رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرج در نشست با هیات تجاری سنگال

مسیر پروازی تهران - داکار برقرار می‌شود

رئیس اتاق کرج با اشاره به اهمیت تسهیل حمل‌ونقل و تجارت میان ایران و سنگال می‌گوید: بنا به گفته سفیر سنگال در تهران، مقرر شده است که مسیر پروازی تهران-داکار برقرار شود.

12 تیر 1401
کد خبر : 43058
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج، گفت: استان البرز به دلیل حضور اقوام مختلف ایرانی با فرهنگ‌های متفاوت ایران کوچک نام دارد و این افراد در سطح استان به فعالیت‌های اقتصادی متفاوت مشغول هستند.

پرهام رضایی در نشست با هیات تجاری سنگال با حضور سفیر این کشور در تهران و جمعی از فعالان اقتصادی استان البرز، افزود: نزدیک به 4 هزار واحد تولیدی و صنعتی در البرز فعالیت می‌کند و صنایع غذایی و دارویی، نساجی و کشاورزی، قطعات خودرو و صنایع پلاستیکی و تولیدات شیمیایی ازجمله توانمندی‌های این استان در حوزه اقتصادی است.

رئیس اتاق کرج این استان را قطب بزرگ صنعت ماکارونی و داروی ایران برشمرد و گفت: یکی از اهداف مهم اتاق کرج تسهیل تجارت، قرارگیری فعالیت‌های اقتصادی استان در مسیر توسعه صادرات و برقراری مراودات تجاری با کشورهایی است که می‌توانیم روابط تجاری با آنها را گسترش دهیم.

وی با اشاره به تأثیرگذاری ابعاد فرهنگی و دیپلماتیک میان ایران و سنگال در بحث برقراری ارتباط خوب تجاری میان طرفین، افزود: حدود ۹۲ درصد مردم سنگال مسلمان هستند، با توجه به این مسئله بحث فرهنگی میان دو کشور تأثیر بالایی می‌تواند بر بازار مصرف محصولات ایرانی در سنگال داشته باشد.

به گفته رضایی با توجه به تولیدات خوب البرز و از طرفی بازار مصرف سنگال و کشورهای همسایه آن می‌توانیم روابط تجاری مناسبی با آنجا برقرار کنیم، اما این مراودات زمانی کامل می‌شود که دولت به کمک فعالان اقتصادی آمده و مسیر را برای آنها هموار کند.

وی با اشاره به وجود چند مشکل بسیار مهم در مسیر تجارت ایران و سنگال و ابراز امیدواری برای حل آن از سوی دولت‌ها به‌منظور ثبت تراز تجاری قابل‌قبول عنوان کرد: از مهم‌ترین این مسائل بحث تسهیل حمل‌ونقل است تا به دنبال آن شاهد رونق توسعه صادرات از ایران به سنگال باشیم، طبق صحبت‌های سفیر سنگال در تهران قرار است که توسط یکی از شرکت هواپیمایی ایرانی خط پرواز تهران - داکار برقرار شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج با اشاره به اهمیت توجه به موضوع آماده کردن بستری برای تراکنش‌های مالی برای مراودات تجار ایران با فعالان اقتصادی سنگال افزود: طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم در حال حاضر مباحث مالی افراد ایرانی که با سنگال تجارت دارند از طریق کشورهای سومی مانند امارات یا ترکیه صورت می‌گیرد و باید این مهم تغییر کند.

وی با اشاره به حضور این مجموعه بخش خصوصی در کنار فعالان اقتصادی استان عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای تسهیل تجارت آنها به کار می‌بندیم.

رضایی در ادامه با اشاره به اهداف اتاق کرج برای آشنایی بیشتر تجار ایرانی با بازار سنگال در قالب برگزاری وبینارهای مختلف گفت: در اولین فرصت نیز برای سفر هیات تجاری از البرز به سنگال هدف‌گذاری خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، سالیو نیانگ دینگ، سفیر سنگال در تهران نیز گفت: این دیدار فرصتی برای مذاکرات دوجانبه و متقابل میان طرفین و به‌منظور نشان دادن توانمندی‌های دو کشور ایران و سنگال است، ما نیز تا حد امکان برای توسعه این روابط تلاش خواهیم کرد و این مسئله موجب می‌شود که حمایت سیاستمداران را نیز داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه فرصت‌های زیادی برای تجارت میان ایران و سنگال وجود دارد، گفت: در حال حاضر تنها خلأ نداشتن شناخت و آگاهی کافی طرفین از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود است و خوشحال هستیم که با سفر هیات تجاری از سنگال به ایران این فرصت پیش آمده که از نزدیک با پتانسیل‌های البرز آشنا شوند و امید است با سفر هیات‌های تجاری ایرانی به کشورمان آنها نیز فرصت‌های اقتصادی آنجا را ببینند.

