رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» تشریح کرد

در بازارهای سکه و طلا چه می‌گذرد؟

محمد کشتی‌آرای، کارشناس ارشد بازار طلا می‌گوید: به‌واسطه انحصاری بودن عرضه سکه در اقتصاد و توقف طولانی‌مدت فروش سکه بانک مرکزی، موجودی سکه بازار جوابگوی تقاضا نیست و همین مسئله به افزایش حباب قیمتی آن دامن زده است.

20 تیر 1401
کد خبر : 43126
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کارشناس ارشد بازار طلا و سکه با تأکید بر اینکه یکی از شاخص‌های اصلی در مبادلات اقتصادی، بحث عرضه و تقاضاست، می‌گوید: هر کالایی که عرضه آن کم یا زیاد شود یا تقاضای آن نسبت به عرضه موجود افزایش یا کاهش یابد، طبیعتاً با تغییرات قیمتی مواجه خواهد شد و در بازار سکه نیز جدای از همه متغیرهای اثرگذار، رابطه عرضه و تقاضا بسیار تعیین‌کننده است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» می‌افزاید: بانک مرکزی، عامل مستقیم و تنها ارگان مجاز به ضرب و واگذاری سکه در اقتصاد ایران است و که البته از حوالی سال 1397 تاکنون هیچ‌گونه واگذاری سکه نداشته است؛ ازاین‌رو در بازار فقط سکه‌های موجود در دست مردم در حال دادوستد است که البته کفاف تقاضای موجود را نمی‌دهد.

او با اشاره به اینکه دلایل متعدد برای افزایش تقاضای سکه وجود دارد که بخشی از آن در شرایط فعلی اقتصاد تشدید شده است، می‌گوید: وقتی عرضه جدید برای سکه انجام نمی‌شود، طبیعی است که با افزایش تقاضا، قیمت سکه‌های موجود افزایش پیدا کند و قیمت معامله از ارزش واقعی طلای سکه بالاتر برود؛ همچنان که در دوره‌های واگذاری سکه از سوی بانک مرکزی و همچنین در دوره‌های افول تقاضا برای سکه، نه‌تنها این بازار حباب قیمتی نداشته بلکه در برخی مقاطع، حباب منفی قیمت را نیز تجربه کرده است.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در دیگر کشورها بسیاری از مؤسسات و بانک‌ها مجاز به ضرب سکه هستند و طلا واگذار می‌کنند، تصریح می‌کند: در ایران هیچ بانک، موسسه اعتباری یا نهادی اجازه چنین کاری را ندارد و همین مسئله به رایج شدن چیزی به اسم سکه غیر بانکی نیز دامن زده است.

کشتی‌آرای می‌گوید: فعلاً قیمت یک گرم طلای 18 عیار در بازار ایران بر اساس قیمت جهانی انس طلا و قیمت 31 هزار و 500 تومانی دلار آزاد، حدود یک‌میلیون و 390 هزار تومان است و هیچ حبابی ندارد؛ چراکه به‌اندازه کافی طلا در بازار وجود دارد یا اگر وجود نداشته باشد واردات به هر شکلی امکان‌پذیر است.

او می‌افزاید: بر اساس همین رویه که در بازار طلا شاهد هستیم، اگر انحصار ضرب سکه از بین برود و مثلاً بانک‌ها یا مراجع مورد تائید دیگر نیز تحت نظارت استاندارد قادر به ضرب و واگذاری سکه باشند، مشکلی به نام حباب سکه وجود نخواهد داشت.

به گزارش «اتاق ایران آنلاین» در شرایط فعلی، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با احتساب قیمت 31 هزار و 500 تومان برای دلار آزاد، معادل بیش از 2 میلیون و 112 هزار تومان برآورد می‌شود و این شاخص برای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز نزدیک به یک‌میلیون و 300 هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه یک‌میلیون و 800، ربع‌سکه یک‌میلیون و 900 و سکه گرمی یک‌میلیون 400 هزار تومان حباب دارد.

در همین رابطه