رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست اتاق کرمان

فرصت‌های تجاری کرمان و قطر بررسی شد

در نشستی در نشست اتاق کرمان، با حضور مجازی رایزن بازرگانی ایران در قطر و جمعی از فعالان اقتصادی، فرصت‌های تجاری کرمان و قطر بررسی شد.

30 آبان 1402
کد خبر : 4297
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رایزن بازرگانی ایران در قطر گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها عدم شناخت بخش خصوصی دو کشور از یکدیگر است و در واقع شناخت شیوخ قطری از کرمان بسیار کم است.

عباس عبدالخانی، در نشست بررسی فرصت‌های تجاری کرمان و قطر، با اشاره به اینکه بستر معرفی ایران در سایر کشورها وظیفه دولت‌هاست، افزود: قطر کشور مرفه، ثروتمند و دارای درآمد اقتصادی بسیار بالایی است و روزی 300 میلیون دلار صادرات گاز به دنیا دارد.

وی ادامه داد: از جمعیت 3 میلیون نفری قطر 400 هزار نفر قطری و بقیه مهاجر و از 100 ملیت متفاوت در دنیا هستند که به دلیل درآمد بالایی که در این کشور وجود دارد، مردم این کشور خواهان بهترین خدمات و محصولات هستند و پول زیادی برای این موضوع خرج می‌کنند.

عبدالخانی تصریح کرد: قطری‌ها در سال 30 میلیارد دلار واردات دارند و همچنین در سال 2022 میلادی 11 میلیارد دلار برای تفریحات خود خارج از قطر و بیشتر در کشورهای ترکیه و مصر خرج کرده‌اند.

رایزن بازرگانی ایران در قطر، بیان کرد: به گفته قطری‌ها، شهرهای ایران به دلیل نداشتن هتل بسیار شیک و مجلل و همچنین نبود خودروهای سطح بالا در سیستم حمل‌ونقلی، نمی‌توانند مقصد گردشگری قطری‌ها باشند.

وی خاطرنشان کرد: باوجود روابط ممتاز سیاسی بین دو کشور ایران و قطر، اما ازنظر اقتصادی و تجاری ما نتوانسته‌ایم بهره چندانی از این روابط ببریم که به همین دلیل در سفر رئیس‌جمهور ایران به قطر، رساندن همکاری‌های تجاری به 3 میلیارد دلار مورد تأکید قرار گرفت و کار آغاز شده است.

عبدالخانی، در رابطه با ثبت شرکت در قطر به سه مدل اشاره کرد و گفت: برای ثبت شرکت در شهر دوحه پایتخت قطر باید سهام این شرکت 51 درصد قطری و 49 درصد خارجی باشد، اما در مناطق آزاد و صندوق‌های مالی قطر (QFC) امکان ثبت شرکت با صد در صد سهام خارجی وجود دارد.

رایزن بازرگانی ایران در قطر، افزود: کیفیت بالای محصولات و ارائه خدمات و همچنین بسته‌بندی شیک و مدرن، عامل ورود و ماندگاری تجار در بازار قطر خواهد شد و کالاهای مصرفی که به بازار قطر وارد می‌شوند باید لاکچری باشند.

وی ادامه داد: مناطق آزاد قطر بهترین مکان‌ها برای فعالیت در حوزه مواد خام معدنی و اتصال به سایر بازارهای جهانی است و همچنین در صندوق‌های مالی، امکان ارائه خدمات در حوزه‌های فنی و مهندسی، کامپیوتر، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات وجود دارد.

عبدالخانی، خاطرنشان کرد: عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای در کار و بدقولی‌ها در تأمین محصول توسط تاجرنماها، باعث می‌شود اعتماد بازار به تجار ایرانی از بین برود و به همین دلیل باید بسیار خوب در این بازار ورود کرد و حضور داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کم بودن صادرات کالا به قطر، استفاده از مواد ممنوعه در کانتینرهای تره‌بار مانند کلم، گوجه و ... است، که در قطر بحث بازرسی محموله‌ها و تست‌های آزمایشگاهی برای باقی‌مانده سموم بررسی می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در قطر، با اشاره به اینکه برای جذب سرمایه‌گذار قطری در ایران تلاش می‌کنیم، ادامه داد: به دلیل نبود امکان انتقال پول به دلیل تحریم‌ها و همچنین وجود نداشتن فضای کسب‌وکار مطلوب در ایران، مشکلاتی برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد.

عبدالخانی، اظهار کرد: تنها پروژه سرمایه‌گذاری قطری‌ها در ایران، پروژه پرورش شتر در فراشبند استان فارس و مربوط به امیر قطر است که از سال 2017 با مشکلات بسیاری روبروست و هنوز این مسائل حل نشده و این در حالی است که قطر 600 میلیارد دلار در آمریکا، اروپا و سایر نقاط جهان سرمایه‌گذاری کرده است.

