

خورشید گزدرازی در نشست بررسی توسعه همکاری استان بوشهر و آفریقای جنوبی افزود: ازلحاظ ذخایر معدنی نیز استان بوشهر هفت هزار میلیون تن ظرفیت معدنی دارد که سالانه ۱۲ میلیون تن آن برداشت می‌شود ضمن اینکه در استان بوشهر ۱۱ بندر و گمرک فعال و افزون بر ۵۰ درصد مردم استان، شغل مرتبط با دریا و دریانوردی دارند.

گزدرازی ادامه داد: پیرو وبینار کمیته مشترک بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی با موضوع معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های بوشهر و آفریقای جنوبی، یکی از مصوبات این نشست اجرایی گردید و امروز میزبان سفیر محترم آفریقای جنوبی هستیم.

وی افزود: انتظار می‌رود با ایجاد زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل، زمینه برای صادرات بیشتر محصولات استان بوشهر فراهم شود.

گزدرازی ادامه داد: در استان بوشهر توسعه بازارهای هدف در اولویت است که در این زمینه شناخت نیازمندی‌های آفریقای جنوبی حائز اهمیتی ویژه برای افزایش صادرات استان بوشهر به این کشور است.

در ادامه این نشست، ویکا مازوی کومالو، سفیر آفریقای جنوبی در تهران گفت: کمیسیون مشترکی بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد که تمام خلأهای موجود برای توسعه مبادلات تجاری را در ۲۳ تفاهم‌نامه موجود بررسی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی مباحث مطرح شده در سفر به استان بوشهر در این ۲۳ تفاهم‌نامه گنجانده شده، اظهار کرد: ۱۸ تفاهم‌نامه از ۲۳ تفاهم‌نامه به‌خوبی اجرا نشده است که باید بررسی کرد که چگونه می‌توان به آن زندگی بخشید که در این مسیر می‌طلبد شرکت‌های فعال در این بخش را شناسایی و بررسی کرد.

کومالو اضافه کرد: در آینده نزدیک رئیس جمهور ایران در راستای اهداف کمیسیون مشترک به آفریقای جنوبی سفر خواهد کرد که این سفر ظرفیت بسیاری مناسبی برای توسعه مبادلات تجاری است.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران یادآور شد: پیش‌ازاین سفر باید بخش‌های اقتصادی با قابلیت بین طرفین شناسایی شود تا هیات‌ها قبل دیدار با یکدیگر نسبت به شناسایی مشکلات اقدام کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در سفر به استان‌های بوشهر و فارس بسیاری از افراد درباره کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی اطلاعات کافی نداشتند که سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه برای این موضوع اطلاع‌رسانی لازم را برای فعالان اقتصادی داشته باشند.

کومالو در ارتباط با همکاری در حوزه گردشگری نیز اظهار کرد: در ارتباط با فرصت‌های گردشگری در زمان شیوع کرونا وبینارهای زیادی با آژانس‌های مسافرتی برقرار شد که این همکاری بین ایران و آفریقای جنوبی با تمرکز در حوزه آموزش تداوم دارد.

وی افزود: برای تبادل مالی بین طرفین نیز مانعی وجود ندارد که این ظرفیت مناسبی برای توسعه مبادلات تجاری بین ایران و آفریقای جنوبی است.

کومالو یادآور شد: در حوزه آفریقا ۵۵ کشور تجارت آزاد دارند که این می‌تواند هابی برای صادرات محصولات ایرانی به کشورهای حوزه آفریقا باشد.

وی تصریح کرد: درب سفارت آفریقای جنوبی در ایران همیشه برای فعالان اقتصادی باز است و با آغوش باز برای تسهیلگری در این بخش تلاش خواهیم کرد.

کومالو افزود: سفارت‌های ایران و آفریقا در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با یکدیگر هستند که این ظرفیت بسیار ویژه‌ای برای توسعه مبادلات تجاری دو کشور است.

در سفر سفیر آفریقای جنوبی و هیات همراه که رایزن سابق بازرگانی ایران در آفریقا نیز آنها را همراهی می‌کرد، از کارخانه سیمان دشتستان، واحد فرآوری خرما در اهرم، شرکت کود شیمایی ارکان شیمی، واحد پرورش میگوی پارس آبزیان رسول، شرکت کشتی‌سازی صدرا و بندر بوشهر بازدید به عمل آوردند.

در سفر و بازدید سفیر کشور آفریقای جنوبی در جمهوری اسلامی به دشتستان صنعت سیمان، منابع معدنی و خرمای این شهرستان جهت تبادل تجاری دو کشور موردتوجه وی قرار گرفت.

مدیرکل اداره صنعت و معدن و تجارت استان بوشهر نیز در این نشست گفت: یکی از حوزه‌های که سفیر آفریقای جنوبی علاقه‌مند به بازدید از صنایع را داشتند، صنایع سیمان دشتستان بود و آن شناخت لازم را در این سفر از وضعیت صنایع دشتستان به دست آورد.

مهدی صفوی افزود: تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های استان را در همه زمینه‌های نفت و گاز و صنایع آبزیان و خرما و فرآوری و معدنی به نحو مطلوب معرفی کنیم و این شناخت منجر به انعقاد یک سری توافق‌نامه و تعهدنامه باشد.

ویکا مازوی کومالو در بازدید از شرکت صنایع سیمان دشتستان افزود: گرچه ایران با چالش‌هایی درگیر است و با محدودیت‌هایی روبرو شده است ولی امیدواریم که بتوانیم با ایجاد موقعیت‌های لازم برای کارآفرینان هر دو کشور زمینه مناسبات تجاری فراهم شود.

موضوعات :
در همین رابطه