رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان اصفهان مطرح شد

لزوم هم‌گرایی دستگاه‌های اجرایی و خصوصی در معرفی برند واحد اصفهان

فعالان اقتصادی، مدیران دولتی و مسئولان استان اصفهان در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی این استان بر لزوم هم‌گرایی دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی در معرفی برند واحد اصفهان تأکید کردند.

03 مرداد 1401
کد خبر : 43135
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صد و شانزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان به بررسی مسائل، مشکلات و طرح‌های پیشران در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اختصاص یافت.

در این جلسه عدم اجرای کامل برخی از مصوبات حوزه گردشگری، عدم وحدت و همگرایی در موضوع برند واحد اصفهان، اجرایی نشدن تقویم گردشگری اصفهان و مسائل مربوط به حفظ، مرمت و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی و تعطیلات یک روز در هفته از جمله مشکلات توسعه گردشگری استان ذکر و راهکارهای رفع آنها مطرح شد.

همچنین در این جلسه مقرر شد گروه کاری اقتصاد گردشگری استان مصوبات اجرا نشده در حوزه گردشگری را ظرف مدت دو ماه بررسی و گزارش آن را در جلسه بعدی شورا ارائه دهند.

سرمایه‌گذاری خارجی در استان مغفول مانده است

استاندار اصفهان در این جلسه با بیان اینکه مباحث مربوط به گردشگری در سه مرکز سرمایه‌گذاری ذیل اداره کل اقتصاد و دارایی، به‌عنوان متولی جذب سرمایه‌گذار، کارگروه زیرساخت گردشگری و کارگروه اقتصاد گردشگری استان باید پیگیری و گزارش شود افزود: مصوبات اجرا نشده در حوزه گردشگری باید در دستور کار این سه مجموعه قرار گرفته و آنها موظف به ارائه گزارش اقدامات انجام شده ظرف مدت دو ماه می‌باشند.

سیدرضا مرتضوی ضمن انتقاد از مغفول ماندن فرایند سرمایه‌گذاری خارجی در استان گفت: مسئولیت هر یک از دستگاه‌های اجرایی در این حوزه نافی مسئولیت دیگر دست‌اندرکاران نبوده و معاونت اقتصادی استانداری مسئول رصد و پیگیری این امر است.

وی در تأیید اهمیت موضوع گردشگری برای استانداری نیز گفت: مدیرکل جدیدی طی ماه‌های آینده به‌عنوان متولی حوزه گردشگری استان در ساختار استانداری افزوده خواهد شد.

دستگاه‌های اجرایی استان دغدغه جذب سرمایه‌گذاری داشته باشند

رئیس اتاق اصفهان نیز با تأکید بر اینکه کلیه دستگاه‌های اجرایی باید دغدغه جذب سرمایه‌گذار را داشته باشند، افزود: موضوع سرمایه‌گذاری عملاً باید در اولویت امور دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و لازم است کلیه دستگاه‌ها دغدغه جذب سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه گردشگری به‌عنوان اولویت اسناد بالادستی استان اصفهان را داشته باشند.

مسعود گلشیرازی در ادامه از برگزاری اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم مستند کوتاه اصفهان شهر خلاق صنایع‌دستی و پنجمین جشنواره ملی عکاسی با محوریت صنایع‌دستی و اختتامیه جشنواره ملی قالی فاخر در اتاق اصفهان خبر داد و از دست‌اندرکاران این رویدادها تقدیر و تشکر کرد.

 تشکیل هیات امنا برای آثار و ابنیه فاخر تاریخی اصفهان

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز با تأکید بر اینکه حوزه گردشگری باید به‌عنوان مسئله یک ارگان یا بخش مشخص تعیین شود افزود: تمامی این مسائل از سوی این محور اصلی می‌تواند پیگیری و رصد شود زیرا بسیاری از مسائل این حوزه کار یک نهاد به‌تنهایی نیست و باید زیرساخت‌های لازم توسط این نهاد اصلی پیگیری شود و در گام بعدی دستگاه‌های اجرایی می‌توانند وارد عمل شوند.

 وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در گام بعد از به وجود آمدن تقاضا قرار گرفته و در شرایطی که تقاضای گردشگری در طول سال برای اصفهان مطلوب نیست، در ابتدا لازم است تقاضای گردشگری در طول سال فعال شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه تشکیل هیات امنا برای آثار و ابنیه فاخر تاریخی اصفهان را به‌منظور قیمت‌گذاری و صرف عواید این آثار در خود استان حائز اهمیت دانست.

وی همچنین ضمن انتقاد از استفاده نکردن از بستر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در احیاء بناهای تاریخی پیشنهاد تعریف سازوکار تبدیل اصفهان به شهر موزه‌های تخصصی مانند موزه فولاد، بانک، نساجی، بیمه، تجارت و... را ارائه کرد.

ضرورت تعیین تکلیف برند گردشگری اصفهان

علی کرباسی زاده مشاور عالی رئیس اتاق اصفهان نیز عدم وجود برنامه‌ریزی جامع گردشگری سالیانه را دلیل اصلی تفاوت فاحش سطح اشغال زیرساخت‌های گردشگری استان در ماه‌های مختلف سال دانست و افزود: بسیاری از اقدامات حوزه گردشگری انجام شده توسط بخش خصوصی در سیکل دستگاه‌های دولتی مانده و به تصویب نرسیده است.

وی لازمه جذب سرمایه‌گذار، افزایش تقاضا و جذب گردشگر را موضوع برند واحد اصفهان دانست و افزود: متأسفانه موضوع برند اصفهان علی‌رغم تشکیل شورای عالی برند، پس از گذشت سال‌های متمادی به نتیجه نرسیده است. وی همچنین خواستار اختصاص بودجه برای تبلیغات و بازاریابی گردشگری اصفهان شد.

سازوکار جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه گردشگری فراهم شود

همچنین محمدرضا رجالی عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه مهم‌ترین عامل جذب سرمایه در حوزه گردشگری را راه‌اندازی هتل‌های 5 ستاره دانست و تصریح کرد: باوجود پتانسیل‌های ویژه حوزه گردشگری در استان؛ هنوز شاهد افتتاح هتل 5 ستاره در طول 40 سال گذشته نبوده‌ایم و توجه به سازوکار کوتاه کردن دوره بازگشت سرمایه هتل‌ها از طریق تفکیک سندهای مالکیت هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها با حفظ کاربری آنها و واگذاری به سرمایه‌گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی همچنین ایجاد برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت برای استفاده از زیرساخت‌های قانونی اخذ مجوز اقامت برای سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه را از دیگر راهکارهای توسعه این صنعت بیان کرد.

در ادامه مقرر شد به‌منظور ایجاد یک نگاه هم‌افزا در حوزه برند واحد اصفهان و جلوگیری از اقدامات موازی در این زمینه و پیگیری مسائل حقوقی و مالکیتی آن موضوع در شورای عالی برند بررسی و نتیجه نهایی آن در جلسه بعدی شورا مطرح شود.

همچنین در این جلسه با تأکید بر اینکه وجود تقویم رویدادهای گردشگری، از ارکان نرم‌افزاری توسعه اقتصاد گردشگری در شهرهای شاخص گردشگری دنیا است بر ضرورت تعیین تکلیف این تقویم تأکید و ضمن تصویب این تقویم مقرر شد رویدادهای آن از سوی کارگروه اقتصاد گردشگری به‌صورت سالیانه پایش شود.

موضوعات :
در همین رابطه