رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پرهام رضایی در نشست شورای گفت‌وگوی استان البرز

تمرکز بر بازار همسایگان، به توسعه صادرات کمک می‌کند

رئیس اتاق کرج می‌گوید: در این اتاق تلاش می‌شود هرماه حداقل از یک هیات تجاری خارجی برای توسعه مبادلات میزبانی شود و در این میان تمرکز ویژه‌ای روی توسعه تجارت با همسایگان انجام خواهد شد.

04 تیر 1401
کد خبر : 42936
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرج، گفت: به‌زودی این اتاق میزبان هیات تجاری از کشور سنگال است که مقرر شده در زمینه فعالیت‌های مرتبط با حوزه کشاورزی، راه و ساختمان، صنایع تبدیلی، نساجی، پوشاک، کیف و کفش، قطعات خودرو و بسته‌بندی با فعالان اقتصادی البرز مذاکراتی داشته باشند.

پرهام رضایی در هشتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز، با اشاره به عقد تفاهم‌نامه‌ای با یک هیات سوریه‌ای افزود: از استاندار البرز به دلیل برنامه‌ریزی برای امضای این تفاهم‌نامه قدردانی می‌شود؛ چراکه با توجه به ظرفیت‌های استان البرز در زمینه کالای صادراتی و از سویی پتانسیل‌های موجود در کشور سوریه منجر به توسعه مراودات تجاری بیشتر میان طرفین می‌شود.

وی در ارتباط با برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای توسعه تجارت با سوریه مدنظر است، گفت: به دنبال ایجاد یک سری نمایشگاه‌ها در شهرهای مختلف سوریه به‌منظور معرفی کالاهای تولید البرز هستیم تا بتوانیم در مسیر توسعه صادرات استان شاهد رخدادهای مثبت و سازنده باشیم.

رضایی ادامه داد: تمام تلاش ما در اتاق کرج به‌عنوان یک تشکل مهم بخش خصوصی این است که هرماه حداقل میزبان یک هیات تجاری خارجی باشیم، در ماه‌های گذشته این نتایج حاصل شد و شاهد برگزاری نشست‌های B2B متعدد بودیم، در کنار آن فرصت بازدید از کارخانه‌های استان نیز برای هیات‌های خارجی فراهم شد.

وی با اشاره به دیداری که اخیراً در محل اتاق ایران میان فعالان بخش خصوصی کشورمان با معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت جمهوری قزاقستان و هیات همراه برگزار شد، افزود: این دیدار و نشست حاصل از آن منجر به امضای ۱۱ سند همکاری مشترک میان طرفین در زمینه‌های مختلف شد، درنتیجه این ملاقات عنوان شد که با توسعه روابط میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان برای حجم مبادلات تجاری میان دو کشور بر رقم ۳ میلیارد دلار می‌توان هدف‌گذاری کرد.

رئیس اتاق کرج ادامه داد: به دنبال حضور مقامات جمهوری قزاقستان در اتاق ایران و دیدار با فعالان بخش خصوصی همچنین این موضوع مطرح شد که با گسترش سطح روابط میان طرفین سقف مبادلات در حوزه کشاورزی و صادرات غلات نیز به یک میلیارد دلار می‌رسد.

وی با اشاره به یکی دیگر از نتایج حاصل از حضور هیات تجاری جمهوری قزاقستان در تهران ادامه داد: از سوی معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت کشور قزاقستان این مسئله مطرح شد که به‌منظور توسعه سرمایه‌گذاری‌ها ایرانی‌ها در این کشور ویزاهای تجاری آنها به مدت ۱۴ روز تمدید می‌شود.

رئیس اتاق کرج افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه صادرات از طریق تمرکز بر بازار کشورهای همسایه ما نیز از این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد، به‌ویژه در استان البرز که کالاهای تولیدی بی‌شماری به‌ویژه در حوزه صادرات دارد.

وی در بخش دیگری در مورد پیگیری اتاق ایران در خصوص تعیین تکلیف اقساط بدهکاران ارزی به صندوق توسعه ملی نیز گفت: پس از پیگیری‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد که ۹۴ درصد این تسهیلات به بخش دولتی ارائه شده و سهم فعالان بخش خصوصی از این بخش کمتر از ۵ درصد بوده است.

