میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از اقتصاد آلمان به بهانه ورود هیات آلمانی به ایران

اقتصادِ اصلی‌ترین شریک اروپایی ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان، در رأس هیاتی 100نفره از فعالان اقتصادی و تجاری این هفته به تهران می‌آید.

10 مهر 1395
کد خبر : 4329
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان، در رأس هیاتی 100نفره از فعالان اقتصادی و تجاری این هفته به تهران می‌آید.

آنگلا مرکل و زیگمار گابریل

«وزیر اقتصاد آلمان در رأس هیاتی بزرگ از فعالان اقتصادی و تجاری این هفته به تهران می‌آید» این خبری است که امروز از رویترز گرفته تا بی‌بی‌سی در همه رسانه‌ها دیده می‌شود. حضور معاون صدراعظم آلمان به قدری مهم است که هیچ رسانه‌ای چشمش را بر روی این خبر نبسته‌است. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاسنت؛ چشم‌آبی‌هایی که حرف اول را در صنعت خودرو در جهان می‌زنند تنها با ده محصول اصلی اقتصاد خود را به غولی شکست‌ناپذیر در میان اقتصادهای اروپایی تبدیل کرده‌اند. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد که روابط ایران و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1952 آغاز شده‌است. از آن زمان تا کنون روابط دیپلماتیک دو کشور برقرار بوده‌است. البته پیش از جنگ جهانی دوم و در زمان قاجار نیز روابط غیر رسمی بین دو کشور برقرار بوده‌است. این کشور در حال حاضر اصلی‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا به شمار می‌آید.

روابط دیرین ایران و آلمان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 50شرکت آلمانی شعبه‌های خصوصی خودشان را در ایران دارند و بیش از 12هزار شرکت آلمانی نیز نمایندگانی در ایران دارند. چند شرکت برجسته و مشهور آلمانی نیز در پروژه‌های زیرساختی ایران شرکت دارند. این فعالیت‌ها به ویژه در بخش صنعت پتروشیمی بسیار پررنگ است. آلمان در سال 2005 بشترین سهم را در بازارهای صادراتی ایران داشت. سهم این کشور در آن زمان 14.4درصد بود که معادل 5میلیارد و 670هزار دلار بوده‌است. صادرات آلمان در سال 2008حدود 8.9درصد افزایش یافت. صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی 15درصد رشد داشته و به 1میلیارد و 130میلیون یورو رسیده‌است. پیش‌بینی می‌شود این رقم کل به 4میلیارد یورو برسد.

روزهای خوش اقتصاد آلمان

فایننشال‌تایمز در جدیدترین گزارش خود که دو روز پیش منتشر شده به رشد اقتصادی آلمان اشاره کرده و اعلام کرده که اقتصاد این کشور سریع‌ترین رشد خود را در پنج سال گذشته در سال 2016 داشته‌است. بخشی از این رشد ناشی از افزایش مصرف خصوصی و بخشی دیگر ناشی از قدرت گرفتن نیروی کاراست.

پیش‌تر رشد تولید ناخالص داخلی سالانه آلمان 1.6درصد برآورد شده بود؛ اکنون این رشد 1.9درصد برآورد شده‌است. این بهترین رشد از سال 2011 تا کنون خواهد بود. پیش‌بینی‌ها برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2017 نیز برابر با 1.4درصد و برای سال 2018 حدود 1.6درصد است.

فردیناند فیچنر اقتصاددان آلمانی در گفت‌وگو با اف‌تی گفته‌است: «بازار کار در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و مصرف در بخش خصوصی را ارتقا داده‌است.» دولت هزینه‌های بسیاری برای حدود یک میلیون پناهنده و مهاجر در خاک این کشور داشته‌است. اما طبق گفته این کارشناس اقتصادی، این هزینه‌ها نوعی سرمایه‌گذاری است و حضور این افراد می‌تواند به پیشبرد اقتصاد این کشور کمک کند.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، نرخ بیکاری در آلمان به رقمی تاریخی خواهد رسید؛ سال آینده این نرخ به 6.1درصد خواهد رسید. تعداد نیروی مشغول به کار در آلمان در سال 2017 به 44میلیون نفر و در سال 2018 به 44میلیون و 450هزار نفر خواهد رسید.

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا اخیراً در اظهاراتی ادعا کرده که سیاست‌های این بانک به نفع اقتصاد آلمان بوده‌است. صادرات در آلمان به دلیل بهبود حوزه یورو، روزهای بهتری را تجربه می‌کند. همین مسئله باعث شده دراگی چنین اظهاراتی در مورد اقتصاد آلمان داشته‌باشد.

پیش از این گفته می‌شد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند بیشترین آسیب را به اقتصاد آلمان وارد کند. اما این اثر هنوز به شکل مشهودی دیده نشده‌است. آلمان امسال نیر با مازاد بودجه مواجه خواهد شد. چشم‌انداز اقتصاد این کشور فضای مثبتی را نشان می‌دهد.

دیداری برای احیای روابط

پیش‌تر غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر این نکته تأکید کرده بود که جای پای آلمان در صنایع ایران همواره دیده می‌شود و این رابطه از قدمت طولانی برخوردار است. او کاهش حجم مبادلات دو کشور در طول چند سال گذشته را ناشی از محدودیت‌های تحریم دانسته بود و تأکید کرده بود که موقعیت جدید باید فرصت احیای روابط را فراهم کند.

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران نیز پیش‌تر تأکید کرده بود که کمیسیون اقتصادی دو کشور احیا شود. طی سفر زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور قرار است برای نخستین بار پس از 15سال کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار شود.

روز دوشنبه ساعت 9 صبح نشست تجاری ایران و آلمان در اتاق ایران برگزار خواهد شد؛ در این نشست معاون صدراعظم آلمان به همراه هیات 100نفره حضور خواهند داشت.

در همین رابطه