رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

خورشید گزدرازی در نشست شورای گفت‌وگوی بوشهر اعلام کرد

ناوگان دریایی یخچالی صادرات آبزیان در بنادر بوشهر راه‌اندازی می‌شود

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به استقبال از صادرات آبزیان در آستانه جام جهانی قطر، می‌گوید: تقویت ناوگان صادراتی، یکی از اولویت‌هاست و در این راستا، راه‌اندازی ناوگان دریایی یخچالی صادرات آبزیان در دستور کار قرار گرفته است.

18 مرداد 1401
کد خبر : 43314
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به افزایش حجم صادرات از بنادر این استان به قطر، گفت: با توجه به برگزاری جام جهانی قطر در سال جاری، صادرات محموله‌ها به این کشور از بندر دیر افزایش یافته است.

خورشید گزدرازی در پنجاه و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر، صادرات آبزیان از بنادر استان بوشهر را یادآور شد و افزود: تقویت ناوگان صادراتی یکی از اولویت‌ها است که در این عرصه آبزیان در اولویت است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه میگو پرورشی استان بوشهر یکی از محصولات بازارپسند جهانی است خاطرنشان کرد: توسعه صادرات آبزیان یکی از برنامه‌های مهم فعالان اقتصادی است و در این راستا، راه‌اندازی ناوگان دریایی یخچالی صادرات آبزیان در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس اتاق بوشهر از تشکیل تشکل‌های زیرمجموعه اتاق با محوریت حمایت از صادرات خبر داد که انجمن صادرکنندگان میوه و تره‌بار یکی از آن‌ها است که می‌تواند در بهبود کیفیت صادرات محصولات غذایی و میوه و تره‌بار به کشور قطر نقش مهمی داشته باشد.

گزدرازی از راه‌اندازی دستگاه ایکس ری کانتینری بندر دیر خبر داد و بیان کرد: برای توسعه صادرات به قطر زیرساخت‌های این بندر در دستور کار قرار گرفته است که همکاری بخش خصوصی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر قابل‌ستایش است.

نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر گفت: سفر هیات تجاری ایران به قطر ثمربخش ارزیابی شده است چراکه دستاوردهای مهمی را برای کشور به دنبال داشته است.

گزدرازی اظهار کرد: این سفر پنج‌روزه دستاوردهای بسیار خوبی برای فعالان اقتصادی به همراه داشته که ازجمله آنها می‌توان به نشست وزیر نیرو با هیأت همراه جهت توسعه تجاری بین دو کشور اشاره کرد.

وی تصریح کرد: افتتاح مرکز تجاری ایران در قطر با محوریت مرکز توسعه تجارت وزارت صمت، انتصاب رایزن اقتصادی ایران در قطر، بازدید از ظرفیت اقتصادی ازجمله منطقه آزاد حمد از دیگر دستاوردهای ارزشمند سفر هیات تجاری کشورمان به مقصد قطر است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در ادامه این نشست گفت: در جلسه قبل شورای گفت‌وگوی استان مقرر شد که به‌منظور رفع مشکلات فعالان اقتصادی در زمینه عدم امکان تجمیع قبوض انبار به دلیل مشکلات فنی و ساختاری در سامانه‌های CCS و GCOMS (کالاهای عمومی و کانتینری) اداره کل بنادر و دریانوردی، یک فرم دستی با تولیت اداره بندر و همکاری گمرک تعریف شود که طبق اعلام نماینده گمرک، این موضوع از سوی معاون بندری سازمان جهت درج در سامانه‌ها ابلاغ شد و موضوع در نشست هیات عامل طرح و در روزهای آینده نتیجه اعلام می‌شود.

گزدرازی همچنین با اشاره به بند الف از ردیف 1 مصوبات استانی پنجاه و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی استان و با توجه به نامه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به شماره و نامه استانداری در خصوص مکلف کردن بانک‌های استان بر لزوم رعایت بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر غیرقانونی بودن بلوکه نمودن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، خواستار توضیحات از سوی دبیر کمیسیون هماهنگی امور بانک‌های استان شد که گزارشی از نحوه تمکین بانک‌های عامل استان از این بخشنامه و علت کاهش تمایل آنان به پرداخت تسهیلات را ارائه کنند.

وی افزود: گزارش بانک مرکزی در سال 1400 حکایت از پیشتازی استان بوشهر در جذب منابع داشته، طوری که به نسبت جمعیت، این استان رتبه اول را ازنظر سپرده در اختیار بانک‌ها دارد، چیزی حدود 61 هزار میلیارد تومان. اما نکته قابل‌توجه آنجاست که میزان تسهیلات پرداختی بانک‌های استان کمتر از 10 درصد این مبلغ بوده است. این در حالی است که میانگین کشوری پرداخت تسهیلات 75 درصد است اتفاقی که کم‌کاری سیستم بانکی استان برای وام‌های خرد یا تسهیلات کلان برای رونق تولید و فعالیت‌های اقتصادی استان را نشان می‌دهد.

 در ادامه زراعتگر، دبیر کمیسیون هماهنگی امور بانک‌های استان از مکاتبه با بانک‌های استان که بلوکه کردن تسهیلات و سپرده ممنوع است و این مصوبه هم‌اکنون توسط بانک‌های استان اجرایی می‌شود.

در ادامه، شورا دو دستور کار این جلسه یعنی «مجاز نبودن اظهار کالا به گمرکات کشور توسط فعالان اقتصادی قبل از تخصیص ارز و بررسی تبعات منفی آن» و «بررسی مسائل و مشکلات تجار و بازرگانان پیرامون تعویض ثبت و سفارش به علت تغییر ردیف تعرفه استنباطی گمرک» را بررسی کرد.

موضوعات :
در همین رابطه