رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در جشنواره جایزه ملی وجدان محیط‌زیست در کسب‌وکار از نگاه مردم تأکید شد

توسعه اقتصادی بدون توجه به محیط زیست ممکن نیست

در اولین جشنواره جایزه ملی وجدان محیط‌زیست در کسب‌وکار از نگاه مردم از محیط زیست به‌عنوان یکی از رکن‌های اصلی توسعه پایدار گفته شد؛ حفظ محیط زیست بدون توجه به سهم مردم در این ممکن نیست.

04 تیر 1401
کد خبر : 42933
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین جشنواره جایزه ملی وجدان محیط‌زیست در کسب‌وکار از نگاه مردم، با همکاری کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران برگزار شد. این نشست با استناد به سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست برگزار شده است.

در ابتدای این نشست، فرشید شکرخدایی از اهمیت توجه به مسئله محیط‌زیست گفت و اینکه صنعت در ایران باید در خدمت محیط‌زیست باشد. در اتاق ایران اگرچه حوزه توسعه پایدار و محیط‌زیست، حوزه‌ای نوپاست اما بخش خصوصی به این بلوغ رسیده که باید هم به محور توسعه اقتصادی توجه داشته باشد و هم به محور صیانت از محیط‌زیست؛ برای همین خانه معدن جز همراهان این نشست است.

شکرخدایی گفت: هدف ما صیانت از محیط‌زیست است و این مأموریت جدی کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و اتاق ایران است؛ البته در اسناد بالادستی هم به محیط‌زیست اشاره‌شده و بخش خصوصی به این موارد تأکید دارد. ما در اتاق ایران درباره تمام سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط‌زیست و توسعه پایدار از ارکان حاکمیت پرسش می‌کنیم و این جشنواره در راستای همین سیاست‌های ابلاغی است.

در ادامه این نشست سید قوام‌الدین بزرگیان، دبیر اولین جشنواره جایزه ملی وجدان محیط‌زیست در کسب‌وکار از نگاه مردم گفت:  نشان وجدان محیط‌زیست، اولین و تنها جایزه رسمی غیردولتی در سطح ملی در حوزه محیط‌زیست است که با قضاوت از نگاه مردم به عملکرد منتج از وجدان پاک و اندیشه‌های سبز انسانی اهدا می‌شود.

بزرگیان گفت: در اجرای جشنواره تفاهم‌نامه همکاری با دفاتر مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران و مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر و سایر بخش‌ها بسته شد. که در این میان وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، شهرداری تهران، خانه معدن ایران، به‌طور مستقیم و ده وزارتخانه و سازمان دیگر در اطلاع‌رسانی جشنواره همکاری خوبی داشته‌اند.

بزرگیان از اهداف و محورهای جشنواره را بزرگ‌نمایی نقش و مشارکت مردم در امر حفاظت در چارچوب اصل پنجاهم قانون اساسی، و سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و نیز برند سازی و تشویق در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی گفت.

به گفته بزرگیان در این دوره بیش از 850 نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی با دبیرخانه ارتباط گرفته‌اند که پس از بررسی اسناد، حدود 70 نفر در یکی از سطوح پنج‌گانه برندگان جشنواره انتخاب شدند. درمجموع برندگان از 13 استان از گروه‌های شهدا و جانبازان محیط‌زیست و منابع طبیعی، تشکل‌های مردم‌نهاد، خبرنگار، هنرمندان فیلم و عکس، کارکنان دولت  و نیز واحدهای صنعتی و خدماتی و کشاورزی بوده‌اند.

در ادامه این نشست حسن اکبری، معاون سازمان محیط‌زیست کشور گفت: تفاوت نگاه انسان‌هایی که وجدان محیط‌زیستی دارند با کار کارمندی که تکلیفی است، بسیار متفاوت است؛ کار داوطلبانه، وجدان‌محور است. کسی اگر با خواست خود به حوزه محیط‌زیست وارد شود، بسیار تأثیرگذار خواهد بود و من نمونه‌های زیادی در سال‌های خدمت خود دیده‌ام.

اکبری گفت: کسی که در حوزه معدن، راه‌سازی و صنعت کار می‌کند باید به این فکر کند که حیات‌وحش هم در این حوزه سهمی دارند و باید به زندگی آن‌ها هم بیندیشد، وگرنه وضعیت ما همین خواهد بود که امروز شاهد هستیم. تالاب‌های ما خشک‌شده و حیات‌وحش در معرض خطر است؛ نه از شیر ایرانی و نه از یوزپلنگ مازندرانی و نه از سایر گربه‌سانان خبری خواهد بود و نه وضعیت هوا کشور درست خواهد شد.

