نایب رئیس اتاق مازندران با اشاره به مشکلات صادرات مرکبات استان مازندران، گفت: محقق نشدن میزان مورد انتظار صادرات مرکبات در استان مازندران ناشی از عواملی نظیر نداشتن بستهبندی مناسب، نبود پایانه حمل و نقل بینالمللی، فراهم نبودن امکان حمل و نقل مناسب، نرخ سود تسهیلات برای سرمایه در گردش و بالا بودن تعرفههای گمرکی است.
امیر میران در گفتوگو با روابط عمومی اتاق مازندران، با بیان اینکه مشوقهای صادراتی مناسبی برای بازار مرکبات در نظر گرفته نشده است، گفت: از سال 90 تاکنون مشوق صادراتی در نظر گرفته نشد در حالی که این مشوقها در ایجاد انگیزه افراد برای صادرات تاثیر دارد.
نایب رئیس اتاق مازندران نداشتن برندی کارآمد در صنعت مرکبات مازندران را از عوامل عدم توفیق در صادرات دانست و افزود: اولویتهای صادرات در بازار جهانی نسبت به گذشته تغییر یافته، نمیتوان با تجارت سنتی به دنبال بازار فروش بود، چند تاجر مازندرانی وجود دارند که هرکدام حداکثر میتوانند سالانه یک تا سه هزارتن مرکبات به کشورهای آسیای میانه و همسایهها صادر کنند، در صورتی که کشور روسیه در سال 500 هزارتن مرکبات وارد میکند که متاسفانه هیچ تاجر ایرانی قدرت تامین تقاضای آن بازار را ندارد.
میران با تاکید بر اینکه تامین دائمی مرکبات برای صادرات الزامات خود را دارد، خاطرنشان کرد: اگر مازندران بخواهد در عرصه صادرات مرکبات موفق عمل کند، باید صاحب یک برندی شود که همیشه بالای 100 هزار تن مرکبات سورت شده صادراتی آماده تحویل داشته باشد. البته برندی که هزینههای قابل توجهی برای آموزش نیروهای انسانیاش پرداخت کند تا در عرصه جهان بماند.
وی با اشاره به ورود اتاق مازندران در بازار مرکبات، تصریح کرد: یکی از وظایف اتاق بازرگانی کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور، تشویق و کمک به واحدهای تولیدی به منظور حضور در این بازارهاست که اتاق بازرگانی مازندران با شناسایی بازار مناسب در روسیه و کشورهای CIS به دنبال تقویت صادرات مرکبات مازندران است.
نایب رئیس اتاق مازندران به نشست مشترک اخیر این نهاد، استاندار مازندران و مدیران بنیاد برکت کشور، اشاره کرد و گفت: فلسفهی وجودی بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروهها و واحدهای کسب و کار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران، و رهنمودهای مقام معظم رهبری است. از این نظر که محرومیت مازندران همیشه در پس لباس زیبای طبیعت پنهان مانده، این بنیاد به مازندران ورود نکرده بود که با پیشنهاد استاندار مازندران در این نشست قرار به سرمایهگذاری این نهاد در امر مرکبات استان شد.
میران با اعلام امضاء تفاهمنامه مشترک میان اتاق مازندران و بنیاد برکت، گفت: با رایزنیهای صورت گرفته میان مدیران استان و بنیاد برکت قرار بر این شد تا این بنیاد در دو طرح کوتاه مدت و بلندمدت در مرکبات مازندران سرمایهگذاری کند.
وی در ادامه افزود: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای سال اول به منظور صادرات به روسیه و کشورهای CIS اقدام به خرید 400هزار تن مرکبات و کیوی مازندران خواهد کرد.
نایب رئیس اتاق مازندران در تشریح طرح بلند مدت بنیاد برکت در مازندران، بیان کرد: در تفاهمنامه امضاء شده میان اتاق مازندران و بنیاد برکت قید شد که این بنیاد یک کنسرسیوم برای مرکبات استان ایجاد کند تا یک برند اقتصادی کارآمد و معتبر به منظور صادرات مرکبات و کیوی مازندران در سالهای بعد راهاندازی شود.
میران این تفاهم نامه را یک موفقیت بزرگ در رونق صادرات محصولات کشاورزی استان دانست و گفت: باید از پتانسیل ایجاد شده به نفع استان بهره برد تا از این پس مرکبات مازندران با برندی واحد و معتبر در سطح منطقه و جهان دیده شود.