رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

وزیر صنعت در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان

صادرات کالای کم‌آب‌بر و دارای فناوری و اشتغال بالا، معیارهای رتبه‌بندی صادرکنندگان است

سید رضا فاطمی امین با تأکید بر اینکه ما باید صادرکننده کالاهای کم‌آب‌بر و دارای فناوری و اشتغال بالا باشیم، می‌گوید: این موارد در سال 1401 برای رتبه‌بندی صادرکنندگان مدنظر قرار خواهد گرفت.

18 تیر 1401
کد خبر : 43111
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر صنعت، معدن و تجارت، توجه به ترازهای فناوری، سرمایه‌گذاری و اشتغال را در کنار تراز مالی صادرات و واردات ضروری دانست و گفت: ما باید صادرکننده کالاهایی باشیم که دارای فناوری و اشتغال بالا بوده و کم‌آب‌بر است و این موارد در سال 1401 برای رتبه‌بندی صادرکنندگان مدنظر قرار خواهد گرفت و لازم است در جهت ارتقاء کیفیت صادرات حرکت کنیم.

سید رضا فاطمی امین، در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه، ممتاز و قابل‌تقدیر استان اصفهان، عامل پایداری صادرات را ایجاد ارتباط میان کسب‌وکارها عنوان کرد و افزود: در این زمینه اقداماتی مانند ایجاد مراکز تجاری و برقراری تعاملات میان استان‌های کشور و کشورهای هدف صادراتی انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفتن کشورمان در جایگاهی مناسب در زنجیره‌های تأمین بین‌المللی و توجه به سرمایه‌گذاری مشترک را از دیگر عوامل موفقیت در حوزه تجارت بین‌المللی عنوان کرد.

فاطمی امین در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت تمرکز دولت بر تنظیم‌گری، تسهیلگری و نظارت گفت: درصورتی‌که مداخله دولت حساب شده نباشد، ثبات از اقتصاد دور خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود آمار و ارقام موجود را نویدبخش جهش چشمگیر در حوزه صادرات دانست.

اختیارات مدیران کل استانی را افزایش دهید

در ادامه این مراسم، استاندار اصفهان ضمن اشاره به تأثیر جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان بر ارتقاء شاخص‌های محیط کسب‌وکار استان گفت: تسری نگاه حاکم بر این جلسات در وزارت صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد، راهگشای فعالان اقتصادی خواهد بود.

سیدرضا مرتضوی، تفویض برخی اختیارات به مدیران کل دستگاه‌های اجرایی با توجه به بضاعت و ظرفیت کارشناسی موجود در استان‌ها، ذیل سیاست‌های کلی نظام را از درخواست‌های مکرر فعالان اقتصادی اصفهان عنوان کرد.

وی افزود: روابط بسیار نزدیک مجموعه حاکمیت و بخش خصوصی منجر به اخذ تصمیمات بلندمدت و پایدار خواهد شد.

استاندار اصفهان همچنین خواستار حمایت بیش‌ازپیش دولت از واحدهای تولیدی و صنعتی شد و تصریح کرد: متأسفانه پشتیبانی بانک‌ها از صنایع دارای ضعف بوده و ارقام تخصیصی برای تسهیلات به فعالان اقتصادی با رشد تورم هم‌خوانی ندارد.

وی افزایش اختیارات استان‌ها در بستری هماهنگ و متوازن و بازنگری در عوارض ماشین‌آلات وارداتی در بودجه امسال و توجه ویژه به طرح‌های پیشران اقتصادی استان را نیز از دیگر خواسته‌های فعالان اقتصادی اصفهان عنوان کرد.

عدم رعایت حقوق قطعه سازان و مصرف‌کنندگان توسط صنایع خودروسازی

همچنین در این مراسم رئیس اتاق اصفهان ایجاد نام و برند تجاری به‌منظور حضور موفق در بازار جهانی را ضروری دانست و افزود: تنزل رتبه برند ملی ایران در حوزه ارزش‌گذاری و قدرت برند در بین کشورهای جهان، نشان‌دهنده ضرورت توجه جدی به این حوزه است.

مسعود گلشیرازی ضمن اعلام حمایت فعالان بخش خصوصی اصفهان از جراحی اقتصادی تأکید کرد: توجه جدی به حوزه برند در کنار برنامه‌های اصلاح ساختاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست اصلی صادرکنندگان از دولت به‌عنوان یک سیاست‌گذار است.

