رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان بوشهر اعلام شد

عمق کانال دسترسی دریایی به بندر بوشهر 15 متر افزایش می‌یابد

معاون استانداری بوشهر می‌گوید: برای فراهم کردن حضور کشتی‌های تجاری با ظرفیت ۵۰ هزار تن در بندر بوشهر، افزایش 15 متری عمق کانال دریایی بندر بوشهر در دستور کار قرار گرفته است.

21 شهریور 1401
کد خبر : 43798
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر با تأکید بر لزوم فراهم شدن تردد کشتی‌های تجاری ۵۰ هزار تنی در بندر بوشهر، گفت: تأمین اعتبار برای افزایش عمق کانال دسترسی به بندر بوشهر یک ضرورت است.

خورشید گزدرازی در شصتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر، با اشاره به بالا بردن قدرت رقابت و افزایش بهره‌وری عوامل تولید، افزود: هدایت و تقویت تحقیق و توسعه و نوآوری‌ها و زیربنا و بهره‌گیری از آنها موردتوجه است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر، از گسترش اقتصاد دانش‌بنیان با تأکید بر توسعه مؤلفه‌های اصلی آن خبر داد و گفت: حمایت از تولید محصولات با ماهیت راهبردی موردنیاز مصارف عمومی یا بخش تولید و بهبود فضای کسب‌وکار با هدف افزایش تولید ملی و اصلاح زمینه‌های فرهنگی، قانونی، اجرایی و اداری در دستور کار قرار دارد.

رئیس اتاق بوشهر، تنظیم نقش نهادهای عمومی غیردولتی اقتصادی در تولید را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بسترسازی و ساماندهی اشتغال و حرکت نیروی کار در اولویت قرار دارد.

گزدرازی تصریح کرد: استان بوشهر با 920 کیلومتر مرز دریایی با خلیج‌فارس و قدمت تجاری چند هزارساله، از دیرباز یکی از مراکز مهم تجاری خاورمیانه و خلیج‌فارس بوده است؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر نسبت به بنادر استان بوشهر و به‌ویژه بندر بوشهر بی‌مهری و در مقام مقایسه با سایر بنادر جنوبی کشور اصل رقابت‌پذیر از این بنادر سلب شده است.

وی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی بنادر استان بوشهر از محل ترافیک تردد کشتی‌های تجاری دانست و خاطرنشان کرد: این منبع درآمدی به علت اعلام سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر عدم توانایی تأمین اعتبار ادامه یافتن لایروبی کانال دسترسی به بندر بوشهر و تعمیق آن، مجهز نبودن بندر به تجهیزات تخلیه و بارگیری جنرال کارگو و همچنین بار فله، مطمئناً دچار مخاطره شده و سایر بنادر استان‌های دیگر ضمن برخورداری از امتیاز پهلوگیری کشتی با ظرفیت 50 هزار تن به بالا در رقابت، بندر بوشهر را حذف می‌کند.

وی قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، موضوع علل و عوامل جذب ترافیک در بندر بوشهر را مورد بررسی قرار داد و گفت: انتقال محموله‌های وارداتی و صادراتی به سایر بنادر کشور، ضمن ادامه رکود هر چه بیشتر بندر بوشهر و افزایش بیکاری، درآمد بسیاری از دستگاه‌های اجرایی را دچار نقصان می‌کند.

رئیس اتاق بوشهر تأمین اعتبار برای افزایش عمق کانال دسترسی به بندر بوشهر را یک ضرورت دانست و گفت: ایجاد سپر حفاظتی، حذف استثنائات در تخفیف 20 درصدی سود بازرگانی کالاهای ورودی به بندر بوشهر و اعطای بسته تخفیف‌ها و تسهیلات به صاحبان کالا و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بنادر استان در زمینه صادرات و واردات باید موردتوجه ویژه قرار بگیرد.

گزدرازی، معاف شدن آبزیان از پرداخت نیم درصد عوارض صادرات آب مجازی از کشور را مورد تأکید قرار داد.

عمق کانال دریایی دسترسی به بندر بوشهر تا ۱۵ متر افزایش می‌یابد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر حضور کشتی تجاری با بار ۵۰ هزار تن در بندر بوشهر را یکی از مطالبات مهم فعالان اقتصادی و بازرگانان دانست و گفت: برای تحقق این مهم عمق کانال دریایی بندر بوشهر تا ۱۵ متر افزایش می‌یابد.

علی باستین حذف استثنائات در تخفیف 20 درصدی سود بازرگانی کالاهای ورودی به بندر بوشهر را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این مهم در دستور کار قرار دارد و از طریق وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و دارایی و اتاق بازرگانی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم حذف این استثنائات در رونق بندر بوشهر تصریح کرد: حذف استثنائات در تخفیف 20 درصدی سود بازرگانی کالاهای ورودی به بندر بوشهر ضمن ایجاد رونق زمینه رقابت‌پذیر شدن این بندر با سایر بنادر جنوبی کشور فراهم می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر پیگیری افزایش عمق کانال دسترسی به بندر بوشهر را یکی دیگر از طرح‌ها دانست و تصریح کرد: اکنون کشتی تجاری با بار 30 هزار تنی قابلیت تردد در کانال دریایی بندر بوشهر دارد که با افزایش عمق این کانال تا 15 متر زمینه ورود کشتی با بار 50 هزار تن فراهم می‌شود.

باستین با بیان اینکه در حال رایزنی و پیگیری برای افزایش عمق کانال دریایی بندر بوشهر هستیم خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر لایروبی کانال بندر بوشهر بود که برای اجرایی شدن این مصوبه اقدامات لازم در حال انجام است.

وی معاف شدن عوارض صادرات محصولات آبزیان و مواد غذایی از عوارض نیم درصدی را از مطالبات مهم فعالان اقتصادی و صادرکنندگان دانست و تصریح کرد: برای تحقق این مهم پیگیری لازم از طریق مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت انجام شده که اجرایی شدن آن هزینه صادرات محموله‌های آبزیان کاهش می‌دهد.

در ادامه شورا وارد دستور کار شد. دستور اول این نشست بررسی علل و عوامل عدم جذب ترافیک در بندر بوشهر و اثرات آن برای محیط کسب‌وکار استان بود که بعد از بحث و بررسی مقرر شد موارد مطرح شده مورد پیگیری قرار گیرد.

همچنین نشست شورای گفت‌وگوی استان بوشهر در دستور کار دوم خود، به بحث معاف کردن آبزیان از پرداخت نیم درصد عوارض صادرات آب مجازی از کشور موضوع جزء «و» تبصره 8 قانون بودجه سال 1401 پرداخت و مقرر شد مسائل مربوط به این موضوع نیز پیگیری شود.

موضوعات :
در همین رابطه