رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نماینده قزوین با هشدار نسبت به اثر منفی مردمی‌سازی یارانه‌ها بر تولید

30 درصد مرغداری‌های کشور در حال خروج از چرخه تولید هستند

نماینده قزوین گفت: مردمی‌سازی یارانه‌ها، وضعیت را به گونه‌ای رقم زده که واحدهای دامداری، خصوصاً مرغداری‌ها، آسیب‌پذیر شده‌اند و حدود ۳۰ درصد از آن‌ها عملاً در حال خارج شدن از چرخه تولید هستند.

21 تیر 1401
کد خبر : 43143
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نماینده قزوین امروز در صحن علنی مجلس در تذکری نسبت به خروج 30 درصد از مرغداری‌ها از چرخه تولید هشدار داد. فاطمه محمدبیگی گفت: مردمی سازی یارانه‌ها، وضعیت را به گونه رقم زده که واحدهای دامداری، خصوصاً مرغداری‌ها، آسیب‌پذیر شده‌اند و حدود ۳۰ درصد از آن‌ها عملاً در حال خارج شدن از چرخه تولید هستند.

او با بیان اینکه دامدارکارت در نظر گرفته‌شده برای دامداران، بازپرداخت 9 ماهه دارد و 50 درصد تسهیلات آن شارژ می‌شود، ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تسهیلات پرداختی به دامداران فاقد اثربخشی مستمر بوده و تنها هزینه یک ماه تأمین نهاده‌های مورد نیاز دام آن‌ها را جبران می‌کند. تسهیلات دامداران سنتی باید تقویت شود.

محمدبیگی همچنین گفت: تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه تاکنون ابلاغ نشده و شامل دامداری‌های سنتی نیست و خرید دام را نیز پوشش نمی‌دهد. دامداری‌های پرواری نیازمند تأمین سرمایه در گردش هستند. اما عملاً شاهدیم که در حوزه تسهیلات حمایتی نمی‌شود، تسهیلات رونق تولید سود 18 درصدی دارد و به حال دامداران سنتی مفید فایده نیست. پیشنهاد ما دیده شدن این موارد در تبصره 18 است.

این تذکر نماینده مجلس در حالی است که گزارش شامخ خردادماه که دو روز پیش در اتاق ایران آنلاین منتشر شد نیز نشان می‌دهد افزایش نرخ ارز باعث شده تا قیمت خرید مواد اولیه و محصولات بالا رفته و به همراه افزایش سایر نهاده‌های تولید مانند دستمزد و قیمت انرژی، هزینه تمام‌شده تولید افزایش یابد؛ اما قیمت‌گذاری دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در برخی از رشته فعالیت‌ها باعث شده تا صنایع با حاشیه سود بسیار پایین محصولات خود را به فروش برسانند که بعضاً زیان‌ده شوند. از طرفی معضل قطعی‌های برق به‌خصوص در مواردی که بدون برنامه‌ریزی و اعلان قبلی است، تولیدکنندگان را با مشکل روبرو کرده است.

بر اساس این گزارش با حذف ارز ترجیحی مبلغ تمام‌شده کالاهای تولیدی افزایش یافته و عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات منجر به افزایش قیمت خواهد شد. این در شرایطی است که قیمت‌های کنونی مربوط به سال قبل است و در صورت اعمال قیمت‌های جدید فشار زیادی به اقشار جامعه وارد خواهد شد.

بخشی از این گزارش هشدار داده که از بین رفتن صنعت دام و طیور به دلیل کمبود منابع و نهاده‌های مورد نیاز، باعث رکود در صنایع پایین‌دستی مانند شرکت‌های تولیدی داروهای دامی نیز خواهد شد.

در همین رابطه