وی تصریح کرد: قطر بازار بزرگی ندارد و ظرفیت خاصی دارد که مثلاً در زعفران، این بازار به اشباع رسیده است، اما می‌تواند کشوری برای صادرات مجدد محصولات به سایر نقاط جهان باشد.

عبدالخانی افزود: فاصله قطر تا عربستان به‌صورت زمینی 4 ساعت است و با توجه به اینکه عربستان قرار است در سال 2034 میزبان جام جهانی فوتبال باشد، نیاز به زیرساخت‌ها و احداث مجموعه‌های بزرگ دارد که همه این موارد نیازمند مواد معدنی بسیاری است که ایرانی‌ها می‌توانند از طریق قطر به عربستان ورود کنند.

رایزن بازرگانی ایران در قطر با اشاره به حضور 35 هزار نفر ایرانی در قطر، تصریح کرد: این کشور برعکس عمان پهناور نیست و چالش مهمی به نام اقامت برای ایرانی‌ها وجود دارد زیرا قطر روی اقامت بسیار حساس است و به افرادی که توانمندی و مهارت و پول نداشته باشند، اقامت نمی‌دهد.

وی در رابطه با ظرفیت‌های همکاری کرمان و قطر گفت: کرمان می‌تواند در محصولات کشاورزی به‌ویژه پسته و خشکبار در نمایشگاه رایگان بین‌المللی تخصصی کشاورزی قطر که اسفندماه هر سال برگزار می‌شود، شرکت کند.

عبدالخانی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه قطری‌ها قهوه و چای خود را با خرما میل می‌کنند و به‌هیچ‌وجه از قند و شکر استفاده نمی‌کنند، خرمای کرمان البته با کیفیت و با بسته‌بندی شیک می‌تواند بازار خوبی در قطر داشته باشد.

وی افزود: وجود مواد معدنی و همچنین امکان پرورش پرنده هوبره در استان کرمان می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری‌های تجاری این استان با قطر باشد.

باید به فکر صادرات ارزش‌افزوده باشیم

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان، با اشاره به اینکه سال گذشته صادرات از گمرکات استان به قطر دو میلیون دلار بوده است، گفت: استان کرمان ظرفیت‌های بسیاری دارد و با توجه به اینکه رئیس سابق بانک مرکزی به‌عنوان سفیر ایران در قطر مشغول به کار شده است، امیدوار به توسعه همکاری‌های دو طرف هستیم.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: امیدواریم با کمک سفیر ایران در قطر بتوانیم سرمایه‌گذاران قطری بیشتری را جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه سهم کشورهای همسایه ایران در تجارت جهانی حداکثر 5 درصد است، بیان کرد: باید به فکر توسعه همکاری‌ها با سایر کشورها مانند کشورهای عضو اکو، اوراسیا و شانگهای باشیم.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور اردیبهشت‌ماه سال آینده در تهران برگزار می‌شود و امیدوارم با همراهی استانداری و سایر مجموعه‌ها، استان بتواند حضور تأثیرگذاری در این نمایشگاه داشته باشد.

وی ادامه داد: تجارت استان کرمان محدود به مواد خام است و در واقع آب و انرژی را صادر می‌کنیم و باید به فکر صادرات ارزش‌افزوده و دانش‌بنیان باشیم. در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به اینکه استان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و هنوز آن‌طور که باید از آنها استفاده نشده است، گفت: از فعالان بخش خصوصی درخواست داریم روی فرصت‌های استان بیشتر کار کنند.

امیر حسن‌زاده، تصریح کرد: همدلی برای توسعه اقتصادی در استان کرمان وجود دارد و به دلیل همین همدلی رتبه فضای کسب‌وکار استان از رتبه 31 در سال گذشته به رتبه دوازدهم در سال جاری رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمرکز استان در بحث تجارت خارجی، بر روی همکاری با پاکستان است که باید در این زمینه به‌صورت ویژه کار کنیم.

حسن‌زاده، ادامه داد: در برنامه داریم که 10 محصول برتر استان و دو سه کشور مقصد اصلی صادراتی را در نظر بگیریم و برای توسعه همکاری‌های تجاری کرمان با کشورها بیش از گذشته کار کنیم.

در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی پرسش‌هایی در رابطه با تجارت با قطر مطرح کردند که رایزن بازرگانی ایران در قطر به آنها پاسخ داد. پیش‌ازاین جلسه نیز نشست کارگروه توسعه صادرات استان نیز با حضور مجازی رایزن بازرگانی ایران در قطر برگزار شد.

موضوعات :
در همین رابطه