رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سعید پورآبادی در دیدار با معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه

بازگشایی بازارچه مرزی از مطالبات جدی مردم خراسان شمالی است

رئیس اتاق بجنورد می‌گوید: مردم استان خراسان شمالی خواستار راه‌اندازی بازارچه مرزی با کشور ترکمنستان هستند و احیای تجارت در این بازارچه می‌تواند به تقویت معیشت مردم و رشد صادرات استان کمک کند.

12 تیر 1401
کد خبر : 43056
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد با تأکید بر لزوم راه‌اندازی بازارچه مرزی پرسه‌سو، گفت: بازگشایی بازارچه مرزی از خواسته‌ها و مطالبات جدی مردم این استان است.

سعید پورآبادی در دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در اتاق بجنورد، افزود: خراسان شمالی در سال‌های دور با روسیه در گیفان بجنورد تبادلات تجاری داشت که هم‌اینک تلاش می‌کنیم تا این تبادل تجاری با کشور ترکمنستان که هم‌اینک با آن مرز مشترک داریم دوباره احیا و برقرار کنیم.

وی اظهار کرد: خطه خراسان شمالی ازنظر درآمد در بین استان‌های کشور جزو رده‌های آخر است که باید تلاش کنیم با رونق اقتصادی و ارتباط تجاری بین کشور همسایه باعث افزایش درآمد شویم.

رئیس اتاق بجنورد راه‌اندازی بازارچه مرزی باید در سطح ملی پیگیری شود، هم‌اینک ۳۱۰ کیلومتر مرز خشکی با کشور ترکمنستان داریم و برای ایجاد گذر مرزی که قبلاً تصویب شده بود اقدامات زیادی انجام شده که تاکنون عملی نشده است؛ بر این اساس در سفر رئیس‌جمهور به استان از ایشان خواستیم که این موضوع را در سطح ملی پیگیری کنند چراکه این موضوع به یکی از خواسته‌ها و مطالبات جدی مردم تبدیل شده و روی معیشت مردم و صادرات استان اثرگذار است.

پورآبادی همچنین به مسافت کوتاه مرکز استان تا این منطقه نیز اشاره کرد و اظهار کرد: تجار به‌راحتی می‌توانند در این گذر مرزی تبادلات تجاری داشته باشند و راه دسترسی آن هموار است.

وی افزود: خراسان شمالی با ترکمنستان ۳۱۰ کیلومتر مرز مشترک بدون معبر باز دارد و از سال ۸۳ تلاش برای گشایش معبر مرزی پرسه سو در حال انجام است اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. جمعیت مرزنشینان استان خراسان شمالی بیش از ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.

گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه اولویت دولت سیزدهم است، کشور ترکمنستان دروازه ورود به آسیای مرکزی است.

همکاری نزدیک با اتاق‌های بازرگانی یکی از برنامه‌های اصلی وزارت امور خارجه

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نیز در این نشست، از همکاری نزدیک وزارت امور خارجه با اتاق‌های بازرگانی خبر داد و گفت: بایستی از ظرفیت تجار و بازرگانان در برقراری تبادلات و مبادلات تجاری با کشورها استفاده کرد.

مهدی صفری بر توسعه کشت فراسرزمینی تأکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاران این بخش حمایت می‌شوند که زمینه آن در برخی از کشورها ازجمله ترکمنستان و قزاقستان فراهم شده است.

وی اظهار کرد: توسعه کشت فراسرزمینی می‌تواند به افزایش تولیدات برخی از محصولات آب­بر در آن‌سوی مرزها را برای کشور فراهم کند.

وی با بیان اینکه ارتباط تجاری را باید با بیشتر کشورهای دنیا رونق دهیم گفت: انجام برنامه‌ریزی در این زمینه امر ضروری است.

وی با بیان اینکه استان‌ها بحث صادرات را متمرکز به یک یا دو کشور نکنند اظهار داشت: بعضاً بحران‌هایی در برخی از کشورها ایجاد می‌شود که این امر مانع ارتباطات تجاری را در پی دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: هم‌اینک یک ترانزیت سه‌جانبه با قزاقستان و ترکمنستان داریم که علاوه بر این، ترانزیت چهارجانبه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد که به صادرات کشور کمک شایانی خواهد کرد.

صفری با بیان اینکه باید زمینه صادرات پایدار را فراهم کنیم، افزود: ظرفیت و پتانسیل برای انتقال تکنولوژی در کشور نیز وجود دارد که در این خصوص نیز باید سرمایه‌گذاری کنیم که از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم بیشتر وارد حوزه تکنولوژی‌های نو ازجمله تجهیزات پزشکی و دارو شوند چراکه فضای صادراتی آن فراهم است.

موضوعات :
در همین رابطه