رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یونس ژائله در نشست معاون صنایع عمومی وزارت صنعت با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی

برنامه اقتصادی کشور باید توسط بخش خصوصی تدوین شود

رئیس اتاق تبریز با اشاره به مشکلاتی که گریبان گیر فضای کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی است، می‌گوید: تدوین برنامه اقتصادی کشور توسط بخش خصوصی و نظارت دولت، به رفع مشکلات و استفاده از ظرفیت‌ها کمک می‌کند.

15 مرداد 1401
کد خبر : 43393
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق تبریز با تأکید بر لزوم نقش‌آفرینی صاحبان صنایع در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور گفت: برنامه اقتصادی کشور باید توسط بخش خصوصی تدوین شود و دولت نقش نظارت را بر عهده بگیرد.

یونس ژائله در نشست معاون صنایع عمومی وزارت صنعت با صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی بر لزوم تدوین یک برنامه اقتصادی توسط بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلیتیکی و مسیر جاده ابریشم، مرکز تجارت و بازرگانی کشور و منطقه بود و امروز نیز بخش خصوصی این خطه علی‌رغم مشکلات و کاستی‌ها، بخش بزرگی از تولید کشور را بر دوش می‌کشد.

او به تشریح مشکلات بنگاه‌های اقتصادی کشور و استان پرداخت و خاطرنشان کرد: بی‌ثباتی قوانین، مقررات و رویه‌های کسب‌وکار، پراکنده بودن سیاست‌ها، عدم توجه به اهمیت خصوصی‌سازی، رقابت ناعادلانه شرکت‌های دولتی با بخش خصوصی، عدم توجه به آمایش سرزمین و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی تنها بخش کوچکی از مشکلات فعالان اقتصادی است

رئیس اتاق تبریز در ادامه به ارائه پیشنهادات و انتظارات فعالان بخش خصوصی از وزارت صنعت پرداخت و افزود: تدوین استراتژی توسعه صنعتی، حذف قوانین زائد، ضرورت حذف انحصارات و ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌های دولتی و خصوصی با پیگیری وزارت صمت، اولویت‌بندی سیاست‌های ارزی و رفع موانع صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی و دیگر مجوزهای وزارت صنعت ازجمله مواردی است که اعضای اتاق تبریز از وزارت صنعت انتظار دارند در جهت رفع و حل آنها اقدام کند.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت نیز در این نشست گفت: به نظرم باید در روش‌ها تجدید‌نظر کنیم. ما هم موافق کاهش تعرفه‌ها به نفع فعالان اقتصادی هستیم. در مورد قانون معافیت مالیاتی ماشین‌آلات نیز پیگیر هستیم تا در مجلس این قانون اصلاح شود.

محمدمهدی برادران، ادبیات شکل گرفته مبنی بر انداختن مشکل گرانی به گردن تولیدکنندگان را ظلمی بزرگ دانست و اضافه کرد: رهبری همیشه در فرمایشات خود از تولید حمایت کرده‌اند و باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را بکنیم.

برادران افزود: به قیمت‌گذاری دستوری قائل نیستیم ولی به قیمت‌گذاری اعتقاد داریم. باید به تولیدکننده در کشور به چشم یک ارزش نگاه کرد و هر کس در این راه تلاش می‌کند و برای مردم ایجاد اشتغال می‌کند، فردی بهشتی است.

او حمایت از صنعتگران را وظیفه خود دانست و تصریح کرد: باید به پشتوانه‌ی رهبری، با تفکرات ضد تولیدی برخورد کنیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت در پایان خاطرنشان شد: باید از ظرفیت‌های اتاق استفاده کنیم و در مورد راهبردهای صنعتی از ظرفیت اعضای اتا‌ق‌ها و نگاه بهره‌بردار سود جوییم. خود صنعت بیاید و سند بنویسد و ما فقط افق و خروجی تولید و صادرات را ترسیم کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه