رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

غلامحسین شافعی در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی

تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است

رئیس اتاق ایران، تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را یک آینده‌نگری و چاره‌جویی بلندمدت برای رفع مشکلات حوزه انرژی کشور می‌داند که با تدوین برنامه خرید تضمینی برق تجدیدپذیر ممکن خواهد شد.

04 تیر 1401
کد خبر : 42935
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: موضوع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، یک ضرورت مهم در راستای تأمین نیازهای امروز و آینده کشور است و تسهیل این امر با تدوین برنامه خرید تضمینی برق حاصل از این بخش توسط دولت، ممکن خواهد شد.

غلامحسین شافعی در نودوچهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی، با اشاره به افزایش دما و تکرار سریال قطعی برق صنایع، افزود: در کنار برنامه‌ریزی‌هایی که در سال جاری برای کاهش قطعی برق بنگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی صورت می‌گیرد، لازم است تا نگاهی هم معطوف به آینده داشته باشیم.

او با تأکید بر لزوم آینده‌نگری در حوزه انرژی و چاره‌جویی بلندمدت برای آن، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ازجمله این دوراندیشی‌ها است که باید به‌طورجدی بررسی شود و همه ظرفیت‌های حمایتی ممکن، برای تحقق آن، فراهم آید.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدار دو هفته پیش اعضای هیات رئیسه اتاق ایران با رئیس‌جمهوری، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری برای قریب به دو ساعت به استماع نقطه نظرات، دغدغه‌ها و پیشنهادات فعالان اقتصادی پرداخت و ضمن تأیید این مباحث، دستورات مهمی را نیز برای گشوده شدن بعضی گره‌ها صادر مرد که اگر به مرحله اجرا درآیند، اثرات مطلوبی ایجاد خواهد شد.

او ابراز امیدواری کرد: با تداوم این تعاملات، شاهد قرابت بیشتر بخش خصوصی و دولت در چاره‌جویی از مسائل اقتصادی کشور باشیم. اقتصاد کشور، در بزنگاه دشواری گرفتار آمده که تنها از مسیر همکاری تمامی بخش‌ها، می‌توان از این گردنه سخت عبور کرد.

رشد تعاملات دیپلماتیک با همسایگان و دستاوردهای بخش خصوصی

رئیس اتاق ایران در ادامه این نشست ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، به جلسه اخیر خود با رئیس این قوه اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی در چند سال اخیر، همراهی ارزشمندی با بخش خصوصی داشته و در گفتگویی که با محسن اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه داشتیم، اشراف و دغدغه ایشان به مسائل اقتصادی کشورمان، درخور توجه و تقدیر بود.

شافعی ادامه داد: نظر به جایگاه مهم و ارزشمندی که دستگاه قضایی می‌تواند در حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی ایفا کند، مقرر است تا همایشی سراسری در همین رابطه برگزار شود و در آن دغدغه‌های بخش خصوصی و برنامه‌های دستگاه مذکور، تبیین و تشریح شود.

او با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در ارتقای تعاملات دیپلماتیک، گفت: در هفته‌های اخیر، رفت‌وآمد عمدتاً پرثمر مقامات عالی‌رتبه کشورهای مختلف از قبیل تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان و... را به کشورمان شاهد بودیم. ماحصل این تلاش‌های دیپلماتیک، در یک نمونه عقد 11 موافقت‌نامه با بخش خصوصی قزاقستان در اتاق ایران بود.

رئیس اتاق ایران افزود: طبق آنچه در همایش تجاری ایران و قزاقستان مطرح شد، این کشور برای تأمین بخش اعظمی از گندم موردنیاز ایران اعلام آمادگی کرده که این موضوع می‌تواند برای تأمین امنیت غذایی کشورمان در آینده، بسیار ثمربخش باشد.

شافعی همچنین با اشاره به هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر که چندی پیش در شهر دوحه برگزار شد، گفت: توافقنامه خوبی در نشست مذکور بین اتاق بازرگانی و بخش خصوصی قطر امضا گردید. این کشور، بالاترین درآمد سرانه را بر اساس شاخص قدرت خرید در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. باید به این موضوع توجه داشته و از این منظر، به تلاش‌هایمان در ارتقای تعاملات با این کشور بیفزاییم.

او تأکید کرد: بخشی از برنامه‌ریزی‌های ما باید معطوف به تعاملات آتی، با کشورهایی همچون قطر باشد که اقتصاد توانمندی دارند و بازاری غنی برای محصولات ایرانی به شمار می‌آیند.

حل موانع بهره‌برداری از راه‌آهن خواف- هرات تسریع شود

نود و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به بررسی چهار دستور کار اختصاص داشت. در این نشست، موانع فعال‌سازی راه‌آهن خواف- هرات، مشکلات حوزه برق بنگاه‌های اقتصادی، تأمین زیرساخت‌های حوزه صنعتی عسکریه و چالش‌های موجود در مسیر مغایرت پروانه تأسیس و بهره‌برداری شهرک صنعتی فردوسی بررسی شد.

 علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه این شورا درباره موانع و مشکلات فعال‌سازی راه‌آهن خواف –هرات گفت: این پروژه از سال 1386 شروع و در سال 1399 با حضور ویدئوکنفرانسی روسای جمهور دو کشور افتتاح گردید. تا پایان سال 1399، 60 درصد از زیرساخت ایستگاه روزنک تا هرات به طول 85 کیلومتر، توسط ایران ساخته‌شده بود و دولت بر لزوم تکمیل هر چه سریع‌تر آن تأکید داشت. درواقع، از نقطه صفر مرزی ایران تا ایستگاه روزنک 65 کیلومتر زیرسازی، روسازی و احداث ساختمان ایستگاه راه‌آهن انجام‌شده است؛ اما به خاطر اتفاقات افغانستان، این پروژه تکمیل نشد.

یعقوب علی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در خصوص این موضوع ابراز کرد: امروز خط راه‌آهن از خواف تا ایستگاه روزنک وجود دارد و بعد از تغییر و تحولات رخ داده در افغانستان، تجهیزات ایستگاه روزنک از بین رفته است. بر همین اساس، یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به خراسان رضوی، اصلاح و بازسازی مجدد این ایستگاه است و مقرر شده که ادامه کار تا تکمیل پروژه نیز بررسی شود.

او ادامه داد: 50-60 کیلومتر از این پروژه، از ایستگاه روزنک تا هرات باقی مانده که بخشی از کار آن توسط شرکتی ایتالیایی انجام شده و تکمیل این بخش باید مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا حاکمیت افغانستان در تأمین اعتبار لازم دچار مشکل است. لذا باید با بررسی‌های لازم، در ارتباط با تکمیل این پروژه، راهکار عملیاتی داده شود.

در همین رابطه