رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پرهام رضایی در نشست شورای گفت‌وگوی استان البرز

با تشکیل وزارت بازرگانی، فضای واردات و صادرات تخصصی‌تر می‌شود

رئیس اتاق البرز معتقد است: در صورت تشکیل وزارت بازرگانی، فضای تخصصی‌تری برای واردات و تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت یا موارد مرتبط به امر صادرات فراهم خواهد شد.

03 مرداد 1401
کد خبر : 43239
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرج با اشاره به یک موضوع مهم مطرح شده در کشور پیرامون تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایجاد وزارت بازرگانی گفت: اتاق کرج به‌عنوان نماینده بخش خصوصی استان البرز کاملاً موافق این تفکیک است؛ چراکه در هرکدام از بخش‌های صنعت، معدن و تجارت کارهای تخصصی بیشتری انجام خواهد شد.

پرهام رضایی در هشتاد و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز، ادامه داد: در صورت تشکیل وزارت بازرگانی برای مواردی مانند مسئله کالاهای وارداتی به کشور به‌منظور تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت و یا در زمینه صادرات فضای تخصصی‌تری برای کار وجود دارد.

وی با اشاره به میزبانی این مجموعه از برگزاری دومین گردهمایی مشترک مسئولان و دبیران دفاتر بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور اظهار کرد: یک رویکرد مهم بسیج حرکت در کنار فعالان اقتصادی و پیگیری مسائل و مشکلات تلاشگران این عرصه با استفاده از ظرفیت تعاملی این سازمان با دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی است و گردهمایی‌های مشترک دفاتر بسیج تجار نیز برای کمک به تحقق این هدف برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دو گردهمایی مشترک دفاتر بسیج تجار کشور به ترتیب در اتاق‌های بازرگانی خرم‌آباد و البرز برگزار شده است، افزود: در قالب هم‌اندیشی حاصل از این گردهمایی با توجه به ظرفیت‌های هر استان در زمینه محصولات تولیدی، بررسی لازم به‌منظور ایجاد زنجیره اتصال میان نقاط مختلف کشور انجام خواهد شد.

رئیس اتاق کرج عنوان کرد: ایجاد پل ارتباطی میان اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و شهرهای مختلف به‌منظور طرح و پیگیری مباحثی مانند حل مشکلات مشترک در دو حوزه تولید و صنعت و همچنین پیشبرد اقداماتی در راستای توسعه صادرات از دیگر نتایج حاصل از گردهمایی مسئولان و دبیران دفاتر تجار و فعالان اقتصادی کشور است.

وی در بخش دیگری با اشاره به حضور اخیر هیات تجاری از سنگال در اتاق کرج که با حضور سفیر و رایزن اقتصادی این کشور همراه بود، گفت: در قالب این دیدار فعالان اقتصادی سنگال و البرز در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، راه و ساختمان، صنایع تبدیلی، نساجی، پوشاک، کیف و کفش و یا بسته‌بندی گفت‌وگو کردند.

رضایی با اشاره به ظرفیت خوب کشورهای آفریقایی به‌عنوان مقاصد صادرات محصولات تولیدی البرز گفت: بدین منظور با هماهنگی‌های انجام شده بازدیدهایی نیز از کارخانه‌های استان به‌منظور آشنایی هیات سنگالی با توانمندی‌های تولیدی و صنعتی البرز صورت گرفت و در ادامه برگزاری جلسات آنلاین با تجار این کشور در دستور کار است.

رضایی همچنین ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد شرکت توزیع نیروی برق البرز در مدیریت و کنترل خاموشی‌ها در سطح صنایع استان عنوان کرد: قطعی برق واحدهای صنعتی در بیشتر موارد طبق جداول زمان‌بندی اعلام شده صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه مسئله قطعی برق واحدهای صنعتی به دلیل بالا بودن مصرف انرژی در روزهای گرم یکی از مسائل مهم طرح شده در شورای گفت‌وگو در سال‌های اخیر بوده است، عنوان کرد: دغدغه تولیدکنندگان و صنعتگران در این رابطه اعمال خاموشی تنها بر اساس جدول زمان‌بندی اعلام شده بوده است تا ضمن اطلاع از ساعات قطعی برق بتوانند برنامه‌ریزی برای مدیریت کار تولید را داشته باشند که خوشبختانه این هماهنگی به‌خوبی در روزهای گرم امسال محقق شد.

رئیس اتاق کرج با تأکید بر اهمیت پیگیری‌های ویژه استاندار در خصوص مسائلی مانند مدیریت اعمال خاموشی در واحدهای صنعتی و همچنین گسترش مراودات تجاری خارجی استان و بهبود روابط بین‌الملل توضیح داد: با هماهنگی استانداری البرز به‌طور پیوسته هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف مانند عراق و سوریه از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صنعتی مستقر در اتاق کرج بازدید داشته‌اند و به دنبال تعامل حاصل از این دیدارها مقرر شد که نمایشگاهی را در کشور سوریه برگزار کنیم.

در ادامه این نشست مجتبی عبداللهی استاندار البرز نیز بیان کرد: طرح مسائل و مشکلات متعدد از سوی صاحبان صنایع و تولیدکنندگان و پیگیری آن از دستاوردهای نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است که در این راستا پیشنهاداتی همچون تأمین سوخت گازوئیل مورد نیاز کانتینرهای یخچال‌دار ویژه حمل محصولات صادراتی کشاورزی مانند سبزی و صیفی را بررسی کرده و سهمیه سوخت اضافی برای این کانتینرها در قالب صدور کارت سوخت مدنظر است.

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر در این زمینه لحاظ کردن یک جایگاه سوخت‌گیری درون‌سازمانی توسط اتحادیه مربوطه ویژه تأمین سوخت کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی صادراتی است که این سوخت نیز توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه البرز تأمین شود و همچنین با پیگیری از طریق مبادی مربوطه مقرر شده است که سه جایگاه سوخت در استان جهت تأمین نیاز کانتینرهای یخچالدار منظور شود.

استاندار البرز با اشاره به طرح مواردی مانند مسئله مالیات شرکت‌های تولیدی و واردات ژنراتورهای برق در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: مقرر شد که در بحث ژنراتورها اقداماتی صورت گیرد، در این رابطه مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون این موضوع به‌طور دقیق طرح و بررسی شد.

وی در ارتباط با رفع مشکلات برخی فعالان اقتصادی در شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی پیام به هنگام اقدام از طریق سامانه جامع تجارت برای صدور یا تمدید کارت بازرگانی به دلیل الزام به ارائه سند تک‌برگ یا اجاره‌نامه دارای کد رهگیری املاک تأییدکننده محل فعالیت مجموعه‌های تولیدی و صنعتی گفت: در این رابطه مقرر شد که از طریق طرح مسئله در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مرکز در اتاق ایران این موضوع را مرتفع کنیم.

وی در بخش دیگری پیرو موضوع الزام بهداشت محیط به جذب نیروی کارشناس HSE (بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست) در محیط کارخانه‌ای و بر اساس حقوق و مزایای تعیین شده عنوان کرد: در این رابطه نیاز است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی البرز و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فهرستی از افراد دارای تحصیلات مرتبط و همچنین مورد تأیید آنها برای ابلاغ به واحدهای صنعتی در اختیار اتاق بازرگانی قرار داده شود.

استاندار البرز تأکید کرد: صاحبان صنایع استان بر طبق لیست دریافتی مورد تأیید علوم پزشکی و اداره کار و تعیین حقوق و دستمزد بر طبق قانون نسبت به جذب این نیروها اقدام کنند.

موضوعات :
در همین رابطه