رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

معاون نخست‌وزیر تاتارستان روسیه در دیدار با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی

شرایط برای توسعه مبادلات اقتصادی تاتارستان و ایران فراهم است

معاون نخست‌وزیر تاتارستان روسیه که در رأس یک هیات تجاری به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است، زمینه برای توسعه روابط دوجانبه ایران و تاتارستان را به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل دریای خزر مناسب توصیف کرد.

05 شهریور 1401
کد خبر : 43609
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تجاری هیات اقتصادی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با هدف بررسی زمینه‌های همکاری تجاری و با حضور مدیران دولتی و فعالان اقتصادی استان و اعضای این هیات تجاری در تبریز برگزار شد.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست گفت: آذربایجان شرقی به لحاظ جغرافیایی یکی از استان‌های ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران است که حضور در کریدور شرق به غرب و مسیر شمال به جنوب سبب شده که تجارت، تولید و صنعت از دیرباز جزو اولویت‌های این منطقه باشد.

محمد کلامی ادامه داد: تبریز اصلی‌ترین مسیر ترانزیت به اروپا و آسیای میانه است و با برخورداری از زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه و راه، نقش ویژه‌ای در ترانزیت کالا دارد.

او افزود: وجود دانشگاه‌های معتبر و مراکز علمی پیشرفته، ۵۷ شهرک صنعتی و تولیدی مدرن، پنج شهرک تخصصی، بزرگ‌ترین شهرک صنعتی بعثت و اولین شهرک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران موقعیت را برای جذب سرمایه‌گذار خارجی فراهم کرده است.

کلامی، نقش ویژه بخش خصوصی را در اقتصاد آذربایجان شرقی ازجمله ویژگی ممتاز این استان عنوان کرد و یادآور شد: نزدیک ۹۰ درصد اقتصاد استان در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار دارد و ازجمله بخش‌های مهم می‌توان به صنعت خودروسازی، قطعه‌سازی، فولاد، لوازم‌خانگی و ... اشاره کرد.

او ادامه داد: آذربایجان شرقی و تبریز دارای بزرگ‌ترین واحدها در پتروشیمی و داروسازی بوده و همچنین این استان قطب تولید شیرینی، شکلات و صنایع غذایی کشور است و ۵۰ درصد نیاز بازار کشور را تولید می‌کند و علاوه بر این جزو قطب‌های تولید فرش مخصوصاً فرش ابریشم در دنیا است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۹۰ درصد چرم ایران و بیش از ۶۰ درصد کیف و کفش در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و ما در بخش معدن نیز در کمربند مس قرار داشته و در بخش معدن نیز جایگاه ممتازی داریم.

او با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی آذربایجان شرقی نیز خاطرنشان کرد: ما اکنون قطب تولید سیب و انگور در کشور هستیم و بزرگ‌ترین گلخانه تولید گوجه و فلفل در خاورمیانه در منطقه آزاد ارس قرار دارد که عموماً به روسیه صادر می‌شود.

کلامی در خصوص منطقه آزاد ارس نیز گفت: صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور در استان ما فعال است که به جهت دارا بودن ظرفیت بالای کشاورزی، با روسیه، نخجوان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مراودات زیادی داریم و در کل آذربایجان شرقی می‌تواند از طریق ترانزیت ریلی و زمینی اصلی‌ترین کریدور ایران به آسیای میانه باشد.

فرش قرمز استان برای سرمایه‌گذاران خارجی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: آذربایجان شرقی در حوزه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری ازجمله شهرک‌های صنعتی، گمرکات و ... جزو استان‌های ممتاز محسوب می‌شود و ما بسترهای مقرراتی و پوشش‌های حمایتی کاملی برای سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌دهیم.

واقف بهروزی ادامه داد: سرمایه خارجی را در قبال ملی شدن و سلب مالکیت تضمین می‌کنیم و اصل و سود سرمایه حاضر از به‌کارگیری سرمایه به‌صورت نامحدود به خارج از کشور قابل‌انتقال و همچنین ثبت شرکت ایرانی با ۱۰۰ درصد سهامداری شرکت خارجی امکان‌پذیر است و ما تضمین می‌کنیم با سرمایه‌گذاران خارجی مشابه سرمایه‌گذاران داخلی رفتار کنیم و سرمایه‌گذاران خارجی از طریق شرکت ایرانی امکان تملک زمین و اموال غیرمنقول را دارند.

او تأکید کرد: به‌جز صدور ویزای مالتی برای سرمایه‌گذاران خارجی امکان صدور پروانه اقامت و پروانه کار به مدت سه سال و برای مدیران و کارشناسان خارجی و بستگان درجه‌یک آن‌ها امکان‌پذیر است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ما هیچ محدودیتی در روش‌های سرمایه‌گذاری خارجی نداریم و کلیه روش‌های سرمایه‌گذاری ازجمله بی او تی، اف دی آی و.. امکان‌پذیر است و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در تمامی بخش‌هایی که برای سرمایه‌گذاران داخلی مجاز است، سرمایه‌گذاری کنند.

