رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران بررسی کرد

چشم‌انداز اقتصاد جهان از نگاه لاگارد

رئیس صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی اخیر خود چشم‌انداز اقتصاد جهان را بررسی کرده و تأکید داشته که آینده ظریف و شکننده در انتظار آن است.

09 مهر 1395
کد خبر : 4310
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول اخیراً سخنانی داشته که در آن به واکاوی وضعیت اقتصاد جهان پرداخته‌است. او در این سخنرانی تأکید کرده که سازمان‌هایی مانند صندوق بین‌المللی پول یا بانک جهانی باید نقش رهبری را به عهده داشته باشند. او همچنین در بررسی چشم‌انداز اقتصاد جهان تأکید کرده که آینده‌ای ظریف و شکننده برای اقتصاد جهان می‌بیند و کشورهای توسعه‌یافته مثل امریکا را بیشتر در معرض خطر و تهدید می‌بیند.

نخستین نکته‌ای که لاگارد به آن اشاره کرد این بود که وضعیت اقتصاد جهان هنوز ضعیف و شکننده است. طبق گفته لاگارد در سال‌های گذشته بهبود اقتصاد جهان به آهستگی صورت گرفته و این شکنندگی تا امروز تداوم داشته‌است. این مسئله از نگاه رئیس صندوق بین‌المللی پول به ویژه در اقتصادهای توسعه‌یافته و پیشرفته بیشتر نمود پیدا کرده‌است. البته نشانه‌های خوبی نیز برای بهبود اقتصاد جهان وجود دارد اما چشم‌انداز اقتصاد جهان همچنان دلسردکننده است.

اقتصاد ایالات متحده امریکا برای مدت زمان کوتاهی روند رو به رشد خود را آغاز کرد اما این پیشرفت مقطعی بود و تداوم پیدا نکرد. از نظر لاگارد عقب‌نشینی اقتصاد امریکا از نیمه نخست سال 2016 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. البته اخیراً اخباری در مورد فقر و بیکاری در این کشور منتشر شده که نشان می‌دهد می‌توان آینده اقتصاد این کشور به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان امیدوار بود.

ژاپن نیز طبق گفته لاگارد به عنوان یکی از مهم‌ترین اقتصادهای جهان، با مشکلات بسیاری در زمینه انجام اصلاحات اقتصادی مواجه شده که این مسئله روی اقتصاد جهان نیز اثرگذار بوده‌است.

طبق گفته لاگارد، چشم‌انداز اقتصادهای نوظهور کمی بهتر است. به باور او، اقتصاد این کشورها از زمان بحران بزرگ اقتصادی در سال 2008 تا کنون روند خوبی را طی کرده‌است. به این ترتیب بر اساس پیش‌بینی‌های رئیس صندوق بین‌المللی پول، کشورهای نوظهور بار سه‌چهارم اقتصاد جهان را به دوش خواهند کشید. در میان این کشورها چین از همه مهم‌تر است. این کشور به دنبال تعادل‌بخشی در بخش‌های مختلف اقتصادش است. رشد اقتصادی این کشور هر چند کاهش یافته اما باز هم قوی و روی 6درصد خواهد بود.

هند نیز رشد اقتصادی 7درصد را دنبال خواهد کرد. روسیه و برزیل هم نشانه‌هایی از پیشرفت داشته‌اند. قیمت کالا بیشترین ضربه را به صادرکنندگان کالا وارد کرده‌است و این مسئله روی کشورهای منطقه خاورمیانه بسیار اثرگذار بوده‌است؛ به علاوه جنگ و تروریسم نیز بلای جان اقتصاد این منطقه شده‌اتس.

روی هم رفته، لاگارد اینطور نتیجه می‌گیرد که هم خوبی‌هایی وجود دارد و هم بدی‌هایی که اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم اقتصاد جهان با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد شد.

خود را برای تغییر آماده کنید!

مهم‌ترین پیام لاگارد این بود که کشورها در این شرایط نباید به اقتصاد یکدیگر آسیب وارد کنند و سپس باید برای تغییر آماده باشند. او معتقد است این تغییرات به تنهایی رخ نمی‌دهند بلکه نیاز به محرک‌های جدی دارند.

طبق گفته رئیس صندوق بین‌المللی پول، همه باید سیاست‌های جدیدی را دنبال کنند. این سیاست‌ها از تجارت گرفته تا قوانین بازار را در بر می‌گیرد. از نظر او اگر این سیاست‌ها مشخص و به درستی اعمال شوند، می‌توان به بهبود رشد اقتصاد جهان امیدوار بود.

در این راه همه کشورها باید با یکدیگر همکاری کنند، رئیس صندوق بین‌المللی پول تأکید کرده که صندوق نیز سهم خود را در این جریان خواهد داشت.

در همین رابطه