رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سعید خطیب‌زاده خبر داد

درخواست رسمی ایران برای عضویت در «بریکس» ارسال شده است

وزیر خارجه ایران درخواست رسمی عضویت در معاهده بریکس را ارسال کرده و رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. امیرعبداللهیان در نامه‌ای به وزیر خارجه هند، خواستار حمایت دهلی از عضویت ایران در بریکس شده بود.

07 تیر 1401
کد خبر : 43000
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته سعید خطیب‌زاده، در نشست خبری خود درباره درخواست عضویت ایران در معاهده «بریکس» گفت: جمهوری اسلامی ایران درخواست عضویت در بریکس را ارسال کرده و رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. بریکس یک معاهده یا پیمان بین‌المللی است که ابعاد مختلفی دارد. 30 درصد تولید ناخالص جهانی، 40 درصد جمعیت جهان همه در حوزه بریکس تعریف می‌شود. امیدواریم در ادامه ما ارزش‌افزوده‌ای برای بریکس داشته باشیم و بریکس هم ارزش‌افزوده‌ای برای ما داشته باشد.

وزیر خارجه ایران درخواست عضویت ایران را معاهده بریکس ارائه کرده و روز جمعه در نشست بریکس‌پلاس، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران به‌صورت مجازی سخنرانی کرده است.

هجدهم خردادماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای هندی خود در نامه‌ای خواستار حمایت دهلی برای عضویت ایران در بریکس شد.

«بریکس» نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل‌شده است. در ابتدا نام این گروه بریک نام داشت اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت. هرچند اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه در ردهٔ کشورهای درحال‌توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عموماً به‌واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند. ایران و آرژانتین به دنبال پیوستن به این معاهده بین‌المللی هستند.

موضوعات :
در همین رابطه