او در خصوص معافیت‌های مالیاتی سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: در بخش‌های صنعتی، معدنی، خدماتی شامل بیمارستان، مراکز اقامتی و گردشگری در سرزمین اصلی پنج سال، در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته ۱۰ سال، در داخل مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی سرزمین اصلی هفت سال و در مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی مناطق کم‌تر توسعه‌یافته ۱۳ سال معافیت مالیاتی خواهند داشت و در ارس نیز ۲۰ سال معافیت مالیاتی دارند.

بهروزی در خاتمه تأکید کرد: فعالیت‌های کشاورزی و درآمد حاصل از صادرات نیز به‌صورت دائمی با نرخ صفر، معافیت دارد و در کل باید بگوییم ما در عمل و اجرا فرش قرمزی برای سرمایه‌گذاران خارجی پهن کرده‌ایم.

آذربایجان شرقی و تبریز قطب صنعتی و تجاری جمهوری اسلامی ایران

نائب رئیس اتاق تبریز نیز طی سخنانی گفت: آذربایجان شرقی و تبریز جزو قطب‌های صنعتی و تجاری جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و تبریز از گذشته تا اکنون به علت نزدیکی به روسیه، قرار گرفتن در جاده ابریشم و ارتباط با کشورهای اروپایی موردتوجه قرار دارد.

عباس کمالی ادامه داد: آذربایجان شرقی با بیش از ۱۰۰ کشور مراودات تجاری و اقتصادی دارد و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنایع مختلفی ازجمله شکلات، صنایع غذایی، پتروشیمی، کاشی، سرامیک، فولاد، لاستیک، پلاستیک، شیشه، قطعات، خودروسازی، چرم، کفش، نساجی و ... انجام می‌شود و در بخش معدن نیز بالغ‌بر ۸۷ میلیارد تن منابع معدنی شناسایی شده وجود دارد که از این تعداد ۷۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده که ۵۲ مورد آن در آذربایجان شرقی استحصال می‌شود.

او همچنین خاطرنشان کرد: تولیدات کشاورزی و خشکبار استان آوازه جهانی دارد و تبریز مرکز هنر صنایع‌دستی ازجمله سرامیک، سفال، جواهرات، نقره و فرش است که فرش دستباف تبریز مهم‌ترین صنایع‌دستی صادراتی ما محسوب می‌شود.

نائب رئیس اتاق تبریز در خاتمه یادآور شد: بازار تاریخی تبریز، مراکز تجاری مدرن، بورس تبریز، امکانات حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، نیروهای متخصص، واحدهای صنعتی و دانش‌بنیان و مراکز آموزش عالی تنها گوشه‌ای از توانمندی‌های آذربایجان شرقی محسوب با شمار می‌آید.

تلاش برای سه برابر کردن تبادلات تجاری تاتارستان و ایران

معاون نخست‌وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مهمان‌نواز خوبی بوده و ما امروز با هیاتی متشکل از نمایندگان ۳۳ شرکت هواپیماسازی، ماشین‌سازی، کشاورزی، نفت، پتروشیمی و ... به آذربایجان شرقی سفر کرده‌ایم.

الگ کوروبچنکو ادامه داد: عقد قراردادهای مختلف تجاری و تبادل کالا بین جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و تاتارستان، ثبت شرکت در منطقه آزاد ارس و راه‌اندازی کریدور حمل‌ونقل از طریق مسیر آبی به دریای خزر جزو اهداف ما از این سفر است.

او همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم تبادلات بین تاتارستان و جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۸۰ میلیون دلار است که تلاش ما افزایش این میزان به سه برابر است.

آذربایجان شرقی و تبریز یکی از فعال‌ترین مناطق ایران است

معاون اتاق بازرگانی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه نیز در این نشست گفت: آذربایجان شرقی و تبریز یکی از فعال‌ترین مناطق جمهوری اسلامی است و یکی از اهداف ما از این سفر معرفی فرصت‌ها و تجارب آذربایجان شرقی و تبریز به شرکت‌های تاتارستان است.

آرتور نیکلایوف ادامه داد: نفت یکی از مهم‌ترین صنایع تاتارستان بوده که وجود این صنعت باعث توسعه یافتن پالایش و پتروشیمی نیز شده است.

او افزود: منطقه ویژه آلابوقا تاتارستان سهم زیادی در جذب سرمایه‌گذار دارد و در این منطقه امتیازات ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران در سطح منطقه و فدرال داده می‌شود.

معاون اتاق بازرگانی تاتارستان یادآور شد: خینقراد یکی از این شهرک‌های فعال در تاتارستان است که ۳۶۰ شرکت فعال دارد و علی‌رغم اینکه امسال تاتارستان در بین ۸۴ منطقه فدراسیون روسیه جایگاه دوم را در جذب سرمایه‌گذار کسب کرده ولی همیشه حائز رتبه اول بودیم.

او در خاتمه ضمن تبریک صدسالگی اتاق تبریز، از اعضای این اتاق خواست تا با حضور در جشن ۳۰ سالگی اتاق تاتارستان، تجارب خود را به فعالان اقتصادی تاتارستان منتقل کنند.

در پایان این نشست، نشست‌های تجاری B۲B هیات‌های تجاری و اقتصادی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی برگزار شد.

موضوعات :
در همین رابطه