 بررسی انطباق پروژه‌های ساخت‌وساز تحت نظر شهرداری کرج با طرح تفصیلی

در ادامه این نشست، مجتبی عبداللهی، استاندار البرز نیز با توجه به ارائه گزارشی از سوی دبیرخانه شورا در ارتباط با موضوع تخصیص سوخت به کانتینرهای یخچال‌دار مخصوص حمل و صادرات محصولات کشاورزی و سایر مواد فاسدشدنی اظهار کرد: برای حل این مشکل یک راهکار مهم صدور کارت‌های سوخت ویژه این ماشین‌ها است که طی مکاتباتی با ستاد مدیریت و حمل‌ونقل و سوخت کشور خواستار تخصیص آن کارت‌ها شدیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که کارت سوخت درخواستی برای این کانتینرها آماده شود، از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی البرز باید جایگاه‌های تأمین سوخت در این رابطه از یک به ۳ عدد ارتقاء یابد و به‌منظور تسریع در خدمات‌دهی به رانندگان فعال در حوزه و حمل نقل محصولات کشاورزی و فاسدشدنی برای استفاده از این خدمات از طریق تبلیغات محیطی اطلاع‌رسانی شود.

استاندار البرز گفت: در رابطه با مشکل سوخت کانتینرهای یخچال‌دار ویژه حمل محصولات کشاورزی همچنین نیاز است که این موضوع در جلسه‌ای با حضور معاونت اقتصادی استان، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی البرز، نمایندگانی از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره‌بار استان، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای البرز بررسی و نتیجه حاصل از آن در نشست بعدی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شود.

وی در بخش دیگری در خصوص طرح مسئله بررسی مشکلات ناشی از افزایش تعرفه عوارض صدور پروانه و بهای خدمات متعلقه به املاک در سال ۱۴۰۱، گفت: طرح تفصیلی شهر را به‌طور دقیق بررسی کرده و پروژه‌های ساخت‌وساز که تحت نظر شهرداری پیش رفته است نیز دنبال می‌کنیم تا مشخص شود که چه میزان از این اقدامات با رعایت طرح تفصیلی و منطبق بر آن انجام شده است.

وی در ارتباط با طرح موضوع معافیت مالیاتی اشتهارد در این جلسه نیز افزود: در بازه زمانی سال‌های ۹۴ تا ۹۹ موضوع بحث معافیت مالیاتی برای بیش از ۴۰۰ مجموعه تولیدی و صنعتی اشتهارد که مشمول لغو ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری از پایتخت هستند، مطرح بوده است و با پیگیری‌های صورت گرفته این معافیت از امسال برای واحدهای مستقر در اشتهارد لحاظ می‌شود.

 طرح تفصیلی کرج بازنگری شود

در بخش دیگری از این نشست حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در رابطه با طرح موضوع بررسی مشکلات ناشی از افزایش تعرفه عوارض صدور پروانه و بهای خدمات متعلقه به املاک در سال جاری بیان کرد: در این رابطه یکی از مشکلات موجود در استان به‌ویژه کرج این است که تصویب طرح تفصیلی آن به سال ۸۹ بازمی‌گردد که بر اساس نیازهای آن زمان این کلان‌شهر تهیه شد و حتی در همان دوران کارشناسی‌های لازم برای تهیه آن صورت نگرفت.

وی افزود: طرح تفضیلی کرج که در گذشته تصویب شده است، اکنون با توجه به تراکم ساختمانی، جمعیت مهاجر و افزایش قیمت مسکن پاسخگوی نیازهای این شهر نیست، از طرفی با توجه به محدودیت‌های ساخت پروژه‌های مسکن در برخی نقاط شهری، گاهی سازندگان با افزایش تعداد طبقات دست به تخلف در این موارد می‌زنند که پرونده مربوطه در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی و مشمول پرداخت جرائم می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اشاره به اینکه تغییراتی مانند تعداد طبقات ساختمانی در یک پروژه تأمین زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز را برای دستگاه‌های خدمت رسان سخت می‌کند، گفت: این خدمات بر اساس طرح تفصیلی سال ۸۹ و البته برخی اصلاحات آن انجام شده است و این موضوع موجب می‌شود که در بحث تأمین خدمات یک منطقه با مشکل مواجه شویم.

وی بیان کرد: در برخی پرونده‌های کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ رأی اعاده دادرسی برای سازنده یک پروژه مسکن صادر می‌شود و واحدهای دارای جواز کار خود را بدون هیچ مشکلی پیش برده و به مرحله ساخت می‌رساند، اما بعدها برای تأمین زیرساخت‌های واحدهای اضافه شده به پروژه به دلیل نداشتن پروانه پایان کار دچار مشکل می‌شود.

مددی با بیان اینکه از حدود دو سال و نیم قبل برای بازنگری طرح تفصیلی کلان‌شهر کرج پیگیری‌های جدی را انجام داده‌ایم، گفت: در این رابطه نشست‌هایی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و شهردار وقت کرج برگزار شد و خواستار رسیدگی جدی در این بخش شدیم اما متأسفانه هیچ اصلاحاتی در خصوص طرح تفضیلی کرج صورت نگرفت.

موضوعات :
در همین رابطه