روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

نرخ تورم ماهانه در سیستان‌وبلوچستان به 18 درصد رسید

بیشترین بار تورم ماهانه بر دوش محروم‌ترین استان

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌­ سیستان‌وبلوچستان با ١٨ درصد بوده است. بدتر اینکه این شاخص در میان خانوارهای روستایی این استان به عدد 24.2 درصد رسیده است.

09 تیر 1401
کد خبر : 43028
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم مصرف کننده در خردادماه را به تفکیک هر استان منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در حالی که در خردادماه نرخ تورم ماهانه به عدد بی‌سابقه ١٢.٢ درصد برای کل خانوارهای کشور رسیده است اما بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌­ سیستان و بلوچستان با ١٨ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌­­­ تهران  با ٨.٩ درصد بوده است.

همچنین در حالی که تورم نقطه به نقطه در این ماه برای کل کشور به عدد ٥٢.٥ درصد رسیده است اما بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با ٦١.١ درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان  با ٤٥.٧ درصد است.

به علاوه اگرچه تورم سالانه کل کشور در خردادماه به عدد ٣٩.٤ رسیده است اما بیشترین نرخ تورم سالانه به استان کهگیلویه و بویراحمد  با٤٦.٩ درصد و کمترین آن مربوط به استان­ سیستان و بلوچستان با٣٤.٢ درصد است.

بر اساس این گزارش در حالی که نرخ تورم ماهانه کل خانوارهای شهری در خردادماه به 11.5 درصد رسید این شاخص برای خانوارهای شهری استان خراسان شمالی روی عدد 17.4 درصد ایستاد که بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری، و برای خانوارهای شهری استان بوشهر نیز روی عدد 8.1 درصد ایستاد که کمترین آن بوده است.

همچنین بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری نیز مربوط به استان لرستان با ٦٠.٦ درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان با ٤٤.٨ درصد است. تورم نقطه به نقطه برای کل خانوارهای شهری در این ماه 51.4 درصد بود.

یشترین نرخ تورم سالانه خانوارهای شهری نیز مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با٤٥.٢ درصد و  کمترین آن  مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣٣.٨ درصد است. این نرخ برای کل خانوارهای کشور در خردادماه 38.9 درصد بود.

اما برای خانوارهای روستایی باز هم اوضاع بدتر است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان‌ سیستان و بلوچستان با ٢٤.٢ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان مازندران با ١٠.٧ درصد است. تورم ماهانه خانوارهای روستایی کل کشور در این ماه 15.8 درصد بوده است.

یشترین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز مربوط به استان‌ آذربایجان غربی با ٦٦.٤ درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان با ٥٠.٢ درصد است. نرخ تورم نقطه به نقطه برای کل خانوارهای روستایی در این ماه 58.2 درصد بوده است. همچنین بیشترین نرخ تورم سالانه خانوارهای روستایی مربوط به استان­ کهگیلویه و بویراحمد با ٥٠.٥ درصد و کمترین آن مربوط به استان­‌ همدان با ٣٣ درصد است. نرخ سالانه تورم در خردادماه برای کل خانوارهای روستایی روی عدد ٤١.٨ درصد ایستاده بود.

موضوعات :
در همین رابطه