رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

خورشید گزدرازی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

دولت به وعده ارائه سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های توریستی عمل کند

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و قطر معتقد است تحقق وعده ارائه سوخت یارانه‌ای به مالکان کشتی‌های کروز و توریستی به ویژه در جریان جام جهانی به توسعه صنعت توریسم در سواحل جنوبی ایران منجر خواهد شد.

01 تیر 1401
کد خبر : 42906
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و قطر گفت: با توجه به برگزاری جام جهانی، قطری‌ها تمایل زیادی برای توسعه توریسم و گردشگری بین دو کشور دارند. اما این امر نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در کشور است.

خورشید گزدرازی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» افزود: در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توانیم گردشگری و توریسم دریایی را با توجه به ظرفیت استان بوشهر با استفاده از گردشگران کشور خودمان و همین‌طور اوراسیا و ترکیه توسعه دهیم.

او ادامه داد: وزیر نیرو قول داده سوخت یارانه‌ای مد نظر مالکان کشتی‌های توریستی کروز محقق شود. با تحقق این امر افتتاح این خط می‌تواند به توسعه توریسم کمک کند و بعد از جام جهانی هم کارکردهای خودش را داشته باشد. کشتی کروز در این خط حداقل می‌تواند 1800 مسافر را در هر سفر دریایی جابجا کند. دولت باید این وعده را زودتر عملیاتی کند.

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به سفر اخیر هیات تجاری ایرانی به قطر بیان کرد: در نشستی که با اتاق بازرگانی قطر داشتیم یکی از محورهای اصلی مورد نظر هر دو طرف ایرانی و قطری دست‌یابی به صادرات یک میلیارد دلاری بود. با وجود روابط خوب سیاسی اما نتوانستیم این موضوع را به حوزه اقتصادی نیز تسری بدهیم و به ایده آل‌های دو طرف برسیم.

گزدرازی ادامه داد: نزدیک به 65 درصد صادرات به قطر از استان بوشهر انجام می‌شود که از این میزان حدود 45 درصد از بندر دیر که نزدیک‌ترین بندر به قطر است صورت می‌گیرد. روزانه حدود 50 تا 80 کانتینر میوه و تره‌بار از بندر دیر به قطر صادر می‌شود. اما با همه این‌ها در توسعه صادرات به قطر موانعی وجود دارد و ما در ردیف‌های نهم و دهم شرکای تجاری قطر محسوب می‌شویم.

او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با قطری‌ها برای حل موانع موجود در مسیر توسعه روابط تجاری دو کشور گفت: از جمله مواردی که در این تفاهم‌نامه مورد تأکید قرار گرفته موضوع تسهیل حمل‌ونقل و ایجاد زیرساخت‌هایی است که بخش خصوصی دو طرف می‌تواند برای توسعه آن‌ها مشارکت کند.

گزدرازی افزود: نکته دیگر در این تفاهم‌نامه حمایت حقوقی اتاق‌های بازرگانی از تجار ایرانی و قطری است. این امر یکی از چالش‌های تجار به خصوص تجار ایرانی بود. چرا که به دلیل تحریم‌ها و نبود سیستم بانکی، قراردادهایی که بین دو طرف منعقد می‌شود آن‌چنان قدرتمند نبوده و بعضاً به تضییع حقوق تجار می‌انجامید.

او با بیان اینکه افتتاح مرکز تجاری ایران در قطر اتفاق بسیار خوبی است گفت: با توجه به نصب دستگاه ایکس ری در بندر دیر قطری‌ها قول دادند صادرات در بندر الرویس را تسریع کنند.

گزدرازی با اشاره به مشکلاتی در خصوص ثبت شرکت و اقامت تجار ایرانی در قطر بیان کرد: اگرچه ثبت شرکت انجام می‌شود اما اقامت صادر نمی‌شود که حالا قطری‌ها قول داده‌اند با توجه به راه‌اندازی مناطق آزاد در بندر دوحه و حمد و ظرفیت‌های خوب صادراتی و صادرات مجدد از این مناطق، هرچه زودتر این مشکل را حل کنند.

در همین رابطه