رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

جبار کیانی‌پور در نشست با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

قوانین دست و پاگیر، مشکل اصلی تولید و تجارت است

رئیس اتاق یاسوج می‌گوید: قوانین به مانعی برای رونق کسب‌وکارها و تولید و تجارت تبدیل شده‌اند به‌گونه‌ای که برای دریافت مجوز ساخت یک واحد صنعتی باید طی 1.5 سال از ۵۰ تا ۷۰ مانع قانونی و بخشنامه‌ای عبور کرد.

15 تیر 1401
کد خبر : 43086
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فعالان اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اتاق همدان، به ارائه نقطه نظرات و تشریح مشکلات حوزه‌های مختلف فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در این استان پرداختند.

در ابتدای این نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج، با تشریح وضعیت کسب‌وکار در استان کهگیلویه و بویراحمد به مهم‌ترین مسائل و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: برخی قوانین که در دهه‌های گذشته برای استفاده عادلانه از منابع ملی تدوین شده بود هم‌اینک کارایی گذشته را ندارند و به مانعی برای توسعه استان تبدیل شده‌اند.

جبار کیانی پور یکی از قوانین که به مانعی برای رونق کسب‌وکارها و تولید و تجارت تبدیل شده است را قوانین مربوط به صدور مجوز کسب‌وکار دانست و گفت: در هرجایی که یک واحد صنعتی یا معدنی باید مستقر شود مجوزهای سخت‌گیرانه منابع طبیعی، امور آب، امور عشایر، محیط‌زیست و غیره لازم است که گذشتن از هر یک از این استعلام‌ها ماه‌ها طول می‌کشد و در بسیاری از موارد جلوی تولید را می‌گیرد.

به گفته کیانی پور، برای دریافت مجوز ساخت یک واحد صنعتی باید طی 1.5 سال از ۵۰ تا ۷۰ مانع قانونی و بخشنامه‌ای عبور کرد.

رئیس اتاق یاسوج ادامه داد: برای حل چالش قوانین قدیمی و دست و پاگیر که از موانع عمده برای توسعه استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد است نیاز به تصویب قوانین جدید و روزآمد و کار آمدن کردن آنها در مجلس است.

کیانی پور اظهار کرد: باوجود تلاش‌های ۴۰ ساله پس‌ازآنقلاب هنوز فاصله کهگیلویه و بویراحمد با توانایی‌ها و استعدادهای طبیعی آن بالاست و نیاز به برنامه‌ریزی‌های جدیدی وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج یکی از مشکلات توسعه استان را ضعف زیرساخت‌های استان در زمینه راه‌سازی عنوان کرد و گفت: این استان در زمینه بزرگراه، راه‌آهن و راه هوایی محروم است و تا حل این مشکل نمی‌توان به توسعه بلندمدت و پایدار امیدوار بود.

کیانی پور گفت: استان‌های محروم مانند کهگیلویه و بویراحمد که فاصله زیادی با سایر استان‌ها و ظرفیت‌های خود دارند به قوانین ویژه‌ای مانند قوانین مربوط به مناطق آزاد و ویژه تجاری دارند که بتوانند مسیر را با سرعت بیشتری طی کنند.

وی بیان کرد: توسعه متوازن شکل نمی‌گیرد مگر آنکه قوانین بالادستی و بودجه عمومی و سالانه تغییرات زیادی شکل نگیرد.

کیانی پور گفت: در صورت اصلاح این قوانین و استفاده کامل از ظرفیت‌های طبیعی شاهد نیازمندی بخش زیادی از مردم استان به کمک‌های نهادهای حمایتی نخواهیم بود.

وی افزود: در توسعه معادن نیز این استان با مشکلاتی روبرو است که هم در زمینه کشف و هم در زمینه بهره‌برداری از معادن غنی استان است که سبب شده در عمل ۸۰ درصد از منابع معدنی استان بدون استفاده رها شوند.

کیانی پور عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده در حوزه معدن، قوانین مربوط به صدور مجوزها و معارضان محلی است که جلوی توسعه معادن را گرفته است.

وی گفت: تا نمایشگاه بین‌المللی ایجاد نشود تجارت خارجی در این استان رونق نمی‌گیرد که ایجاد این نمایشگاه نیز به قوانین مربوط به تملک اراضی ملی مربوط می‌شود.

کیانی پور یکی دیگر از چالش‌های توسعه استان را مشکلات بانکی و تسهیلات و نرخ بالای سود و جرائم بانکی و صندوق توسعه ملی عنوان کرد و خواستار حل قوانین مربوط به این حوزه شد.

وی یکی دیگر از مشکلات توسعه استان را اختیارات محدود مدیریتی عنوان کرد و گفت: تا قوانین مربوط به اختیارات مدیران اصلاح نشود و مدیریت چابک نشود امید چندانی به توسعه روزافزون نمی‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج از رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواست که دغدغه‌های بخش خصوصی برای توسعه و بهبود قوانین مربوط به کسب‌وکارها و صنایع و تجارت مورد توجه مجلس قرار گیرد و گفت: در صورت اصلاح این قوانین، پیشرفت کشور نیز شتاب خواهد گرفت و تحریم‌ها بی‌تأثیر خواهند شد.

در بخش دیگری از این نشست، مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از مشکلات کمیسیون صنایع و معادن نبود سند توسعه صنعتی است که باعث می‌شود چشم‌انداز و نقشه راه واحدی برای توسعه نداشته باشیم.

مصطفی طاهری افزود: این سند با همکاری دولت و مجلس تا پایان تابستان آماده می‌شود و پس‌ازآن بهتر می‌توان در زمینه توسعه صنعتی قوانین را اصلاح یا تصویب کرد.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه صنعت و معدن تعداد زیاد قوانین است که بخش عمده آنها نیز اجرا نمی‌شوند.

طاهری افزود: یکی از برنامه‌های مجلس نسخ بخش زیادی از این قوانین بیهوده با یک قانون است که جلوی سوءاستفاده را بگیرد.

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد به بیان دیدگاه‌های خود و مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی در استان پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه