رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین پیرموذن تشریح کرد

چرا پروژه ساختمان جدید اتاق اردبیل زمین‌گیر شد؟

رئیس اتاق اردبیل درباره عوامل طولانی شدن احداث ساختمان جدید این اتاق می‌گوید: نخستین زمین فروخته شده از سوی شهرداری، مال غیر بود و در ادامه نیز مقابل احداث ساختمان در زمین جدید مشکلاتی ایجاد شد.

29 مرداد 1401
کد خبر : 43524
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: به‌رغم اخذ مجوزهای لازم برای ساختمان جنب اتاق بازرگانی و پرداخت ۸۰ درصد از مبلغ زمین واگذار شده مال غیر به اتاق بازرگانی واگذار کرده است.

حسین پیرموذن اظهار کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل بر اساس توافقنامه صورت گرفته قطعه زمینی به مساحت هزار و ۲۵۷ مترمربع با کاربری اداری جنب ساختمان فعلی اتاق از شهرداری اردبیل خریداری کرد که این زمین به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال تعیین قیمت شده بود و بعد از توافق با شهرداری اردبیل، مبلغ ۲۰ میلیارد ریال از ارزش معامله از طرف اتاق اردبیل به‌حساب شهرداری واریز شد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس مقرر شد الباقی وجه پس از شش ماه از تاریخ توافق به‌حساب شهرداری واریز و شهرداری اردبیل اقدامات لازم برای تحویل زمین مزبور را انجام دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل ادامه داد: اتاق اردبیل برای اخذ مجوزهای لازم برای احداث ساختمان جدید، اقدامات لازم را شروع و همکاری مجدانه و با حسن نیت پیگیر اخذ مجوزات لازم بود؛ اما شهرداری اردبیل به بهانه‌های واهی و غیرقابل‌قبول در پیشبرد اهداف توافق‌نامه و تحویل زمین عاجز بود.

به گفته پیرموذن، نهایتاً مسئولان وقت اداره کل راه و شهرسـازی استان اعلام کردند که شهرداری اردبیل متأسفانه زمین مال غیر را به اتاق اردبیل واگذار کرده است.

وی تصریح کرد: اداره راه و شهرسازی اعلام کرد که اقدامات اجرایی و اخذ مجوزات برای این زمین مقدور نیست و در این راستا هیأت رئیسه اتاق اردبیل به‌منظور پیگیری و حل‌وفصل موضوع با مقامات عالی استان اعم از استاندار اسبق، شهردار اسبق، رئیس دادگستری اسبق و سایر مسئولان اجرایی و نظارتی جلساتی را برگزار کردند که درنتیجه آن مقرر شد شهرداری اردبیل در اسرع وقت اقدامات لازم برای تحویل زمین معوض بر اساس قیمت کارشناسی و با هدف صیانت و حفاظت از حق‌وحقوق اتاق اردبیل در طی مدت سپری شده اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل افزود: بر اساس پیگیری‌ها و ارسال گزارش از سوی اتاق اردبیل به دستگاه‌های نظارتی و اجرایی استان و با عنایت به قصور و عدم توانایی شهرداری اردبیل در تحویل زمین جنب اتاق اردبیل، طی توافقنامه‌ای در تاریخ ۲۵ مرداد سال ۹۶ فی‌مابین شهرداری اردبیل و اتاق اردبیل، شهرداری در قبال زمین قبلی، زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۲۱۲ مترمربع واقع در سمت جنوب غربی اراضی دریاچه شورابیل طی نظر کارشناس رسمی دادگستری به مبلغ ۴۰ میلیارد و ۸۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال بر اساس مفاد توافق‌نامه که دارای کاربری اداری و نمایشگاهی و خدماتی است را به اتاق اردبیل واگذار کرد.

پیرموذن اظهار کرد: درواقع هیات رئیسه اتاق اردبیل در راستای حفظ و صیانت از حقوق اتاق اردبیل اقدامات وافری به‌منظور مکان گزینی زمین جدید با ارزش‌افزوده بالا انجام داد و درنهایت، برای دریافت زمین واقع در حریم دریاچه شورابیل با شهرداری اردبیل توافق کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: بر اساس همین توافق جدید، مجوز و قرارداد واگذاری زمین منعقد و تحویل زمین در یکی از بهترین نقـاط اراضی دریاچه شورابیل به اتاق اردبیل با مصوبه شورای شهر اردبیل انجام شد.

پیرموذن خاطرنشان کرد: پس از شروع انجام عملیات اجرایی و عمرانی ساختمان اتاق اردبیل، آیت‌الله عاملی امام‌جمعه اردبیل و پدر معنوی استان در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کرد: «هرگونه ساخت‌وساز را در حریم دریاچه طبیعی شورابیل را با دست خودم تخریب خواهم کرد» و پس‌ازآن مدیر منطقه گردشگری شورابیل باعث توقف عملیات عمرانی و اجرایی پروژه ساختمان اتاق اردبیل شد درحالی‌که اتاق اردبیل زمین را از شهرداری خریده بود و پروانه ساخت نیز داشت.

وی اضافه کرد: اتاق اردبیل طی سال‌های متمادی و با هدف طراحی Business center و با افق و چشم‌انداز مرکز دیپلماسی تجاری و اقتصادی کشورهای حوزه قفقاز و CIS اقدامات ارزنده‌ای انجام داده و بر همین اساس نیز زمین خریداری شده که بالغ‌بر یک هکتار در این راستا خریداری شده بود، که قیمت فعلی و تقریبی زمین خریداری شده با عملیات اجرایی انجام شده بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل یادآور شد: اتاق اردبیل در طول این مدت اقدامات لازم و اساسی را برای پیشبرد پروژه اتاق ساختمانی اتاق اردبیل به کار بست، ولی مشکلات ایجاد شده در مسیر احداث این پروژه خارج از اراده و توان اتاق اردبیل بود.

پیرموذن بیان کرد: اتاق اردبیل هیچ سهمی در ایجاد و تولید این مشکلات و چالش‌ها نداشته و حتی خرید مصالح و دریافت پروانه ساخت و انتخاب مهندسان و معماران حرفه‌ای جهت ساخت و طراحی پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن، نشان از حسن نیت مسئولان اتاق اردبیل جهت اجرای پروژه بود.

وی افزود: از کل مبلغ ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیصی اتاق ایران بابت پروژه ساختمان اتاق اردبیل در طول ۶ سال گذشته، حدود ۹ میلیارد و ۳۹ میلیون تومان هزینه خرید زمین از شهرداری در دو مرحله و مشاوره طرح و پروانه ساختمانی و خرید میلگرد و آهن‌آلات و فنس کشی و بتن‌ریزی شده و الباقی مبلغ در حساب ساختمان اتاق اردبیل است.

موضوعات :
در همین رابطه