اکبری ادامه داد: در حال حاضر در تخریب محیط‌زیست، فرونشست زمین و نابودی منابع آب زیرزمینی مقام داریم، در مصرف بی‌رویه گاز و برق و انرژی در دنیا مقام داریم و در اغلب شاخص‌های نابودی محیط‌زیست مقام‌دار هستیم. ما به وجدان محیط‌زیست توجه نداریم و با فعالیت ارگان‌ها محیط‌زیست سالم نخواهد ماند. در محیط‌زیست مخروبه فرزندان ما توان زندگی نخواهند داشت و باید همه باهم در حفظ محیط‌زیست کوشا باشیم؛ حفظ محیط‌زیست کار یک ارگان به‌تنهایی نیست و همه باید باهم و در کنار هم برای حفظ محیط‌زیست فعالیت کنیم تا دامنه اثر آن ماندگارتر باشد. حفاظت از محیط‌زیست کار همه مردم است.

بعد از آن محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران گفت: برخی فکر می‌کنند معدن ضد محیط‌زیست است اما ما در خانه معدن ایران به جد اعتقاد داریم محیط‌زیست اساس توسعه پایدار است. من در دوره زمانی شاهد این بودم که خیلی از محیط‌زیست تخریب می‌شد، ما حوادثی را پشت سر گذرانده‌ایم ولی امروز معتقدیم که بدهکار نسل‌های آتی هستیم.

بهرامن ادامه داد: باید به توسعه پایدار نگاه خاص داشته باشیم و این همان نگاه به آینده است. در خانه معدن ایران هم به این حوزه توجه جدی داریم و برای همین کمیته‌ای تشکیل‌شده است و در سیاست‌های سند توسعه‌ای معدن هم تلاشمان بر تأکید بر توسعه پایدار است. امروز ابزار کار، علمی است و کار علمی یعنی حفظ آینده محیط‌زیست. ما از محیط‌زیست به‌صورت علمی دفاع می‌کنیم. باید ببینیم که کشورهای معدن‌خیز چگونه از محیط‌زیست حمایت می‌کنند؟ شاید برخی معتقد باشند که نگاه علمی، هزینه‌زاست ولی کدام هزینه بالاتر از تخریب آینده است؟

رئیس خانه معدن اتاق ایران ادامه داد: روش‌های ما در گذشته اشتباه بوده و نظارت و کنترل بر آن وجود نداشته است، ولی الان در این مسیر قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم و نگاه ما به همان نسبت تغییر کرده است. وجدان محیط‌زیستی باید در درون هر شخصی نهادینه شود و اگر این فرهنگ در درون ما نهادینه شود، حتماً معدن ضد محیط ‌زیست نخواهد بود.

رسول اشرفی‌پور، رئیس شورای عالی جنگل مرتع و آبخیزداری گفت: محیط‌زیست یکی از محور اصلی توازن و تعادل‌بخشی رشد اقتصادی است؛ در رشد اقتصادی، دو محور عدالت اجتماعی و محیط‌زیست تعادل‌بخش مسئله توسعه است. محیط‌زیست برای تأثیرگذاری در توازن رشد اقتصادی به‌پیش زمینه‌هایی نیاز دارد؛ مهترین مقوله، سیاست‌گذاری درست و قوانین و ضوابط درست و جامع است تا بر مبنای این اصول کار کنیم.

اشرفی‌پور ادامه داد: مسئله محیط‌زیست در قوانین برنامه پنج‌ساله مورد تأکید بوده و در سند چشم‌انداز هم به آن تأکید شده و در قوانین مربوط به مدیریت محیط‌زیست مورد تأکید بوده است. آنچه امروز در مدیریت محیط باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد انگیزه برای تقویت وجدان اجتماعی و مدیریت مشارکتی در حوزه محیط‌زیست است.

اشرفی‌پور ادامه داد: نشان دادن تخریب‌ها در حوزه محیط‌زیست برای حل مسئله کفایت نمی‌کند باید در مدیریت اجرایی محیط‌زیست هوشمندانه وارد شویم؛ باید سیاست‌گذاری دقیق انجام شود ولی البته کار دستوری پاسخگوی مسئله نیست و باید بر مدیریت مشارکتی و نقش مردم در حفظ محیط زیست تأکید کنیم.

در این مراسم با هدایای ویژه از خانواده شهدا و ایثارگران محیط‌زیست و نیز اهدای تندیس و لوح تقدیر از برندگان اولین دوره جشنواره وجدان محیط‌زیست در کسب‌وکار از نگاه مردم تجلیل شد.

در همین رابطه