وی همچنین ضمن اشاره به عدم رعایت حقوق قطعه سازان و مصرف‌کنندگان توسط صنایع خودروسازی گفت: الزام تهاتر صادرات قطعه در مقابل واردات خودرو، راهکار عملیاتی حفظ اشتغال و رقابت‌پذیری صنعت خودرو و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان خواهد بود تا معضل صنعت خودروسازی حل شود.

رئیس اتاق اصفهان در ادامه توجه به تأثیر واردات مواد اولیه پتروشیمی توسط صنایع بالادست بر افزایش هزینه تمام‌شده واحدهای نساجی، برنامه‌ریزی دقیق و مستمر جهت استفاده حداکثری از فرصت ناشی از پاندمی کرونا بر فتح بازارهای صادراتی، تأثیرات مخرب تصمیمات احساسی و خلق‌الساعه ناشی از تغییرات قیمتی بعضاً مواد اولیه بر صادرات و واردات کشور، و توجه به مشکلات قطعه سازان و صنعت خودرو را اهم درخواست‌های فعالان اقتصادی از وزیر صنعت، معدن و تجارت برشمرد.

حق اصفهان به‌درستی ادا نشده است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این جلسه، وجود بیش از ۹ هزار واحد صنعتی، سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۵۷ هزار میلیارد تومان با اشتغالی بالغ‌بر 280 هزار نفر، رتبه دوم کشور به لحاظ تعداد واحدهای صنعتی و اشتغال و رتبه سوم کشور در حوزه سرمایه‌گذاری را ازجمله ظرفیت‌های بی‌نظیر اصفهان معرفی و تأکید کرد: این توانمندی‌ها حاصل همت فعالان اقتصادی استان است. که فعالیت‌های عمدتاً دانش‌بنیان و ابتکاری در رشد آن تأثیرگذار بوده است.

امیرحسین کمیلی در ادامه صرف وقت بیشتر و توجه بیش‌ازپیش وزیر صنعت، معدن و تجارت به اصفهان به‌منظور بازدید از واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی و آشنایی از مسائل و مشکلات مبتلابه صنایع استان را درخواست فعالان اقتصادی اصفهان بیان کرد.

تصمیمات لحظه‌ای، مقطعی و بعضاً کارشناسی نشده مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان

در ادامه، محمد امینی، رئیس انجمن صادرکنندگان استان اصفهان، تصمیمات لحظه‌ای، مقطعی و بعضاً کارشناسی نشده حوزه صادرات را یکی از مهم‌ترین مشکلات فعالان اقتصادی دانست و افزود: لازم است پیش از صدور قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه صادرات و واردات از نظرات بخش خصوصی استفاده شود.

وی عکس‌العمل احساسی نسبت به تغییرات را مهم‌ترین مشکل در حوزه صادرات و واردات بیان و تصریح کرد: به دلیل شرایط حاکم بر جهان ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، پاندمی کرونا و... اکنون فرصت مناسبی برای استفاده از بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فراهم شده که لازم است از این شرایط به نحو مطلوب استفاده شود.

امینی همچنین خواستار توجه به ابتدایی‌ترین نیازهای صنایع مانند آب، بر ق، گاز و تأمین نیازهای اولیه کارگران مانند تأمین نان شد.

اختصاص فرصت بیشتر برای حل مشکلات اصفهان به‌ویژه در حوزه اصناف، تفویض اختیار به مدیران استانی و استفاده از پتانسیل فکر و اندیشه مردم اصفهان در تصمیم‌گیری‌ها، انجام جراحی اقتصادی در بدنه دولت و کوچک‌سازی دولت، ایجاد سازوکار تسهیل واردات پنبه برای صنایع نساجی استان، حل مشکلات عرضه چیپس پلی‌استر در بورس کالا، بازنگری در قوانین واردات طلای معوض و صادرات مصنوعات طلا، ایجاد شهرک اختصاصی شرکت‌های پخش، توجه به تولید بدون کارخانه و تعهد به نظام‌نامه پیوست فناوری و بازنگری در عوارض صادراتی سنگ کوپ از موارد درخواستی روسای انجمن‌ها و اتحادیه‌های ذیل اتاق اصفهان در این مراسم بود.

در این مراسم از یک شرکت به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی، 9 شرکت به‌عنوان صادرکننده ممتاز استانی، 17 شرکت صادرکننده نمونه استانی و 7 صادرکننده قابل‌تقدیر استانی تجلیل شد.

موضوعات :
در همین رابطه