سفیر سنگال در تهران با بیان اینکه این کشور در حال ساخت و توسعه است، گفت: سنگال در همه زمینه‌ها فرصت‌های بی‌نهایتی دارد، ایران می‌تواند نقش مهمی برای این کشور در مسیر مورد نظر ایفا کند.

وی با اشاره به طرح اخیر رئیس‌جمهور سنگال در قالب اقدامات توسعه‌ای و ساخت‌وساز در این کشور گفت: در این قالب فرصت‌های زیادی در بخش‌های فعال اقتصادی کشور سنگال اجرایی می‌شود، به‌عنوان نمونه در حوزه کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های استان البرز زمینه خوبی برای مراودات تجاری ازجمله صادرات این محصولات به کشور مقصد فراهم است.

نیانگ دینگ افزود: سنگال می‌تواند بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی باشد؛ چون در حال حاضر بسیاری از کالاهای مورد استفاده در این کشور وارداتی است، به‌عنوان نمونه سالانه ۲۵۰ هزار تن برنج وارد می‌کند، نیازهای دیگری نیز در مورد میوه، مواد غذایی و فرآورده‌های کشاورزی دارد.

وی با اشاره به معروف بودن انبه تولید سنگال و کیفیت بالای آن عنوان کرد: انبه محصولی است که تمامی قسمت‌های آن مانند پوست و یا هسته آن‌هم قابلیت استفاده دارد و ایران با توجه به تکنولوژی‌های فرآوری می‌تواند مجموعه‌های بهره‌برداری از این ظرفیت را در سنگال ایجاد کند.

سفیر سنگال در تهران با اشاره به نبود صنایع دارویی در سنگال گفت: سنگال مانند دیگر کشورهای دنیا دستورالعمل‌های ویژه در حوزه دارو و خدمات درمانی دارد که تجار ایرانی با رعایت آن می‌توانند به‌راحتی صادرات در این زمینه را به کشور مقصد انجام دهند.

وی با بیان اینکه احداث حتی یک مرکز کوچک سرمایه‌گذاری در سنگال فرصت خوبی برای درآمدزایی تجار ایرانی است، توضیح داد: حمایت از حضور خارجی‌ها و سرمایه‌گذاری تجارت آنها سیاست کلی کشور سنگال است.

نیانگ دینگ با بیان اینکه سنگال کشوری امن و مطمئن است، گفت: در این زمینه کشور مربوطه دارای ثبات بوده و دموکرات است و دولت نظارت خاصی روی تجار و سرمایه‌گذاران خارجی ندارد و این افراد با ثبت شرکت و شروع فعالیت اقتصادی در سنگال می‌توانند بدون محدودیت کار کنند.

وی ادامه داد: وقتی در مورد بازار سنگال صحبت می‌کنیم بحث ما تنها جمعیت ۱۷ میلیونی آنجا نیست و با توجه به تعامل میان ۱۵ کشور عضو جامعه اقتصادی دولت‌های غرب آفریقا مانند نیجریه، ساحل‌عاج، غنا و یا مالی درواقع با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری به هنگام مراودات تجاری ایران با این کشور مواجه هستیم.

به گفته سفیر سنگال در تهران فرصت مراودات تجاری میان فعالان اقتصادی این کشور و ایران فراهم است و با شناخت کافی طرفین این روابط برقرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه افراد حاضر در هیات تجاری سنگال به نمایندگی از ۱۲۰ هزار عضو جامعه اقتصادی دولت‌های غرب آفریقا به این سفر آمده‌اند، افزود: سفارت سنگال آماده هرگونه همکاری در زمینه‌های مختلف ازجمله تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی در خصوص سفر به کشور مقصد است.

در ادامه سفر یک‌روزه هیات تجاری سنگال به البرز از یک شرکت ساختمانی، تولیدی و پژوهشی بتن آماده در مهرشهر، شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی ساختمان مشتمل بر انواع افزودنی‌های بتن، رنگ و رزین در شهرک صنعتی سیمین دشت و یک پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در اتوبان تهران-کرج بازدید به عمل آمد.

موضوعات :
در همین رابطه