رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

احیای برجام زمینه سرمایه‌گذاری خارجی را مهیاتر می‌کند

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق معتقد است اگر برجام احیا شود برخی محدودیت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی مرتفع و زمینه برای توسعه روابط اقتصادی فراهم‌تر می‌شود.

29 مرداد 1401
کد خبر : 43518
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد: اگر توافقات احیای برجام صورت بگیرد، بعضی محدودیت‌ها به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی مرتفع و زمینه برای توسعه روابط اقتصادی فراهم‌تر می‌شود و در صورت تحقق نیافتن این هدف، روال عمومی بر توسعه توافقات منطقه‌ای است که به خوبی پیش می‌رود.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق ضمن اشاره به اهمیت بازارهای جهانی، توسعه روابط تجاری با همسایگان را حیاتی دانست و گفت: تجارت با همسایگان از ملزومات توسعه است و آنچه در سیاست‌های دولت دیده می‌شود، تلاش برای گسترش روابط منطقه‌ای در حوزه تجاری است.

این فعال اقتصادی ظرفیت تبادلات تجاری بین 15 کشور همسایه ایران را حدود 1200 میلیارد دلار در سال با یکدیگر برآورد کرد که از این میزان می‌توانیم حدود 300 میلیون دلار را به خود اختصاص دهیم و کشورهای همسایه نیز آمادگی این تعامل را با ایران در حوزه‌های فنی- مهندسی، برق و انرژی، تجارت منطقه و ترانزیت دارند.

بر اساس اظهارات او دولت نیز در گسترش مبادلات تجاری منطقه مصمم و منتظر بهبود اوضاع و شکل‌گیری توافقات است؛ به ویژه امروز که توسعه جدی روابط با روسیه را در برنامه کاری خود قرار داده است؛ حجم مبادلات ایران با روسیه از دو میلیارد به 4 میلیارد دلار رسیده و از طرفی قراردادهای 25 ساله با چین و روسیه نیز به امضا رسیده است.

آل اسحاق درباره روابط تجاری با سایر همسایگان نیز تصریح کرد: گسترش مناسبات تجاری با کشورهایی که کمتر با آنها در ارتباط بودیم، مانند پاکستان، ترکیه و ارمنستان نیز در دستورکار قرار گرفته و علاوه بر آن در تلاشیم تا سطح روابط را با دیگر کشورها نظیر عراق نیز افزایش دهیم. ظرف چهار ماه گذشته حدود 6-7 میلیون تن کالا به عراق صادر کردیم و تا پایان سال به 9 میلیارد دلار خواهد رسید.

او در مورد تسهیل روابط با همسایگان ادامه داد: اگر توافقات احیای برجام صورت بگیرد، بعضی محدودیت‌ها به ویژه در زمینه سرمایه گذاری خارجی مرتفع و زمینه برای توسعه روابط اقتصادی فراهم‌تر می‌شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق درباره بازارهای جهانی درصورت توافق با طرف‌های غربی این گونه توضیح داد: ایران بازارهای سنتی خود را دارد، حال اگر تحریم‌ها برداشته شود، زمینه‌های جدیدی در رابطه با بازارهای اروپا و آمریکا و سرمایه گذاری‌های مشترک و صادرات و واردات شکل می‌گیرد اما فضای عمومی کشور علی رغم تحریم‌ها، رو به رشد است. اگر تحریم‌ها برداشته شود، در نقل و انتقالات بانکی، بیمه و خدمات بازرگانی، موانع کمتر وجود خواهد داشت و تجارت سرعت بیشتری می‌گیرد و نگرانی‌های طرف‌های مقابل برای روابط تجاری با ایران کاهش پیدا می‌کند.

در همین رابطه